Zdrowe przekąski dla całej rodziny


 
Starszy niż rok
Wszyscy lubimy przekąszać, prawda? Coś do filmu, coś przed obiadem, coś podczas nauki. Podjadanie definitywnie nie jest zdrowe, jeśli jednak nauczymy się przygotowywać odpowiednie przekąski, nasze zdrowie na tym nie ucierpi, a wręcz przeciwnie – dostarczymy sobie i naszym bliskim wielu wartości odżywczych.

Oto 5 niezwykle wartościowych i pysznych przekąsek, które skuszą nawet zagorzałego przeciwnika zdrowego odżywiania:

1. Kolorowe frytki

Kto powiedział, że frytki muszą być przygotowane z ziemniaków? Wszystkie warzywa korzeniowe doskonale sprawdzają się w wersji powszechnie uwielbianych frytek. Wystarczy pokroić buraka, pietruszkę, czy selera, posypać odrobiną przypraw i wstawić do piekarnika. Upiec do miękkości (ok. 30 min) i gotowe!
Uwaga: spróbuj też pieczonej dyni czy cukinii. Czytaj także: Zdrowy fast food. 5 pysznych przepisów

2. Słupki warzyw z hummusem i dipami

Pokrój w słupki: marchewkę, selera naciowego, ogórka, paprykę; przygotuj hummus (wystarczy zmiksować cieciorkę - w wersji szybkościowej - z puszki; z kilkoma kroplami soku z cytryny, łyżeczką sezamu, ząbkiem czosnku i oliwą z oliwek, a następnie dodać ulubionych przypraw) lub sosy jogurtowe (jogurt naturalny z dowolnymi przyprawami bez dodatku glutaminianu sodu, np. curry, czy ziołami prowansalskimi). Postaw na stole. Zobaczysz, jak szybko talerz zrobi się pusty.

3. A gdy przyjdzie ochota na coś słodkiego?

Pokrojone w paski owoce znikają ze stołu w mgnieniu oka, czego nie można niestety powiedzieć o tych, które w całości leżą gdzieś w kuchni. Pokrój zatem jabłko w słupki, obierz i podziel na cząstki mandarynkę, pomarańczę, grejpfruta, dołóż plasterki banana. Możesz dodatkowo posypać owoce cynamonem. Zobaczysz, jak szybko znikną ze stołu, a do tego dostarczysz sobie i domownikom m.in. witamin, mikroelementów i błonnika.

Zobacz jak przestać jeść słodycze

4. Lubicie chrupać orzeszki?

Tak chętnie kupowane przez nas orzeszki ziemne przeładowane są solą, tłuszczem i niestety nie mają nic wspólnego ze zdrowymi przekąskami. Zastąpmy je naturalnymi, niesolonymi i nieprażonymi orzechami włoskimi, laskowymi czy też pestkami dyni. Pamiętajmy jednak, że mimo, że zdrowe, są zarazem bardzo kaloryczne. Jeśli myślimy o czymś bardziej „light”, a niemniej wartościowym, przygotujmy pieczoną cieciorkę. Jak to zrobić?
Trzeba moczyć ją przez ok. 12h i ugotować do miękkości (można też użyć gotowej cieciorki z puszki). Następnie polać odrobiną oliwy i posypać ulubionymi przyprawami. Wysypać na rozłożony na blasze papier do pieczenia i piec przez ok. 45 minut w nagrzanym do 170 stopni piekarniku. Wydaje się czasochłonne, ale naprawdę warto spróbować.

5. Chipsy z jarmużu

Te niepozorne, zielone liście są praktycznie zapomniane w naszej kuchni. A szkoda, bo są niesamowitym źródłem m.in. wapnia. 100g jarmużu zawiera aż 150mg wapnia! Ta liczba robi wrażenie!
Jak zrobić czipsy z jarmużu? Wystarczy dokładnie wypłukać liście i pokroić je na mniejsze kawałki. Następnie posypać solą morską, czy odrobiną parmezanu i wysypać na blachę do nagrzanego piekarnika. Piec 5-7 minut aż zrobią się chrupkie i wcinać! Bezkarnie możemy chrupać oglądając kino domowe.
Uwaga: w tej formie doskonale smakuje też pieczona cebula, cukinia czy... kalarepa.

Zatem, smacznego!