Zieleń to samo zdrowie

W przypadku owoców i warzyw kolor ma znaczenie. Warto wiedzieć, że barwne jarzyny to nie tylko atrakcyjny wizualnie talerz – to także określone korzyści dla naszego organizmu. Szczególnie pożyteczna dla ludzkiego ciała jest bogata w cenne składniki zieleń, która m.in. wspomaga pracę wątroby i jelit, zapobiega chorobom nowotworowym i poprawia samopoczucie. Zielone warzywa i owoce stanowią także naturalne źródło kwasu foliowego oraz witamin A, C i E. Oznacza to, że mają pozytywny wpływ na wiele obszarów zdrowia, takich jak odporność, układ nerwowy, wzrok, gładka cera, proces starzenia, ciąża czy anemia. Warto poszerzyć swój jadłospis o ten kolor zwłaszcza w okresie zimowym, kiedy nasz organizm potrzebuje odpowiedniej diety i dodatkowej porcji witamin.



W przypadku owoców i warzyw kolor ma znaczenie. Warto wiedzieć, że barwne jarzyny to nie tylko atrakcyjny wizualnie talerz – to także określone korzyści dla naszego organizmu. Szczególnie pożyteczna dla ludzkiego ciała jest bogata w cenne składniki zieleń, która m.in. wspomaga pracę wątroby i jelit, zapobiega chorobom nowotworowym i poprawia samopoczucie. Zielone warzywa i owoce stanowią także naturalne źródło kwasu foliowego oraz witamin A, C i E. Oznacza to, że mają pozytywny wpływ na wiele obszarów zdrowia, takich jak odporność, układ nerwowy, wzrok, gładka cera, proces starzenia, ciąża czy anemia. Warto poszerzyć swój jadłospis o ten kolor zwłaszcza w okresie zimowym, kiedy nasz organizm potrzebuje odpowiedniej diety i dodatkowej porcji witamin.



Moc awokado

Awokado, często nazywane owocem alfabetu, zawiera niemal wszystkie rodzaje witamin: A, B6, C, E oraz K. W miękkim miąższu kryją się również zasoby niacyny, kwasu foliowego i pantotenowego oraz ryboflawiny, czyli tego, co najlepsze dla naszego organizmu. Ze względu na ogromną dawkę wartości odżywczych, warto wzbogacić swoją codzienną dietę o to „zielone centrum” np. w postaci szybkiej do wykonania sałatki. Do perfekcyjnego posiłku wystarczy pomidor, awokado, ząbek czosnku, świeża bazylia i odrobina oliwy. Warzywa należy pokroić i wrzucić do miski, liście bazylii umyć i porwać na drobne kawałki, a czosnek wycisnąć. Całość skropić oliwą i wymieszać. Gotowe!

Egzotyczne owoce. Nie miałeś pojęcia, jak bardzo są zdrowe!



Zdrowy jarmuż

Jarmuż, czyli roślina z rodziny kapustnych, to warzywo o niesamowitych właściwościach. Oprócz żelaza, fosforu i wapnia zawiera witaminy C (aż 200% dziennego zapotrzebowania) i K, kwas foliowy, β-karoten (chroniący przed atakiem wolnych rodników) oraz substancje, które hamują rozwój komórek rakowych i chronią przed nowotworami. Ze względu na specyficzny smak, jarmuż najlepiej spożywać w postaci dobrze doprawionej sałatki. Świeże liście warzywa należy spryskać sokiem z cytryny i azjatyckim sosem rybnym, dodać drobno pokrojoną papryczkę chili, czosnek oraz parmezan. Lunch gotowy do spożycia!



Brokuły

Warzywa te, choć znane już w czasach starożytnych, nadal bardzo często goszczą w menu współczesnych kuchennych odkrywców. Brokuły należy docenić nie tylko za niebagatelny smak, ale też za silne działanie przeciwrakowe. W zielonych kwiatostanach znajduje się szereg istotnych minerałów, takich jak potas, wapń, fosfor, żelazo i magnez oraz mnóstwo witamin (m.in. A, C, K, PP oraz wit. z grupy B). Spożywanie tych warzyw zaleca się szczególnie cukrzykom, osobom z chorym sercem oraz z wysokim cholesterolem. Można je przyrządzić na wiele sposobów, gdyż pasują do różnych kombinacji smakowych. Warto zdecydować się na kilka kuchennych eksperymentów, jednak dla zabieganych i aktywnych polecamy najszybszy sposób na zdrową przekąskę – wystarczą brokuły ugotowane na parze, ser feta pokrojony w kostkę, odrobina naturalnego jogurtu i płatki migdałów. Et voila!



Skuteczny szpinak

Na kłopoty… szpinak! Ta zielona bomba witaminowa stoi bardzo wysoko w rankingu warzyw pożądanych w codziennej diecie. Dzięki zawartości witamin, minerałów i przeciwutleniaczy zmniejsza ryzyko nabycia wielu problemów zdrowotnych, zwłaszcza tych związanych z nadciśnieniem, nowotworami i stanami zapalnymi. Regularne spożywanie jego liści opóźnia proces starzenia się organizmu i pogłębiania zmarszczek, a także pomaga w zwalczaniu anemii (ze względu na wysoką zawartość żelaza). Kolejną zaletą szpinaku jest to, że można podawać go na wiele sposobów, np. w postaci sosu do spaghetti czy na grzance, z dodatkiem podsmażonych pieczarek i startego parmezanu. Należy pamiętać, że w kuchni ogranicza nas jedynie wyobraźnia!

Szpinak - warzywo modne i wykwintne



Zielona pietruszka

Zwykle niepopularna wśród osób, które nie przepadają za „zielonym w zupie”, natka pietruszki posiada lecznicze właściwości i dobrze wpływa na urodę. W drobnych, zielonych listkach kryją się pożyteczne dla ludzkiego organizmu minerały, takie jak fluor, fosfor, magnez, potas, sód, wapń czy żelazo oraz prowitamina A, mnóstwo witaminy C i β-karotenu. Bogactwo wartościowych składników sprawia, że nielubiana „zielenina” pozytywnie oddziałuje na układ krążenia i drogi moczowe, wspomaga też proces trawienny. Na tym nie kończą się jej zalety, gdyż nać ma korzystny wpływ na przemianę materii, wzrok, kobiece drogi rodne, a zjedzona na surowo eliminuje przykry zapach z jamy ustnej. Trzeba pamiętać, że istnieje wiele przepisów, w których pietruszka odgrywa główną rolę – dla przeciwników natki pływającej w rosole polecamy orzeźwiający koktajl. Wystarczy pęczek posiekanej naci, sok z połówki cytryny, szklanka wody niegazowanej i łyżeczka cukru. Toast za zdrowie!



Sałata

Masłowa, rzymska czy lodowa, o liściach gładkich lub karbowanych, słodka albo gorzka w smaku – sałata pod każdą postacią stanowi podstawę dowolnej warzywnej diety. Mimo niskiej zawartości kalorii posiada wiele cennych witamin i składników odżywczych, takich jak magnez, potas, wapń, żelazo, kwas foliowy i antyoksydanty. Regularnie spożywana działa uspokajająco, chroni przed wolnymi rodnikami, wspomaga układ krążenia i proces trawienny. Warto ją jeść w postaci dodatku do różnego rodzaju sałatek, np. w towarzystwie słodkiej śmietany i rozdrobnionych cząstek pomarańczy. Smacznego!



Codzienny pośpiech, nawał pracy i zajęć powodują, że stosunkowo niewiele uwagi poświęcamy diecie. Zwykle nie zdajemy sobie sprawy, że nasze szybkie posiłki są bardzo ubogie pod względem niezbędnych składników odżywczych i witamin, czego negatywne skutki możemy odczuć w przyszłości. Zwłaszcza w okresie zimowym oraz w trakcie wiosennego przesilenia powinniśmy zadbać o nawyki żywnościowe, m.in. poprzez poszerzenie menu o zielone warzywa i owoce. Dla tych, którzy chcą jeszcze bardziej pogłębić wiedzę na temat zdrowej diety, przygotowaliśmy „Witaminy i Minerały. Zimowy przewodnik na zdrowie”, czyli e-book, w którym w sympatyczny sposób przedstawiamy problem niedoborów oraz opisujemy funkcje poszczególnych składników odżywczych. Na kartkach poradnika znajdziecie również idealny jadłospis na zimę, przepisy na witaminowe shoty oraz witaminowe ściągawki do portfela lub na lodówkę. Zapraszamy do lektury!

Zobacz: Suszone owoce. 5 zdrowych propozycji

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA