Zalety biegania na bieżni

Bieżnie nie są obecnie ekskluzywnym produktem, z którego możemy korzystać tylko w klubach fitness. Ponieważ zajmują stosunkowo niewiele miejsca, a ich ceny mieszczą się w granicach rozsądku - za 2-3 tysiące złotych można już kupić dobrą bieżnię elektryczną - coraz więcej pojawia się ich w naszych domach. Umiejętne korzystanie z bieżni może poprawić nasze zdrowie i kondycję oraz przynieść sporo satysfakcji.

Oczywiście zwolennicy biegania na powietrzu mają przeciwko bieżniom jeden koronny argument: bieganie po nich jest sztuczne, nudne, jałowe i monotonne. Niby biegniesz, ale tak naprawdę nie pochłaniasz prawdziwego dystansu i nigdy nie osiągniesz tej satysfakcji, którą odczuwa biegacz poruszający się w otwartej przestrzeni. Jest w tym wiele racji, jednak mimo tego bieżnia ma sporo zalet, o których warto pamiętać.

Zobacz: Biegaj krócej, żyj dłużej - nowe, zaskakujące badania!

Idealnie gładka nawierzchnia

Dla osoby, która nie marzy o tym, aby zostać wyczynowcem, ale po prostu chce trochę się poruszać i nie nabawić kontuzji, ważna jest równa i gładka nawierzchnia. Przy korzystaniu z bieżni nie ma trudnego ukształtowania terenu, nie ma nieprzewidzianych podbiegów, a nawierzchnia cały czas biegnącego amortyzuje. Działa korzystnie na stawy i mięśnie, bo redukuje siły reakcji podłoża, znacznie większe przy normalnym twardym podłożu. Na bieżni generalnie choroby przeciążeniowe występują rzadziej. Bieganie na bieżni jest zwłaszcza dobrym pomysłem dla osób, które są w fazie redukowania masy ciała i nie powinny wychodzić na zewnątrz, ponieważ ich organizm, ścięgna i mięśnie, jeszcze nie są gotowe na normalną nawierzchnię. Pamiętajmy, że bieganie na bieżni nie zwalnia nas z obowiązku posiadania odpowiednio dostosowanego, wygodnego sportowego obuwia.

Więcej: Biegaj po młodość i zdrowie

Nie zmarzniesz i nie zmokniesz

Fakt, że bieżnia znajduje się w pomieszczeniu, gdzie zawsze mamy odpowiednią temperaturę i wilgotność powietrza nie jest bez znaczenia dla osób łatwo podatnych na infekcje i przeziębienia. Biegając na bieżni nie musimy walczyć z oporem wiatru, z palącym słońcem, nie zmoczy nas deszcz i śnieg i generalnie nie jesteśmy narażeni na zmarznięcie. Oczywiście można też na to spojrzeć z tej drugiej, niekorzystnej strony - biegając w sterylnych warunkach nie będziemy mieli szansy, aby nasz organizm trochę tej odporności nabrał. Jednak dla osób, które odstrasza częsta u nas pogoda w stylu "szaro, buro, ponuro", a chciałyby się poruszać, bieżnia jest jedyną alternatywą.
Warto też pamiętać, aby podczas treningu w pomieszczeniu także uzupełniać płyny, bo choć bieganie na bieżni wydaje się mniej męczące niż w terenie, również można się odwodnić.

Bezpieczna i zawsze dostępna

Bieganie na bieżni to dobre rozwiązanie dla osób, które z racji dużej aktywności zawodowej i innych obowiązków mają mało wolnego czasu. Mając bieżnię w domu na trening można przeznaczyć na trening każdą wolną chwilę, również wcześnie rano czy późnym wieczorem. Bieżnia w miejscu pracy daje możliwość korzystania z niej podczas przerw w ciągu dnia. Jeśli korzystamy z siłowni lub klubu fitness, zawsze możemy wybrać ten położony w najkorzystniejszym dla niego miejscu, blisko domu lub z dobrym dojazdem. To ważne m.in. dla osób, które mieszkają w centrach dużych miast, gdzie brakuje terenów zielonych i otwartych przestrzeni.
Nie bez znaczenia jest także wyeliminowanie czynnika niebezpieczeństwa, na jakie narażony jest biegacz na powietrzu. Po pierwsze zagrożeniem są dla niego jeżdżące samochody i rowerzyści, którzy mogą go potrącić. Po drugie może stać się ofiarą chuligańskiego czy bandyckiego napadu, na przykład biegając wieczorem po ciemku w wyludnionym parku. Biegając na bieżni w domu lub na siłowni nie musimy się tego obawiać.

Czytaj też: Ruszaj po zdrowie, czyli 7 zalet biegania

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA