Zgaga - problem kobiet w ciąży

zgaga w ciąży

Artykuł sponsorowany

Artykuł sponsorowany
Kobiety w trakcie ciąży muszą się zmierzyć z wieloma nieprzyjemnymi dolegliwościami. Oprócz porannych mdłości, do najczęściej spotykanych przypadłości należy zgaga. Wiele pań zmaga się z tym problemem przez całą ciążę, jednak ze względu na swój stan muszą uważnie dobierać terapię.

Dlaczego zgaga atakuje w ciąży?

Kiedy kobieta oczekuje dziecka w jej organizmie podnosi się poziom progesteronu. Hormon stwarza w śluzówce macicy odpowiednie warunki do zagnieżdżenia zarodka, jest też odpowiedzialny za utrzymanie ciąży. Jednak jego wzmożona produkcja ma także skutki uboczne. Progesteron zwiotcza mięśnie przewodu pokarmowego, w tym zwieracz mieszczący się między przełykiem a żołądkiem. Z tego powodu treść pokarmowa wraz z kwasem solnym może cofać się z powrotem do przełyku. Dlatego kobiety w ciąży często skarżą się na kwaśny posmak w ustach, ból za mostkiem czy pieczenie w gardle. W III trymestrze ciąży, kiedy żołądek dodatkowo naciskany jest przez powiększająca się macicę, objawy zgagi mogą się nasilać.

Jedz z głową

Zgagi w ciąży ciężko jest całkowicie uniknąć. Jednak eliminując szkodliwe nawyki i odpowiednio dobierając dietę można skuteczne złagodzić jej symptomy. Część pokarmów, które codziennie królują na naszych stołach przyczynia się do nasilenia dolegliwości, dlatego warto z nich zrezygnować. Są to przede wszystkim dania ciężkostrawne i tłuste, potrawy intensywnie przyprawione, ostre, słodycze. Należy także zrezygnować z kwaśnych owoców, serów pleśniowych, gazowanych napojów. Zgaga atakuje także przy połączeniu niektórych smaków w jednym posiłku, każdy człowiek może mieć inne predyspozycje. Dlatego warto obserwować reakcje organizmu i eliminować szkodliwe produkty z diety. Należy także unikać przepełnienia żołądka. Dlatego lepiej spożywać 5 mniejszych posiłków niż 3 duże. W trakcie jedzenia warto dokładnie przeżuwać, a po posiłku unikać leżenia. Dobrym pomysłem jest krótki spacer stymulujący trawienie.

Najlepszym sposobem na uniknięcie porannej zgagi jest utrzymanie odpowiedniej pozycji w trakcie snu. Głowa powinna spoczywać co najmniej 10 centymetrów wyżej niż tułów. Wówczas łatwiej uniknąć odpływania treści żołądkowej do przełyku. Należy także unikać ubrań zbytnio przylegających do brzucha, powodujących jego ucisk.

Jak radzić sobie z objawami?

Istnieje wiele naturalnych produktów neutralizujących objawy refluksu, z których mogą korzystać również kobiety w ciąży. Zamiast zwykłej herbaty należy sięgnąć po napary z ziół, przede wszystkim z rumianku. Warto dodać do napoju świeży imbir, który przyniesie dodatkowe ukojenie.  Przed snem można wypić kisiel z siemienia lnianego, wystarczy zalać ziarna wrzątkiem i poczekać aż ostygną. Siemię oblepi przełyk, tworząc na nim warstwę ochronną. Pomocne może być też żucie gumy.  Czynność ta stymuluje produkcję śliny, która neutralizuje działanie kwasów w przełyku. Ulgę przynoszą też tabletki na zgagę bez recepty. Przed ich zażyciem należy jednak przeczytać ulotkę lub skonsultować się z lekarzem prowadzącym ciążę.

Czytaj więcej o zgadze i sposobach radzenia sobie z nią na http://www.controloccontrol.pl/zgaga

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA