Zdrowe potrawy dla dziadków

Starszy niż rok
Starsze osoby, chcąc zadbać o swoje zdrowie, powinny zmienić niektóre nawyki, które sobie wyrobiły w ciągu życia. Na jakie nowe i smaczne dania warto postawić?

Osoby starsze to grupa osób najbardziej narażonych na niedożywienie. I nie chodzi tu o ilość energii, ale raczej o składniki odżywcze. Wraz z wiekiem potrzeby organizmu zmieniają się. Metabolizm spowalnia, a jednocześnie pogarsza się przyswajanie składników odżywczych. W związku z tym, żeby zaspokoić potrzeby żywieniowe należy dostarczać sobie więcej wartości odżywczych, witamin, mikroelementów w mniejszej ilości pokarmu. Starsze osoby same uczą się siebie na nowo – to, co dawniej im służyło, może nie być już odpowiednie. Jak im pomóc?

Zaproponuj bliskiej, starszej osobie nowe, zdrowe dania! Niech sama poczuje różnicę:

1. Zupa – krem z warzyw

Spróbuj np. kremu z brokuła, marchewki lub pomidorów. Każdorazowo wystarczy ugotować warzywo do miękkości (w przypadku pomidorów można użyć pomidorów z puszki), zmiksować blenderem, dodać łyżkę jogurtu naturalnego i doprawić do smaku ziołami. Do brokuła polecam dodać odrobinę czosnku, do marchewki imbir, do pomidorów natomiast bazylię i zioła prowansalskie. 

Sprawdź: Dlaczego powinieneś jeść brokuły?

Dodaj każdego z kremów dodaj też szczyptę kurkumy, która działa antynowotworowo i rozgrzewająco.
Dlaczego to dobry wybór? Otóż taka zupa jest:

  • lekkostrawna – nie obciąży układu pokarmowego;
  • rozgrzewająca – pobudzi osłabione krążenie;
  • odżywcza – w skondensowanej formie dostarczy witamin i mikroelementów;
  • prosta do przyrządzenia i odgrzania;
  • łatwa w spożywaniu – nie wymaga gryzienia.

2. Kasza jaglana ze szpinakiem i indykiem duszonym z warzywami

Ugotuj kaszę jaglaną. Na łyżeczce oliwy podsmaż startą na tarce marchew, pietruszkę i selera. Następnie dodaj pokrojonego na kawałki indyka. Podlewaj wodą i duś do miękkości. Dopraw do smaku curry i ulubionymi ziołami. Szpinak sparz gorącą wodą. Dodaj do indyka z warzywami. Wymieszaj. Podawaj z kaszą jaglaną.

Czytaj też: Kasza jaglana - sposób na detoks po świętach

Jakie wartości ma takie danie?

  • Kasza jaglana jest lekkostrawna, pełna witamin i składników odżywczych, zawiera łatwoprzyswajalne białko potrzebne do odbudowy tkanek. Dodatkowo pomaga stabilizować poziom cukru we krwi.
  • Szpinak dostarczy m.in. sporo antyoksydantów przeciwdziałających procesom starzenia; żelaza i kwasu foliowego potrzebnych do prawidłowego wytwarzania krwi.
  • Indyk dostarczy pełnowartościowego, chudego białka, a dodatkowo tryptofanu przeciwdziałającemu depresji.
  • Warzywa to przede wszystkim witaminy i błonnik, niezbędny do prawidłowego trawienia.

3. Risotto buraczane z sardynkami

Ryż ugotować do miękkości. Dodać starte na tarce, ugotowane uprzednio buraki (wraz z sokiem) i pokrojone na mniejsze części sardynki. Wymieszaj wszystko razem. Dodaj sporą porcję zielonej natki pietruszki i dopraw do smaku.

Co tu znajdziemy?

  • lekkostrawne węglowodany złożone - w ryżu;
  • kwas foliowy, antyoksydanty, substancje przeciwdziałające demencji i odtruwające organizm - w buraku;
  • wzmacniającą odporność i „antystarzeniową” witaminę C – w natce pietruszki;
  • dbające o zdrowie kości witaminę D i wapń, oraz kwasy tłuszczowe omega-3 mające wielokierunkowy prozdrowotny wpływ na organizm – w sardynkach.

A na koniec, pamiętajmy, że z powodu pogorszonego odczuwania pragnienia, starsi bardzo często nie spożywają wystarczającej ilości płynów. Stąd też zadbajmy o to, żeby wykształcić w takiej osobie nawyk do sięgania po wodę mineralną czy ziołową herbatę przynajmniej kilka razy dziennie.

Czytaj też: Jak komponować dietę dla starszej osoby?

Magdalena Olańska - dietetyk, diet coach, kognitywistka. Może pochwalić się szerokim i różnorodnym doświadczeniem zawodowym. Uczestniczyła w międzynarodowych projektach, m.in. na Uniwersytecie w Walencji, gdzie wraz z grupą naukowców z różnych krajów prowadziła badania dotyczące żywności funkcjonalnej. Uczestniczka konferencji, propagatorka zdrowego odżywiania. Brała udział w programach organizowanych przez Polskie Towarzystwo Dietetyki (m.in. "Mądre żywienie, zdrowe pokolenie", czy "1000 wizyt dla serca"). Obecnie zawodowo zajmuje się pomocą osobom z problemami żywieniowymi.

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Przy zakupie których produktów wybierasz opcję dostawy do domu?

  Produkty spożywcze (zdrową żywność, codzienne zakupy)

  Ubrania (ze sklepów internetowych lub aukcji)

  Kosmetyki (z internetowych drogerii)

  Książki, płyty, bilety (związane z życiem kulturalnym)

  Produkty, o które wstydzę się poprosić będąc w sklepie (np. środki chłonne)

Patronem sondy jest HARTMANN

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA