Zdrowe sposoby na ochłodę ciała

Gorące dni lada moment staną się naszym utrapieniem. By radzić sobie z upałami, sięgamy po rozmaite sposoby. Podpowiadamy, jak zdrowo i skutecznie poradzić sobie w czasie upałów.

Chłodny prysznic

Pierwszą rzeczą, jaką powinieneś zrobić z gorący dzień, jest wzięcie zimnego prysznica. Dzięki niemu skóra ochłodzi się i sprawi, że poczujesz się świeżo. Rozluźnisz mięśnie i oczyścisz skórę. Woda nie powinna być jednak zbyt zimna.

Najlepszym sposobem na ochłodzenie ciała jest puszczanie naprzemiennie ciepłej i chłodnej wody. Prysznic taki nie powinien trwać dłużej niż kilka minut. Zakończ go chłodnym strumieniem. Dodatkowo poprawi kondycję skóry, a także pobudzi krążenie.

Do mycia stosuj lekkie żele pod prysznic na bazie cytrusów lub mięty. Podobnie z balsamami do ciała – warto nałożyć na skórę chłodny krem, który utrzyma przyjemną, niską temperaturę. By wzmocnić efekt, możesz trzymać kremy w lodówce.

Sprawdź: Jak sobie radzić z oparzeniami słonecznymi?

Nawadnianie organizmu

Następnym krokiem, dzięki któremu upał będzie mniej uciążliwy, jest picie dużej ilości wody. Pij co najmniej 2 litry dziennie. Najlepsza będzie woda z dużą ilością minerałów (magnezu, sodu i wapnia). W upalne dni egzaminu nie zdają wody niskomineralizowane, które obniżają poziom sodu w organizmie. W gorące dni lepiej zrezygnować z kawy, która odwadnia i wypłukuje magnez.

Podobnie rzecz ma się z alkoholem – gdy panuje upał, lepiej zrezygnować z napojów wyskokowych. W ciągu dnia miej przy sobie wodę oraz soki owocowe lub warzywne bez cukru. Szybciej ugaszą pragnienie.

Czytaj też: Ekspert dla biegaczy - nawodnienie organizmu

Odpowiednia dieta

Zamiast obfitego śniadania zjedz lekkie, pożywne danie skomponowane z owoców i warzyw. Dostarczysz tym samym niezbędnych witamin oraz energii. Białko spożywaj latem w nieco mniejszych ilościach.

Nie zapominaj o błonniku zawartym w pełnoziarnistych produktach. Dietetycy polecają też, by latem nieco częściej solić potrawy. Unikniesz dzięki temu niedoboru soli mineralnych, które „uciekają” z ciała wraz z wydzielaniem potu.

Przewiewne ubrania

Gdy dni są gorące, a żar leje się z nieba, lepiej wybrać lekkie i przewiewne ubrania w jasnych kolorach. Ciemne barwy przyciągają promienie słoneczne. Jeśli wybierasz się na zewnątrz, nie zapomnij o okularach przeciwsłonecznych oraz okryciu na głowę, które ochronią przed niekorzystnym działaniem słońca.

Innym niezbędnym „ubraniem” dla ciała jest krem ochronny. Nie wychodź bez nałożenia kremu z wysokim filtrem UV, jeśli chcesz uniknąć nieprzyjemnych poparzeń słonecznych.

Unikaj wysiłku

Jeśli możesz sobie na to pozwolić, w upalne dni zrezygnuj w większego wysiłku. Organizm jest wówczas osłabiony i może dojść nawet do omdlenia czy utraty przytomności. W momencie, gdy słońce grzeje najmocniej – między godziną 12.00 a 14.00 – lepiej nie wychodzić z domu. Wcześniej zasłoń okna, by słońce nie ogrzało pomieszczeń.

Jeśli uprawiasz sport, zarezerwuj czas na wysiłek fizyczny wcześnie rano lub wieczorem, gdy temperatura na zewnątrz znacznie się obniża. Nie zapominaj jednak o tym, by mieć ze sobą wodę. Nie forsuj się i skróć czas treningu.

Czytaj też: 7 pomysłów na aktywny letni wypoczynek

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA