Zdrowe postanowienia


 
Starszy niż rok
Nowy Rok jest symbolicznym dniem, który zamyka pewien etap życia, rozpoczynając kolejny. Wydaje się nam, że dostajemy tzw. carte blanche, czystą kartę do zapisania. Z tej przyczyny ludzie właśnie w tym czasie przygotowują postanowienia co do zmian, jakich chcą dokonać w swoim życiu.

Przeważnie dotyczą zaniedbań i nałogów, z jakimi nie radzimy sobie na co dzień: odchudzanie, rzucenie palenia. Aby w nich wytrwać, powinny one być konkretne. Zamiast: zadbam o zdrowie, lepiej zapisać konkretną datę i co wtedy zrobimy.

Zdrowia, szczęścia…

Według danych z Centrum Badania Opinii Społecznej, średnio połowa ankietowanych co roku sporządza listę przyrzeczeń. W składanych życzeniach zdrowie pojawia się bez zastanowienia, więc nie dziwi informacja, że aż 27% pytanych przez CBOS, właśnie tę kwestię stawia na pierwszy miejscu wśród priorytetów. Sondaże pokazują także, że to kobiety częściej sporządzają postanowienia wraz z nadejściem Nowego Roku, będąc tymi, które dbają nie tylko o siebie, ale także dzieci i męża.

Poznaj: 13 chwil, w których możesz poczuć szczęście

Po pierwsze: zrobię badania

Na listę badań kobiety obowiązkowo powinny wpisać mammografię i cytologię. To pierwsze jest ciągle jeszcze zaniedbywane przez Polki, pomimo, że można je wykonać za darmo w ramach różnych akcji, jest szybkie i bezbolesne. Drugie skontroluje stan narządów rozrodczych.

Ogólny stan zdrowia pomoże określić morfologia. Jest prosta, a mimo to daje szeroki obraz o ewentualnych infekcjach, zapaleniach, niedokrwistości i innych dysfunkcjach organizmu. Do kalendarza wpiszmy także badanie moczu, dzięki któremu otrzymamy informację o stanie pęcherza moczowego i pracy nerek.

Dieta na cały rok

Odżywianie ma związek nie tylko z sylwetką, ale także ogólnym funkcjonowaniem organizmu. Początek roku to dobry czas na mobilizację, by wprowadzić więcej ryb, kasz, warzyw i owoców, ograniczając czerwone mięso, niezdrowe tłuszcze. Odżywianie ma wpływ na mocne kości, dlatego chroniąc je przed osteoporozą, dbajmy, by przez cały rok dostarczać w różnych postaciach wapnia i witaminy D.

Zobacz: Co jeść, aby poczuć szczęście?