Zdrowie, relaks w wodzie


 
Dzisiejsze baseny są kompleksami sportowymi, oferującymi poza zwykłym basenem również hydromasaże, kąpiele w wodach mineralnych, kąpiele w saunie, a także rozrywkę w postaci zjeżdżalni. Woda może być także wykorzystywana jako środek wspomagający leczenie różnych chorób.

Hydroterapia

Jest to wykorzystanie wody do celów leczniczych. Woda jest stosowana w różnych postaciach, pod różnym ciśnieniem do zabiegów zarówno profilaktycznych jak i leczniczych. Hydroterapię zaleca się przy:

  • bezsenności
  • nieustannych bólach głowy
  • nadwrażliwości nerwowej
  • nadciśnieniu tętniczym
  • chorobach mięśni.

Hydroterapia to skuteczna i przyjemna metoda leczenia. Powoduje głównie rozluźnienie mięśni i zwiększenie dopływu krwi do serca. Od wieków woda jest uznawana i stosowana do leczenia stresu. Korzystnie wpływa na układ nerwowy, poprawia samopoczucie, rozluźnia i wprowadza w błogi stan relaksu.

Hydromasaż

Masaż wodą od dawna jest stosowany jako forma leczenia i zwalczania stresu.  Jest to wspaniała propozycja dla osób chcących zrelaksować się i rozluźnić napięte mięśnie. Ciepła woda, uderzająca z różną siłą na mięśnie oraz tkanki podskórne, leczniczo oddziałuje na cały organizm. Masowanie ciała wodą redukuje poziom stresu oraz dodaje komfortu psychicznego i fizycznego. Dodatkowo usprawnia się przepływ materii oraz zanikają bóle głowy i przewlekłe choroby. Hydromasaż jest polecany w odnowie biologicznej i pozytywnie wpływa na układ kostny, oddechowy i krążenia.
Najważniejsze elementy masażu wodnego to ciepło, ruch wody i zanurzanie się w wodzie. Ciepło powoduje rozszerzanie naczyń krwionośnych oraz przyspieszenie obiegu krwi w organizmie. Dzięki temu enzymy kojąco działają na te części ciała, które są nadwyrężone, ciągnięte i uszkodzone. Ciepło przyspiesza także metabolizm i pomaga dostarczyć organizmowi potrzebne substancje odżywcze. Strumień wody skierowany w bolące i nadwyrężone miejsca relaksuje i przynosi terapeutyczne korzyści. Zanurzanie się w wodzie powoduje, że ciało waży o ok. 90% mniej. Oznacza to, że mniejszy nacisk jest położony na więzadła, stawy i przede wszystkim kręgosłup. Masaż wodą jest także zbawienny przy leczeniu bólu artretycznego, zapaleń ścięgien i innych kontuzji sportowych.
Miejscem na basenie, gdzie można wykonać hydromasaż jest jacuzzi. Jest ono najbardziej oblegane przez odwiedzających. Warto jednak pamiętać o tym, że jacuzzi na publicznym basenie jest miejscem szczególnie sprzyjającym rozwojowi bakterii. Przeważnie są to grzyby, gronkowce i inne niebezpieczne choroby.

Czytaj także: Masaż podwodny – przebieg, zalety i przeciwwskazania

Zabiegi balneologiczne

Balneologia to dziedzina wiedzy medycznej wykorzystująca naturalne metody lecznicze. Najczęściej są to naturalne czynniki przyrodnicze (np. klimat) lub fizyczne (np. światło, dźwięk itp.). Naturalnym surowcem terapeutycznym są także wody lecznicze. Mają one udowodnione właściwości lecznicze, naturalną czystość mikrobiologiczną i stały skład chemiczny. Są one wydobywane z głębi ziemi. Wody naturalne zmineralizowane muszą zawierać co najmniej 1000 mg składników mineralnych w litrze. Są głównie wykorzystywane do kąpieli leczniczych w basenach, wannach oraz w kuracji pitnej.
Kąpiele lecznicze stosowane są głównie przy chorobach układu krążeniowego, oddechowego i ruchu oraz przy problemach dermatologicznych. Najpopularniejsze z nich to:

  • Kąpiele kwasowęglowe – uzyskuje się je dzięki nasyceniu wody źródlanej bezwodnikiem kwasu węglowego.  Zalecane są w takich dolegliwościach jak niektóre choroby serca, niedokrwienie kończyn dolnych, nadciśnienie tętnicze czy niewydolność krążenia. Mogą być także stosowane w walce z nadwagą. Wskutek kąpieli następuje obniżenie ciśnienia krwi, zwolnienie akcji serca oraz rozszerzenie naczyń krwionośnych. Temperatura wody wynosi ok. 30 – 34° Celsjusza, zaś zalecany czas przebywania to 10 – 15 minut.
  • Kąpiele solankowe – to kąpiel w wodzie mineralnej o stężeniu ok. 3%. Od dawna używane są w profilaktyce przeziębień i grypy. Mają właściwości odżywiające, oczyszczające i nawilżające skórę. Zalecane są przy cukrzycy i miażdżycy, w chorobach kręgosłupa oraz w chorobach stawów. Czas trwania kąpieli wynosi od 10 do 30 minut, zaś temperatura wody to ok. 38° Celsjusza.
  • Kąpiele radoczynne – powodują rozszerzenie naczyń krwionośnych, przez co zwiększają ich ukrwienie. Zalecane są przy chorobach układu oddechowego, nadciśnieniu tętniczym oraz nerwicy.
  • Kąpiele siarczkowo-siarkowodorowe – wody siarczkowe mają odczyn zasadowy, dzięki czemu rozmiękczają i przebudowują naskórek. Stosuje się je przy chorobach reumatycznych, ortopedycznych oraz dermatologicznych. Temperatura wody wynosi ok. 37° Celsjusza, zaś zalecany czas kąpieli to 10 do 15 minut.

Kąpiele w saunie

Większość dzisiejszych kompleksów basenowych posiada w swojej ofercie także saunę. Jest to pomieszczenie, gdzie panuje bardzo wysoka temperatura i niska lub wysoka wilgotność. Spędza się w niej od kilku do kilkunastu minut. Pocenie się ma tutaj bardzo korzystne oddziaływanie na cały organizm. Po pierwsze następuje oczyszczenie całego ciała, rozprężenie mięśni oraz wzmocnienie układu immunologicznego. Po drugie sauna relaksuje, powoduje odprężenie psychiczne oraz zapobiega zmęczeniu i nerwowości. Po trzecie zaś poprawia wydolność całego organizmu. Zalecana jest głównie przy przewlekłym zapaleniu oskrzeli, kręgosłupa oraz przy chorobach urazowych, nerwowych i skóry. Polecana jest także osobom, które dbają o swoją urodę i chcą utrzymać skórę zdrową, elastyczną i młodą.

Zobacz: Sauna – jesienna porcja zdrowia

Kąpiel w saunie polega na przebywaniu nago na przemian w niskiej i wysokiej temperaturze. To właśnie różnica temperatur intensywnie oddziałuje na naczynia krwionośne i hartuje organizm, Na początek zaleca się wzięcie prysznica a następnie wysuszenie całego ciała, gdyż sucha skóra szybciej wydziela pot. Jedno wejście do sauny nie powinno być dłuższe niż 15 minut, zaś całkowity czas przebywania nie może przekraczać 30 minut dziennie. Każdorazowo po wyjściu z sauny należy wziąć zimny prysznic i kilka minut odpocząć.
Należy pamiętać, że sauna nie jest miejscem dla wszystkich. Nie jest zalecana dla osób przeziębionych, chorych, dla gruźlików oraz przy niewydolności serca i nadciśnieniu. Przed skorzystaniem z sauny warto skonsultować się z lekarzem.

Zjeżdżalnie

Sprawiają radość nie tylko dzieciom, ale także dorosłym. Mogą mieć różną długość, krętość i szybkość jazdy. Niestety są także niebezpieczne, dlatego korzystają z nich osoby umiejące pływać oraz dzieci starsze. Szczególną ostrożność należy zachować przy wejściu na platformę, ponieważ śliska posadzka może spowodować wywrócenie się. Zjazd odbywa się pojedynczo, jedynie dzieci mogą korzystać ze zjeżdżalni z osobą pełnoletnią. Po zjeździe należy szybko opuścić miejsce lądowania.

A może aqua aerobik

Ciekawą propozycją dla osób, które nie potrafią, pływać jest aqua aerobik. Współcześnie to bardzo popularny sposób korzystania z basenów, zaś jego wymierne korzyści świadczą jedynie o słusznym wyborze. Jest to niezwykle oryginalna forma aktywności fizycznej, gdyż dobra zabawa w basenie połączona jest z szybkim spalaniem tkanki tłuszczowej. Podstawowe zalety aerobiku w wodzie to:

  • redukcja tkanki tłuszczowej
  • wzmocnienie mięśnie pośladków i stóp
  • rozwój mięśni związanych z oddychaniem
  • nieoceniona pomoc w likwidacji cellulitisu
  • wysmuklenie sylwetki
  • odciążenie stawów i kręgosłupa, dzięki czemu jest bezpieczny oraz nie powoduje urazów
  • radość i relaks dzięki wytwarzającej się podczas ćwiczeń endorfinie.

Ćwiczenia prowadzone są w rytm muzyki, dzięki czemu są dynamiczne i wykonywane w odpowiednim tempie. Do ćwiczeń stosuje się odpowiednie przyrządy, takie jak pasy wypornościowe, piankowe rurki, piankowe sztangi i ciężarki, buty wypornościowe, wiosła. Zajęcia są prowadzone według schematu:

  • 5-10 minut – ogólna rozgrzewka, potrzebna w celu rozgrzania mięśni i tym samym uniknięcia kontuzji
  • ok. 30 minut trwa część główna, podczas której są wykonywane ćwiczenia wytrzymałościowo – siłowe
  • 3-5 minut – to czas na rozluźnienie mięśni i ogólne uspokojenie.

Zajęcia mogą odbywać się w wodzie płytkiej (do pasa), o średniej głębokości (do klatki piersiowej) i głębokiej (bez dotykania dna). Wiele zależy także od naszego instruktora, który powinien być odpowiednio przeszkolony, przygotowany oraz znać podstawy ratownictwa i bezpieczeństwa w basenach.

Jak umiejętnie korzystać z basenu?

Mimo, iż basen jest popularną formą spędzania wolnego czasu, często zapominamy o podstawowych czynnościach wymaganych przy korzystaniu z niego. Oto najbardziej podstawowe zasady:

Obowiązkowo trzeba zabrać ze sobą strój kąpielowy, najlepiej jednoczęściowy, czepek oraz klapki basenowe. Przyda nam się także ręcznik, własne mydło oraz bielizna na zmianę

Czytaj: Dlaczego warto iść na basen?

  • Przed wejściem do wody należy dokładnie umyć całe ciało oraz zdezynfekować stopy
  • Wszelkie przedmioty, które mogą spowodować uszkodzenie ciała, np. zegarek, kolczyki, łańcuszek, należy pozostawić w szatni
  • W żadnym wypadku nie można korzystać z basenu po spożyciu alkoholu lub innych środków odurzających
  • Do kąpieli nie można przystępować na czczo lub po obfitym posiłku. Przynajmniej 2 godziny wcześniej należy zjeść odpowiedni posiłek
  • Na basenie obowiązuje bezwzględny zakaz biegania, ponieważ śliska posadzka może spowodować przewrócenie
  • Po wyjściu z wody należy dokładnie opłukać i przemyć ciało. Wszystkie kompleksy basenowe posiadają ogólnodostępne prysznice, z których należy korzystać po wyjściu z basenu. Zaleca się także umycie włosów, ponieważ chlor zawarty w wodzie basenowej niszczy je i wysusza.
  • Paradoksalnie woda wysusza skórę. Dzieje się tak dlatego, że woda nie wnika do głębszych warstw skóry, ale wchłaniana jest jedynie przez naskórek. Po kąpieli woda bardzo szybko odparowuje i w efekcie skóra pozostaje jeszcze bardziej sucha. Dlatego należy uzupełnić stan wody w organizmie płynami, zaś skórę posmarować nawilżającym balsamem do ciała.
  • Szczególnie porą zimową należy pamiętać o jak najdokładniejszym osuszeniu całego ciała, włącznie z włosami, w celu uniknięcia przeziębienia i choroby.
  • W każdym obiekcie basenowym należy stosować się do regulaminu pływalni
  • Basen jest miejscem publicznym, dlatego bardziej niż gdziekolwiek jesteśmy narażeni na „złapanie” jakiejś choroby. Nie da się wykluczyć takiej możliwości, jednak warto pamiętać, o tym, że większość ośrodków basenowych pobiera próbki wody i bada je pod kątem chemii w niej zawartej.

Pływanie to umiejętność ruchowa niezbędna każdemu z nas do aktywnego życia i prawidłowego rozwoju. Ta forma aktywności fizycznej może być regularnie praktykowana w kompleksach basenowych, które dodatkowo dostarczają również dobrej zabawy oraz relaksu i odpoczynku.

Zobacz: Pływanie - zdrowy sport ale czy dla każdego?