Zasady walki z tłuszczem

Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Odchudzanie często kojarzy nam się z morderczą walką o każdą kalorię, niekiedy doprowadza do problemów psychicznych i innych chorób. Wymaga sporo silnej woli oraz motywacji w dążeniu do wymarzonej sylwetki.

Obecnie problem nadwagi, przez niemal nieskrępowany dostęp do żywności, staje się poważnym dylematem. Opierając się na danych statystycznych, na świecie problem nadwagi dotyczy niemal 65% populacji, a otyłości prawie 20% całej ludności. Nie tylko jednak na świecie, ale i w Polsce problem otyłości dotyka coraz więcej osób. Obecnie ilość osób otyłych szacuje się na ponad połowę rodaków.
Problem nadwagi nie dotyczy już wyłącznie dorosłych. U dzieci również coraz częściej notowana jest nadmierna masa ciała. Najmłodsi członkowie rodzin europejskich w 10% są otyli. Nadmierna waga prowadzi do zwiększenia śmiertelności i zmniejszenia odporności na choroby. Warto więc zastanowić się nad zrzuceniem kilku kilogramów, kosztem kilku przyjemności, na rzecz dobrego zdrowia.

Motywacja przede wszystkim

Przed rozpoczęciem odchudzania powinniśmy zastanowić się, w jakim celu chcemy stracić wagę? Sami musimy postawić sobie cele, do których chcemy dążyć i je realizować. Jak zazwyczaj zabieramy się do decyzji o odchudzaniu? Zwykle postanawiamy, że następnego dnia zaczynamy się odchudzać. Posilamy się rano mniejszym śniadaniem, o ile takowe jest w planach, potem idziemy do pracy przetrzymując uczucie ssania w żołądku. Wieczorem po powrocie do domów układ pokarmowy wysyła tak silne sygnały do mózgu, że przestajemy myśleć o diecie. Jak zwykle w takich przypadkach rozpoczęta zbyt szybko dieta kończy się niepowodzeniem. Jeżeli takie schematyczne, jak przedstawione powyżej, starania podejmujemy, znaczy to, że do całej sprawy zabraliśmy się w nieodpowiedni sposób. Błędy jakie popełniliśmy na początku można w niezwykle prosty sposób wyeliminować. A opanowanie kilku prostych zasad pozwoli dotrzeć do zamierzonego celu. W późniejszej części zapoznamy się z aspektami zdrowotnymi, teraz skupmy się na aspekcie psychologicznym podejścia do odchudzania.

Zasady walki z tłuszczem

Pierwsze myśli po podjęciu decyzji o odchudzaniu to zapewne plany dotyczące tego co i w jakich ilościach będziemy jeść oraz jak będziemy wyglądać po skończeniu diety. Istotnym elementem jest własne nastawienie do tematyki odchudzania. Nawet najlepsza dieta nie przyniesie spodziewanych efektów, gdy zabraknie odpowiedniego podejścia. Niżej kilka prostych porad pomoże w osiągnięciu sukcesu w walce z niechcianym tłuszczykiem:

  • Warto przedstawić sobie obrazowo swoje przyszłe osiągnięcie. Przy znaczącej otyłości nie wystarczy tydzień na ukształtowanie wymarzonej sylwetki. Procesy zachodzące w organizmie trwają czasem bardzo długo. Przy nadwadze ok. 25-35 kilogramów czas odchudzania do właściwej wagi sięga nawet sześciu miesięcy. Ale nic w tym aż tak strasznego. Nie wyobrażajmy sobie tego pół roku jako ciężkiej pracy, ale postarajmy sobie wyobrazić jak możemy wyglądać za pół roku. Czy nie brzmi to zdecydowanie lepiej? Wyobraźmy sobie, jak doskonałe samopoczucie może przynieść stosowanie się do wyznaczonych wcześniej zasad. Czy nie brzmi wspaniale, ze inni będą mogli nas podziwiać za to jak wyglądamy? Jak dobrze będzie założyć o kilka rozmiarów mniejsze ubrania? Każdy nadmierny kilogram mniej w przypadku dość znaczącej otyłości to stopniowy powrót do zdrowia i mobilności.
  • Znajdźmy sobie hobby, albo jakieś dodatkowe zajęcie. Nie pozwólmy głowie myśleć o jedzeniu w wolnej chwili. Znajdźmy sobie jakieś zajęcie, które będzie w stanie zająć nam większość wolnego czasu. Oczywiście wskazane jest wykonywanie wymarzonego zajęcia poza obszarem kuchni, a najlepiej jak najdalej od niej. Chodźmy na spacery, przebywajmy jak najwięcej na świeżym powietrzu, a po powrocie zajmujmy czymś ręce. Dość archaiczną, ale i skuteczną metodą na spędzanie wolnego czasu może być szydełkowanie. Zapewne nie jest to zbyt modne, ale efekty naszej pracy mogą nas zaskoczyć i sprawić wiele radości.
  • Jeżeli zauważymy, że tracimy motywację postarajmy się u innych odnaleźć wsparcie i nowe siły do kontynuowania przedsięwzięcia. Zachęta i przyjazne słowo, mimo sceptyczności, mogą zdziałać niemalże cuda. Krótka motywacja pozwala brnąć dalej i ściśle przestrzegać wyznaczonego sobie celu. Odszukajmy koleżankę lub kolegę, który musi bądź chce się odchudzać i się do niego przyłączmy. Łatwiej jest motywować się nawzajem, niż motywować się samemu.
  • Zmiany wprowadzajmy stopniowo. Gwałtowne ich wprowadzenie doprowadzi do niepożądanych reakcji w organizmie jednocześnie zmniejszając naszą odporność psychiczną.
  • Nagradzanie siebie za dobre wyniki również okazuje się skuteczną metodą walki z otyłością, pod warunkiem, że w nagrodę nie podarujemy sobie tabliczki czekolady, batona, czy innej kalorycznej niespodzianki. Formę nagrody przyjąć mogą z powodzeniem wizyta u kosmetyczki lub długa, relaksująca kąpiel. To oczywiście w przypadku pań. Panowie mogą skupić się na kupieniu sobie jakiegoś miłego gadżetu choćby z dziedziny elektroniki, wypadu do kina itp. Każdy jest indywidualnością i może dobrać formę nagrody do siebie. Pamiętajmy jednak, aby nagrody nie wiązały się z przyswajaniem kalorii.
  • Wynotujmy powody, dla których chcemy się odchudzać. I nie jest ważne, czy będzie to chęć bycia zdrowszym, czy to, że chcemy lepiej wyglądać.

Skoro już wiemy jak się motywować przystąpmy do wprowadzania zmian w życie. 

Pytanie: Jak często sprawdzasz swój poziom cukru?

  Kontroluję go regularnie

  Sprawdzam, przy okazji innych badań/zabiegów

  Zdarzyło mi się raz może dwa

  Nigdy nie sprawdzałem/łam