Zadbaj o swoje kości

Osteoporoza to choroba kości, która powoduje ich osłabienie i sprawia, że mogą one ulec złamaniu o wiele łatwiej niż u osoby zdrowej. Osteoporozy nie można wyleczyć, warto więc zrobić wszystko, aby jej zapobiec.

Od urodzenia do około 30 roku życia w naszym organizmie dominuje proces budowy tkanki kostnej. Zależy on od odpowiedniej ilości składników budulcowych (m.in. wapnia) oraz prawidłowego funkcjonowania wielu hormonów. Po 45 roku życia zaczyna się natomiast proces odwrotny - stopniowy ubytek masy kostnej. U niektórych osób jest on na tyle intensywny, że prowadzi do powstania osteoporoza,37544.html">osteoporozy. 

Co sprzyja osteoporozie?

- Płeć żeńska. Choć na osteoporozę chorują także mężczyźni, bardziej narażone są na nią kobiety.
- Wiek. U obu płci wraz z wiekiem spada poziom hormonów pełniących ważną role w procesie wchłaniania wapnia.
- Szczupła budowa ciała.
- Obciążenie rodzinne.
- Późna pierwsza miesiączka i wczesna menopauza.
- Liczne porody, zwłaszcza w krótkich odstępach czasu.
- Zbyt mała aktywność fizyczna.
- Niewłaściwa dieta, uboga w wapń i witaminę D.
- Palenie tytoniu i picie alkoholu.
- Niektóre choroby, m.in. niewydolność nerek, nadczynność tarczycy.
- Niektóre leki, m.in. sterydy, leki przeciwpadaczkowe.

Jak zmniejszyć ryzyko osteoporozy?

- Ruszajmy się. Ruch i ćwiczenia fizyczne pobudzają wzrastanie kości i chronią je przed odwapnieniem. Unieruchomienie powoduje natomiast gwałtowny ubytek masy kostnej i przyspiesza rozwój osteoporozy.
- Unikajmy gwałtownego odchudzania się, zwłaszcza w młodym wieku.
- Korzystajmy ze słońca - witamina D, niezbędna do wchłaniania wapnia z przewodu pokarmowego, tworzy się w skórze właśnie pod wpływem promieni słonecznych.
- Unikajmy używek, które szkodzą naszym kościom: papierosów, alkoholu, mocnej kawy i herbaty.
- Dbajmy o odpowiednią dietę.

Zobacz: Osteoporoza atakuje nagle

Dieta, która chroni kości

W codziennym menu powinny znajdować się produkty bogate w wapń, który jest podstawowym budulcem kości. Najlepszym jego źródłem jest mleko i produkty mleczne - 3-4 szklanki mleka wystarczą, aby pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na ten pierwiastek! Osoby dorosłe, zwłaszcza te z podwyższonym poziomem cholesterolu, powinny unikać bardzo kalorycznej śmietany, serów żółtych oraz topionych.
Osoby z nietolerancją laktozy (czyli wszyscy ci, którzy po wypiciu mleka cierpią na biegunkę i bóle brzucha) powinny spożywać mleczne napoje fermentowane: kefiry, jogurty, kwaśne mleko lub mleko kozie. Zawiera ono nawet więcej wapnia niż mleko krowie, dlatego można je polecić właściwie każdemu.
Wapń (choć gorzej przyswajalny) zawierają także zielone warzywa, takie jak brokuły, natka pietruszki, kapusta czy kalarepa oraz warzywa strączkowe - fasola i soja. Ograniczyć warto natomiast spożycie warzyw bogatych w szczawiany - szpinaku, buraków, szczawiu, rabarbaru - które wiążą wapń w przewodzie pokarmowym i hamują jego wchłanianie. Unikajmy także nadużywania soli, alkoholu, mocnej kawy i herbaty oraz napojów typu cola, które zwiększają wydalanie wapnia z organizmu.

Jak rozpoznać osteoporozę?

Osteoporoza rozwija się przez lata bez żadnych charakterystycznych dolegliwości, dlatego często nie zdajemy sobie sprawy z jej istnienia. Mogą dokuczać nam bóle w okolicy krzyża i stawów biodrowych, które przypisujemy zmianom zwyrodnieniowym. Może także dojść do obniżenia wzrostu, spowodowanego spłaszczeniem kręgów kręgosłupa. Zdarza się jednak, że pierwszym objawem choroby jest dopiero złamanie kości, nie spowodowane zwykle żadnym urazem. Najczęściej złamaniu ulegają: szyjka kości udowej, nadgarstek oraz kręgi kręgosłupa.

Czytaj też: Osteoporoza u mężczyzn - realny problem?

Densytometria

Aby zahamować postęp choroby i powstrzymać proces odwapniania kości należy wykryć osteoporozę jak najwcześniej. W tym celu każda kobieta, która przestała miesiączkować oraz każdy mężczyzna po ukończeniu 60 roku życia powinni wykonać pomiar gęstości kości, czyli densytometrię. Wynik badania wyższy niż  -2,5 SD świadczy o istnieniu osteoporozy. Leczenie osteoporozy jest długotrwałe. Jego celem jest zapobieganie złamaniom poprzez stosowanie leków powstrzymujących niszczenie kości lub pobudzających ich uwapnienie. Najlepszy efekt uzyskamy jednak poprzez skojarzenie leków ze zdrowym, aktywnym trybem życia.

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA