Zimny trening, który leczy

Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Ciężko wyobrazić sobie, że można wytrzymać w temperaturze -120°C. Jest to jednak świetny sposób leczenia wielu schorzeń oraz podnoszenia wydolności organizmu u sportowców. Przeczytaj o zbawiennym wpływie zimna na nasze ciało.

Zabiegi leczenia zimnem mogą odbywać się miejscowo lub ogólnoustrojowo. Krioterapia miejscowa polega na schładzaniu miejsca kontuzji ciekłym azotem, który może osiągać temperaturę nawet do -160°C. W trakcie zabiegu doprowadza się do zamarzania zawartości komórek, pękania błon biologicznych i w konsekwencji destrukcji tkanki, które odbudowując się leczą kontuzję.

Krioterapia ogólna polega na wejściu do specjalnie przygotowanego pomieszczenia i spędzeniu tam około 3 minut. Zimno dostarcza organizmowi stresu fizjologicznego. Tak niskie temperatury wywołują natychmiastową reakcję obronną organizmu. W pierwszej fazie następuje skurcz naczyń krwionośnych i mięśni, spowalnia się przepływ krwi i przemiany materii. W reakcji obronnej organizm gwałtownie rozszerza naczynia krwionośne i zwiększa przepływ krwi, co skutkuje zwiększonym dopływem do komórek składników odżywczych i tlenu oraz substancji przeciwzapalnych. Dzięki terapii zmniejsza się odczucie bólu, leczą się stany zapalne oraz dużo szybciej regenerują się uszkodzone tkanki. Zmęczone treningiem mięśnie ulegają rozluźnieniu, przyspiesza się przemiana materii, a tym samym spalanie tłuszczów. Układ odpornościowy pracuje na wysokich obrotach.

Przeciwwskazaniem do stosowania krioterapii jest między innymi nieuregulowane nadciśnienie tętnicze, niewydolność krążenia czy niestabilna choroba wieńcowa.

 

Coraz szersze zastosowanie krioterapii znajdujemy w sporcie. Stosowana jest głównie przy leczeniu wszystkich świeżych urazów: zwichnięć, skręceń, naciągnięć oraz naderwań. Dla zawodowych sportowców oraz osób, które prowadzą aktywny tryb życia terapia zimnem powoduje kompleksowe leczenie wszelkich mikrourazów, które są następstwem ciężkich treningów. Dzięki niej organizm sportowca staje się odporny, zwiększa się zakres ruchu w stawach oraz, co najważniejsze i już wcześniej wspomniane, likwiduje wszelkie stany zapalne w organizmie.

• leczenie ostrych urazów sportowych, tj. stłuczenia mięśni, naciągnięcia oraz naderwania mięśni, skręcenia stawów, uszkodzenia wiązadeł;

• leczenie przewlekłych zespołów przeciążeniowych ;

• uzupełniającego leczenia po operacjach wewnątrz stawowych i operacjach wiązadeł, ścięgien i kości;

• odnowy biologicznej i profilaktyki urazów z przeciążenia w przebiegu intensywnego treningu oraz przygotowań do startów.

• Stosuje się serię zabiegów - minimum 10 wejść do kriokomory, najlepiej codziennie.

• Przed każdym wejściem mierzy się ciśnienie krwi.

• Bezpośrednio przed zabiegiem nie należy brać prysznica ani stosować kremów czy balsamów – ciało musi być wysuszone.

• Obowiązkowy strój to: spodenki i top dla kobiet, najlepiej bawełniane, grube skarpety, rękawiczki, przepaska lub czapka na głowę, maseczka na twarz, chodaki.

• Należy zdjąć biżuterię oraz metalowe elementy.

• W czasie pobytu w kriokomorze poruszamy się w miejscu. Nie dotykamy ścian. Oddychamy powoli, niezbyt głęboko.

• Po wyjściu z kriokomory należy zdjąć rękawiczki, maseczkę, opaskę oraz opuścić w dół skarpetki

• Po zabiegu w kriokomorze należy rozgrzać ciało podczas ćwiczeń, truchtu czy jazdy na rowerku stacjonarnym, około 30 minut.

Pytanie: Skąd czerpiesz inspirację na potrawy wigilijne?

  z internetu

  od kogoś bliskiego z rodziny

  z głowy

  z książki kucharskiej

  z prasy kobiecej

  od znajomych