Zdrowe czy niezdrowe?


 
Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Są takie produkty, które choć lubiane, budzą różne wątpliwości - nie wiadomo, na ile i w jakich ilościach możemy sobie na nie pozwolić. Część z nich sama w sobie jest zdrowa, a jedynie to z czym je łączymy, przynosi niekorzystne efekty.

W gąszczu informacji znajdujemy często wykluczające się informacje o tym, co jest zdrowe, a co nie. Można się w tym pogubić, a pytania dalej pozostają. Jeść makaron? Wybrać masło, margarynę? Za co poza smakiem można cenić ketchup?

Tuczący, czy nietuczący?

Włosi jedzą go na potęgę (28 kg rocznie!), a mimo to należą do szczupłych narodów. Jak więc traktować makaron – raczej unikać czy folgować sobie, jeśli za nim przepadamy?

Coraz bardziej dostępne i w przystępnych cenach są wersje makaronu z pszenicy twardej durum, które właśnie spożywają Włosi. Najzdrowszy jest oczywiście ten z mąki pełnoziarnistej, bogatej w błonnik, żelazo, cynk, magnez, fosfor. Dietetycy zalecają gotowanie makaronu al dente, co warunkuje nie tylko smak, ale zachowanie wartości odżywczych. Skoro jest taki zdrowy, to skąd wszystkie obiekcje makaronowe? Problem: tuczy czy nie tuczy, rozbija się o sos, jakim go polewamy. Gęsty, na bazie śmietany i sera musi być bombą kaloryczną. Za to pomodoro z czosnkiem, pomidorami, oliwą z oliwek i świeżymi ziołami – taki jest godny polecenia. Jak zawsze obowiązuje zasada: jemy z umiarem.

Standardowo: masło czy margaryna?

Przede wszystkim masło jest lepiej przyswajalne, bo naturalne. Mimo, że margaryna nie zawiera cholesterolu, nie jest tłuszczem idealnym. Szczególnie te do pieczenia obfitują w tłuszcze trans, zwiększające ryzyko wystąpienia nowotworu piersi i powodujące wzrost złego cholesterolu we krwi. Małe dzieci i kobiety w ciąży nie powinny w ogóle spożywać margaryny do pieczenia. Zmienia się obecnie forma produkcji, dlatego z wersji do smarowania usuwane są tłuszcze trans.

Kolejnym argumentem przemawiającym za zrezygnowaniem z margaryny jest to, że zawierana za dużo kwasów omega – 6, co może skutkować podatnością na nowotwory i przyspieszeniem procesów starzenia się. Pewną alternatywą mogą miksy masła i margaryny, zawierające mniej cholesterolu i tłuszczów nasyconych.

Czytaj też: Masło klarowane - zastąp nim zwykłe masło

Ketchup tak, frytki nie

Rzeczywiście to, z czym łączymy ketchup: kiełbaski z grilla, frytki, hamburgery itd. nie należą do najzdrowszych dań, delikatnie to ujmując. Sam ketchup jednak jest przetworem pomidorowym, korzystnie wpływającym na kondycję serca, pomagając w zapobieganiu wylewom, nowotworom. Odkryli to fińscy naukowcy, wykazując, że już nawet 3 tyg regularnego spożywania ketchupu daje mierzalne efekty. Zawiera on likopen, który jest świetnym antyoksydantem. To samo dotyczy koncentratów pomidorowych, soków, przecierów. Dla większości z nas zaskakująca może być wiadomość, że gdy w 100g surowych pomidorów likopen występuje w ilości 3mg, a ketchupu…17mg!

Poznaj: 5 powodów, dla których nie możesz zrezygnować z fast foodów