Zdrowa dieta w podeszłym wieku

Starszy niż rok
Starzenia się nie powinniśmy traktować wyłącznie jako procesu wyniszczenia organizmu. To prawda, że zazwyczaj związane jest z utratą sił i dawnych możliwości, ale istnieje wiele osób, które do późnego wieku zachowują energię i nieomal pełne zdrowie fizyczne. Wielką rolę odgrywają tu odpowiednie praktyki żywieniowe.

Często starzenie się opisywane jest jako tendencja do stawania się coraz bardziej „wysuszonym”, nerwowym, niespokojnym, ze zmniejszonym apetytem i płytszym snem. Często też osoby starsze odczuwają wzmożoną wrażliwość na zimno i mają mniej fizycznej energii. Dlatego w podeszłym wieku tak ważną rolę odgrywają czynniki dietetyczne. Ponieważ wraz z wiekiem zmniejsza się zdolność wchłaniania składników odżywczych, prawidłowe odżywianie jest konieczne dla budowania życiowej energii.

Zalecenia dietetyczne:

- należy unikać radykalnych zmian w diecie. Najlepiej zaplanować każdą z takich zmian z wyprzedzeniem, a potem bardzo stopniowo się do niej przyzwyczajać;
- pożywienie powinno być łatwostrawne, a dla osób, które nie mogą dobrze gryźć, najlepsze są zbożowe przeciery i kremy;
- nie powinno się jadać do syta ani przejadać, nie jadać też późnym wieczorem;
- należy unikać cukru, kawy, alkoholu i wysoko przetworzonych produktów spożywczych;
- osoby starsze mają skłonność do zwiększania ilości soli i cukru, ponieważ wraz z wiekiem osłabia się zmysł smaku. Nadmiar soli przyspiesza proces starzenia się poprzez podwyższenie ciśnienia krwi i ograniczenie wchłaniania minerałów z innych pokarmów;
- dobrze działa niewielka ilość miodu, warto go używać zamiast innych substancji słodzących;
- warto jadać więcej ryb;
- zamiast mleka warto wybrać fermentowane rodzaje nabiału: jogurty naturalne, kefiry, kwaśne mleko. W diecie powinny być stosowane: pełnoziarniste zboża, warzywa gotowane, rośliny strączkowe, orzechy, regionalne owoce i kiełki.

Zdrowie tkwi w kiełkach

Dbając o zdrowie seniora, osoby w podeszłym wieku powinny jadać kiełki zbóż i roślin strączkowych, gdyż podczas kiełkowania tłuszcz, białka i skrobia zostają rozłożone do łatwostrawnej postaci. Podczas kiełkowania poziom kwasów nukleinowych  może wzrosnąć nawet dziesięciokrotnie. Przed spożyciem kiełków przez osoby starsze, powinno się je lekko obgotować (2-5 minut).

Zaparcia u osób starszych

Osoby starsze często skarżą się na zaparcia, konieczna jest wtedy zmiana diety na odpowiednią do tego schorzenia. Warto do diety włączyć czarny sezam i orzechy włoskie (w Chinach uważne za znakomity sposób na zaparcia u osób starszych). Suche zaparcia leczą także banany, migdały, awokado, suszone śliwki i kokos.

Zobacz: Dieta strukturalna – przepisy, zasady, efekty​

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Przy zakupie których produktów wybierasz opcję dostawy do domu?

  Produkty spożywcze (zdrową żywność, codzienne zakupy)

  Ubrania (ze sklepów internetowych lub aukcji)

  Kosmetyki (z internetowych drogerii)

  Książki, płyty, bilety (związane z życiem kulturalnym)

  Produkty, o które wstydzę się poprosić będąc w sklepie (np. środki chłonne)

Patronem sondy jest HARTMANN

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA