Nowy sklep

już ON-LINE

Znaczenie żelaza w diecie dziecka

Żelazo jest niezwykle ważnym składnikiem w diecie niemowląt – wspiera ich prawidłowy rozwój i stanowi element odpowiednio zbilansowanego jadłospisu. Zapotrzebowanie na żelazo u malucha jest znacznie większe niż u dorosłych, dlatego należy pamiętać o wprowadzaniu do jego diety pokarmów uzupełniających. Dlaczego jeszcze ten pierwiastek jest tak ważny i jak zadbać o odpowiedni poziom żelaza w organizmie pociechy?
Dziecko

Artykuł sponsorowany

Źródło: Materiały partnera
 

Ważna rola żelaza w organizmie dziecka

Żelazo odgrywa ogromną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu dziecka. Odpowiada za produkcję czerwonych krwinek, wspomaga pracę układu nerwowego oraz wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Odpowiednia ilość żelaza w jadłospisie maluchów w pierwszym roku życia wpływa także korzystnie na ich układ nerwowy.

Noworodek rodzi się z zapasem żelaza, które zgromadził w okresie życia płodowego. W początkowym etapie niemal wszystkie potrzeby żywieniowe maluszka jest w stanie zaspokoić mleko mamy. Jednak z czasem zapasy żelaza w organizmie maluszka się kończą i konieczne jest urozmaicenie jego jadłospisu o nowe pokarmy.

Zapotrzebowanie na żelazo u niemowląt

Mleko matki jest głównym pokarmem dla niemowlęcia w pierwszym półroczu życia – zawiera odpowiednią ilość dobrze przyswajalnego żelaza. Jednak zapotrzebowanie malucha na ten pierwiastek nie jest stałe. Zwiększa się po 6. miesiącu życia dziecka, kiedy maluszek szybko rośnie i wyczerpuje zapasy z okresu płodowego. Wówczas zalecane spożycie żelaza wynosi 11 mg, natomiast w przedziale wiekowym 1-3 lata spada do 7 mg (https://ncez.pl/upload/normy-net-1.pdf) .

Odpowiednio skomponowana dieta maluszka ma wpływ na jego zdrowie i dobre samopoczucie. Niedobory tego pierwiastka mogą doprowadzić do wystąpienia niedokrwistości, czyli anemii. Jest to jedna z najczęstszych chorób wieku dziecięcego, objawiająca się zmęczeniem, apatią, brakiem chęci do zabawy czy spadkiem apetytu. Skóra często przybiera blady kolor, jest szorstka i napięta.

Drugie półrocze życia malucha to idealny moment na rozszerzenie diety i podawanie pokarmów uzupełniających. Jakie produkty warto wprowadzić do jadłospisu dziecka?

Najważniejsze źródło żelaza

Najważniejszym źródłem żelaza w diecie dziecka jest mięso i jego przetwory. Sięgając po produkty z tej grupy i podając je maluszkowi, zwracajmy uwagę na to, aby wybierać delikatne mięso wysokiej jakości, pochodzące ze zweryfikowanego źródła. W diecie pociechy mogą zagościć różne rodzaje mięsa, np. wołowina, cielęcina, kurczak, a także królik czy wieprzowina.

Kolejne źródło żelaza w diecie dziecka to produkty zbożowe wzbogacone o żelazo, a w szczególności kaszki przeznaczone dla niemowląt. Dobrym przykładem będą mleczne kaszki BoboVita, które doskonale sprawdzą się w roli pożywnego śniadanka dla maluszka. Pozostałe produkty oparte na zbożach, jakie warto włączyć do jadłospisu pociechy to m.in. pieczywo (żytnie, razowe, pełnoziarniste, chrupkie), płatki owsiane czy kasze (jaglana, pęczak, gryczana).

Oprócz wysokiej jakości mięsa czy produktów zbożowych wzbogacanych w żelazo, w diecie dziecka nie może zabraknąć owoców i warzyw. Warto podawać dziecku produkty bogate w witaminę C, która ułatwia wchłanianie żelaza np. natkę pietruszki, paprykę, owoce cytrusowe. 

Źródłami żelaza są również ryby, takie jak łosoś, dorsz, makrela. Wybierając rybę, która trafi na talerzyk pociechy, pamiętajmy o tym, aby wybierać tylko świeże produkty i przyrządzać je w sposób umożliwiający maluszkowi ich bezpieczne spożywanie. Dobrym pomysłem będzie skorzystanie ze schematu żywienia niemowląt, w którym rodzice mogą znaleźć wskazówki związane z tym, jakie produkty i w jakiej formie podawać dziecku. Rozszerzanie diety pociechy to dobry moment na zapoznanie jej z całą gamą nowych smaków. W tym czasie możemy już także kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe u dziecka!

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)