Zdrowe kości – 10 ciekawostek


 
Starszy niż rok
Co na pewno szkodzi, a co wzmocni kości. Poznaj 10 ciekawostek na temat tego co zrobić aby mieć zdrowych kości.

1. Dwa żywioły w twoich kościach

W twoich kościach grupa komórek kościotwórczych (osteoblastów) wciąż tworzy nową kość, podczas gdy druga grupa komórek kościogubnych (osteoklastów) niszczy kość poprzez powolne „pożeranie” jej. Ten dwutorowy proces kreacji oraz destrukcji to proces przebudowy kości. Kości mają możliwość regeneracji po złamaniu czy urazie, szybko rosną podczas okresu dziecięcego. Na stare lata balans między procesem budowania nowych komórek, a niszczeniem starych jest ujemy, dlatego kości szybko ulegają destrukcji, kiedy się starzejemy.

2. Brak okresu problemem dla kości

Zanik miesiączki u młodych kobiet w wyniku intensywnego odchudzania, treningu lub stresu jest bardzo szkodliwy dla kości. Gwałtowny spadek hormonów osłabia kości i przyspiesza proces ich starzenia.

3. Przygotuj fundamenty pod zdrowe kości

Uprawiaj sport, bądź aktywny. Każda czynność, która angażuje mięśnie powoduje, ze twoje kości stają się silniejsze i bardziej odporne. Ich siła osiąga maksymalny poziom około 30 roku życia, następnie systematycznie spada. Dlatego jeśli w młodości odpowiednio o nie zadbasz, będziesz miał mniej problemów z kościami w późniejszym okresie życia. Ważny jest szczególnie okres rozwoju – pamiętaj, by twoje dziecko dostarczało organizmowi odpowiednie dawki wapnia. Mleko, sery oraz inne produkty mleczne powinny być elementem każdej diety – nie tylko dzieci potrzebują wapnia, jednak zapotrzebowanie na wapń zmienia się w raz z wiekiem. Najwięcej wapnia potrzebujesz w okresie do 20 roku życia oraz podczas ciąży i karmienia piersią. Zamiast sięgać po suplementy diety, zbalansuj odpowiednią dietę. 

4. Kości zaopatrzeniem twojego organizmu

Jeśli jesteś karmiącą mama i twój organizm domaga się minerałów, to pobiera je właśnie z kości. Proces nie jest szkodliwy dla matki ani dziecka. Czasem zdarza się, że kości mogą być źródłem toksycznych substancji. Jednak jak twierdzą lekarze jest to mało prawdopodobne, by to, co kumuluje się w kościach szkodziło naszemu zdrowiu.

5. Alkohol a kości

Alkoholicy maja problemy z kościami, ponieważ zmniejsza się ich gęstość. Nadmiar alkoholu szkodzi twoim kościom i może prowadzić do osteoporozy. Jednak naukowcy odkryli, że regularne picie piwa w niewielkich ilościach wzmacnia kobiece kości przed osteoporozą.

6. Co cię nie zabije…

To na pewno nie wzmocni twoich kości. Kości z każdym urazem i złamaniem stają się coraz słabsze, mimo że bardzo szybko regenerują się, zwłaszcza, jeśli jesteś młoda osobą.

7. Nadprogramowe kilogramy zdrowe dla kości?

Choć nadwaga źle wpływa na twój stan zdrowia, to okazuje się, że dobrze wpływa na twoje kości. Dla kości niebezpieczne są zaś kilogramy, które odkładają się w postaci brzuszka. Badania wykazały, że kobiety, u których tłuszcz odkłada się w tym właśnie miejscu są szczególnie narażone na wystąpienie osteoporozy.

8. Dentysta pomoże ci ocenić stan kości

Jeśli twoje kości ulęgają destrukcji, to z pewnością zauważy to twój dentysta. Problemy z zębami często są oznaką osłabienia kości. Często dzieje się tak, że to właśnie dentysta może zdiagnozować osteoporozę lub zasugerować ci wizytę u lekarza specjalisty.  

9. Stan skóry a stan kości

Amerykańscy naukowcy donoszą, że u kobiet w okresie po menopauzie można ocenić stan kości na podstawie wyglądy skóry. Zależność jest prosta: im więcej pojawia się głębokich zmarszczek w początkach okresu menopauzy, tym mniejsza jest gęstość kości (kości są słabsze).

10. Polub słońce

Niedobory witaminy D, która jest niezwykle ważna dla kości, często występują u ludzi starszych. Tymczasem szacuje się, że wystarczy 10 dziesięć minut słonecznej kąpieli każdego dnia podczas lata, aby zapewnić sobie jej zapas na cały rok.

Zobacz: 8 sposobów na walkę z osteoporozą – superjedzenie dla mocnych kości

Źródła:
http://www.domzdrowia.pl/czytelnia/page/1308,
http://www.health.com/health/gallery/0,,20471612,00.html

SzO