Zawroty głowy – możesz sobie pomóc ćwiczeniami


 
Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Zawroty głowy, szczególnie te częste i regularne, to duży dyskomfort i uciążliwość. Ta dość powszechna przypadłość częściej dotyka osoby starsze, ale nie tylko. Okazuje się, że w niektórych przypadkach możemy sobie samodzielnie z nimi radzić.

Niezależnie od tego, ile mamy lat, zawroty głowy nie są pożądanym elementem codzienności. Dodatkowo, wywołują duży stres – wiąże się z nimi zwiększone ryzyko upadku (lub obawy przed nim), co w konsekwencji może przełożyć się na kontuzje, zdenerwowanie i zwiększone wydatki na zdrowie.

Przypomnijmy, że zawroty głowy to odczucie wirowania lub zachwiania równowagi. Jest to subiektywne doznanie, opisujemy tak także wrażenia kołysania się i niestabilności. Zdarza się, że zawrotom towarzyszą nudności, dezorientacja i uderzenia gorąca. Również wymioty oraz zaburzenia słuchu, takie jak szumy, niedosłuch czy uczucie wypełnionego ucha, nie należą do wyjątkowych.

Zobacz: Ćwiczenia terapeutyczne przy zawrotach głowy

Dlaczego mam zawroty głowy?

Zawroty głowy wynikają z rzeczywistych lub pozornie zniekształconych bodźców rejestrowanych przez narząd równowagi i powodujących jego dysfunkcję.

Wśród przyczyn zawrotów głowy lekarze najczęściej wskazują na schorzenia serca lub układu krążenia, szczególnie w starszym wieku. Duże znaczenie ma także zwężenie tętnic szyjnych i kręgowych oraz choroby ucha wewnętrznego. Równie istotne są stany niedociśnienia i hipotonii ortostatycznej – zmiany ciśnienia wywołanej zmianą naszej pozycji, najczęściej z leżącej na stojącą. Zaburzeń równowagi możemy się również spodziewać przy urazach ucha, głowy, móżdżku, a także w stanach zapalnych błędnika.

Zawroty głowy – zwłaszcza częste – mogą budzić niepokój. Sytuacja nie zawsze jednak jest poważna i nie musimy pozostawać wobec niej bezradni. Okazuję się, że często jesteśmy w stanie pomóc sobie we własnym zakresie, nie ponosząc przy tym dodatkowych kosztów. Z takiego założenia wyszła prof. Lucy Yardley, która wraz z zespołem naukowców z Uniwersytetu Southampton zaproponowała zestaw prostych ćwiczeń. Większość z nich polega na wykonywaniu prostych ruchów, jak obroty głowy w jedną i drugą stronę. Jak wynika z przeprowadzonych badań, ćwiczenia pomagają lepiej radzić sobie z zawrotami głowy i w ciągu kilku tygodni przyczyniają się do ograniczenia ich występowania.


Badania osób cierpiących za zawroty głowy

Badania przeprowadzono na 300 losowo wybranych pacjentach. Większość z nich cierpiała na zawroty głowy związane ze schorzeniami lub dysfunkcją ucha wewnętrznego. U części badanych takie problemy nie były wcześniej odpowiednio zdiagnozowane. Zdecydowana większość pacjentów zauważyła wyraźną poprawę dzięki stosowanym ćwiczeniom zaproponowanym przez prof. Yardley. Przeprowadzano je obok typowej opieki medycznej. Większość badanych zauważyła znaczną poprawę. Jedynie 15 pacjentów skarżyło się na pogorszenie objawów.

Przeczytaj również o możliwych przyczynach zawrotów głowy.

Uczeni z Southampton zauważają, że stosowane obecnie techniki w terapii np. zaburzeń równowagi układu przedsionkowego (VRT) to bardzo skuteczna metoda leczenia m.in. zawrotów głowy, zwłaszcza na tle problemów dotyczących ucha wewnętrznego. Akcentują jednak, że obecnie tylko jeden na dziesięciu pacjentów może być poddany takiej terapii.

Ćwiczenia prof. Yardley są rozwinięciem ćwiczeń terapii VRT, dostosowanym dla szerszej grupy osób cierpiących na zawroty głowy. Proponowane ćwiczenia mają znacznie rozszerzyć możliwości terapeutyczne. Wymagają jednak konsultacji z lekarzem specjalistą. Jak wykazały testy, nie dla każdego pacjenta (lub nie wszystkie) są odpowiednie.

Zobacz przykładowy zestaw opisanych ćwiczeń.

Zobacz: Zawroty głowy w ciąży. Czy powinny cię niepokoić?

 

Temat miesiąca: Gardłowa Sprawa, przeziębienie i grypa