Zabawki dla półrocznego dziecka – jakie wybrać? Porady

Półroczne dziecko bawi się zabawką
Źródło:123RF
Dziecko w ciągu pierwszych sześciu miesięcy życia zdobywa już pewne umiejętności. Półroczne maluchy potrafią już siedzieć, przewracać się z pleców na bok i na brzuch, chwytać rączkami różne przedmioty. Doświadczenia, które mają już za sobą, sprawiają, że są coraz bardziej ciekawe świata i zaczynają interesować się zabawkami, z którymi da się coś zrobić.

Gryzaki, grzechotki, maskotki

Jakie zabawki dla półrocznego dziecka wybrać?Muszą być oczywiście bezpieczne i proste, jednak nie jest to już moment, w którym wystarczy samo patrzenie na zabawkę. Sześciomiesięczne niemowlę bardzo chętnie poznaje otaczający je świat za pomocą dotyku i bierze w ręce właściwie wszystko, co znajduje się w jego zasięgu. A jeszcze ciekawiej jest, kiedy ze złapaną rzeczą można coś zrobić– nacisnąć, ugryźć, zrzucić na podłogę. Dlatego też zabawkami lubianymi przez półroczne dzieci są:

  • grzechotki– często kupowane już noworodkom, wtedy jednak tylko pokazywane i wprawiane w ruch przez opiekunów; w późniejszym czasie stają się jednymi z najchętniej chwytanych przez maluchy zabawek, wydają ciekawe dźwięki, można nimi rzucać i brać je do buzi,
  • gryzaki– najważniejsze właśnie w czasie, kiedy rozpoczyna się lub trwa już okres ząbkowania, mają bardzo różne formy, kształty i kolory, dlatego przykuwają uwagę maluchów, ale przede wszystkim przynoszą ulgę bolącym, nabrzmiałym dziąsłom, z których wyżynają się pierwsze zęby; w przypadku gryzaków należy zwrócić szczególną uwagę na to, z jakich materiałów są wykonane, by były w pełni bezpieczne, nawet w przypadku przegryzienia;
  • maskotki– zazwyczaj są niezwykle miłe w dotyku, dlatego najmłodsze pociechy je uwielbiają, można je przytulać, ugniatać, rzucać nimi, często nawet zastępują gryzak (wówczas trzeba sprawdzić, czy nie zostały wykonane ze szkodliwych materiałów); są miękkie i bezpieczne, mają ciekawą fakturę, czasem piszczą lub grzechoczą; kiedy jednak niemowlę lubi zasypiać z maskotką, należy pilnować, by nie dociskało jej do ust i nosa i tym samym nie utrudniało sobie oddychania;
  • zwierzątka na rączkę– małe maskotki, czasem wypełnione grzechoczącymi elementami, zakładane na rączkę, grzechoczą, gdy maluch nią potrząsa, co rozwija koordynację ruchową,
  • zabawki piszczące– wydają dźwięki, kiedy ściśnie się je odpowiednio mocno, dzięki nim dziecko ćwiczy i wzmacnia chwyt dłoni.

Zabawki edukacyjne

Czy dla półrocznego dziecka warto kupować zabawki edukacyjne? Zależy to od tego, czy będą odpowiednio dobrane do wieku i etapu indywidualnego rozwoju. Co kryje się pod tą nazwą? Jeśli chodzi o te dla półrocznych niemowląt są to np.:

  • mata edukacyjna– kolorowa mata z różnymi elementami – pałąkami, klockami, grzechotkami, maskotkami itp.; może zaciekawić nawet maluszka, który nie umie jeszcze siedzieć, jednak po opanowaniu tej umiejętności dziecko może odkryć jej nowe funkcje i urozmaicić sobie zabawę; dzięki macie edukacyjnej dziecko może poznawać kształty, kolory, faktury, odgłosy; są one zróżnicowane pod względem funkcji oraz wykorzystanych wzorów i motywów – innymi opatrzone są te dla dziewczynek, innymi dla chłopców,
  • klocki– im młodsze dziecko, tym powinny być prostsze; trudno oczekiwać, że niemowlę będzie z nich coś budować, jednak już półroczny maluch zainteresuje się klockami, ich chwytaniem, rzucaniem, gryzieniem; dla najmłodszych rynek oferuje miękkie klocki – gumowe lub tekstylne,
  • sorter kształtów– zabawka plastikowa lub drewniana z pojemnikiem z otworami w różnych kształtach, do których trzeba dopasowywać odpowiednie elementy, uczy kombinowania, ale też poprawia koordynację rąk,
  • książeczki– w sklepach z zabawkami ich wybór jest ogromny; te dla najmłodszych „czytelników” przeważnie wykonane są z grubej tektury, czasem z gumy lub różnych tekstyliów; półroczne dziecko często nawet nie potrafi oglądać obrazków w książce, jednak warto już wtedy dawać mu ją do ręki, by poznało ją jako przedmiot; ich tematyka jest najrozmaitsza, dzieci mogą się z nich uczyć kolorów, kształtów, nazw owoców, warzyw, przedmiotów codziennego użytku itd., mówiąc najogólniej, pomagają dziecku poznawać otaczający je świat,
  • przeplatanka– powyginane w różnych kierunkach pałąki, na które nawleczone są różnego koloru i kształtu klocki, drewniane lub plastikowe; zadaniem użytkownika jest przesuwanie nawleczonych elementów w różnych kierunkach; zabawka rozwija motorykę dziecka, można też uczyć na niej kolorów i kształtów.

Zabawki interaktywne

Dla półrocznej dziewczynki lub półrocznego chłopca ciekawe mogą okazać się już zabawki interaktywne, czyli reagujące na konkretną aktywność użytkownika. Najczęściej jest tak, że zabawka wydaje dźwięki po wciśnięciu odpowiednich guzików. 

Zabawki takie mają bardzo różne formy:

  • maskotek,
  • figurek,
  • zwierzątek,
  • instrumentów muzycznych,
  • piłek.

Jedne wygrywają melodie lub śpiewają piosenki, inne naśladują odgłosy (zwierząt, różnych urządzeń, pojazdów), jeszcze inne mówią – wypowiadają proste zdania, czasem wydają komendy.

Niektóre modele nie tylko wydają odgłosy, ale też poruszają się. Dzieci bywają nimi długo zaciekawione, frajdę sprawia im to, że zabawka reaguje na ich aktywność.

W przypadku niemowląt, szczególnie polecane są te w formie maskotek lub miękkich piłek – mają one najprostszą formę i są najbezpieczniejsze dla maluszka, którego ruchy nie są jeszcze w pełni skoordynowane. Im starsze dziecko, tym bardziej skomplikowane formy zabawek interaktywnych można mu proponować.

Zabawki do kąpieli

Półroczne dzieci przeważnie potrafią siedzieć samodzielnie lub z niewielką pomocą. Chętnie zaczynają siadać również w wanience, jest to więc dobry moment na wprowadzenie do rytuału kąpieli pierwszych zabaw. W sklepach znaleźć można dużo różnych zabawek do kąpieli, również dla 0,5-rocznego dziecka. Wybierając taką zabawkę, należy jednak zwrócić szczególną uwagę na to, z jakich materiałów została wykonana, ponieważ będzie miała bezpośredni kontakt z niezwykle jeszcze delikatną skórą niemowlęcia.

Dla najmłodszych dzieci najlepiej sprawdzają się miękkie, gumowe zabawki pływające po wodzie, bez dziureki innych otworów. Ich brak gwarantuje bezpieczną zabawę bez niekontrolowanego chlapania wodą. Kiedy dziecko zaczyna siadać w wannie, jest to najlepszy moment, by pomyśleć o zakupie specjalnej maty antypoślizgowej. Mata znacząco poprawia bezpieczeństwo kąpieli, a zarazem bywa traktowana jak zabawka i skutecznie odciąga uwagę maluszka od zabiegów pielęgnacyjnych, które nie zawsze są lubiane i przyjemne.

Bujaki i huśtawki

Bujaki przeznaczone są dla dzieci właściwie już od dnia narodzin. Są bezpieczne dla kręgosłupa, posiadają systemy pasów (zazwyczaj 5-punktowe) uniemożliwiających wypadnięcie malucha. 

Istnieją dwa rodzaje bujaków:

  • ręczne– wprawiane w ruch przez rodzica,
  • elektryczne– zasilane akumulatorowe, poruszające się samoczynnie.

Bujaki często posiadają dodatkowe funkcje, których zadaniem jest uatrakcyjnienie leżakowania i skupienie uwagi dziecka na dłuższy czas. Niektóre modele posiadają pałąki z zawieszonymi na nich maskotkami i grzechotkami, inne zawierają efekty dźwiękowe lub świetlne.

Bujaki najlepiej sprawdzają się dla maluszków, które jeszcze nie potrafią samodzielnie siedzieć. Kiedy dziecko opanuje już tę umiejętność, chętniej będzie korzystać z huśtawki niż bujaka przystosowanego do pozycji leżącej. Huśtawka dla półrocznego dzieckamusi być szczególnie bezpieczna – posiadać pasy i być wyprofilowana tak, by dłuższe siedzenie w niej nie miało niekorzystnego wpływu na kręgosłup malucha.

Czytaj:

 

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA