Zobacz, czego nie może zabraknąć w Twojej diecie

Magnez
Starszy niż rok
Zaburzenia snu, skurcze, bóle głowy, słabe, brak koncentracji – takie i wiele innych dolegliwości może spowodować w organizmie brak magnezu.

Magnez zaliczany jest do najcenniejszych biopierwiastków i pełni w organizmie ludzkim rolę wyjątkową. U dorosłego człowieka znajduje się go 24-35 gramów. Magnez bierze udział w przebiegu fotosyntezy, uczestniczy w ważnych reakcjach enzymatycznych, aktywuje ponad 300 enzymów. Przywraca ciału jego swobodę, niezakłóconą naturę energetyczną i dlatego jest potrzebny przy leczeniu wielu chorób, w których występują zastoje.

Czy wiesz, że: Magnez przyciąga witalność!

Wpływ magnezu na organizm:

- decyduje o wydolności układu kostnego, nerwowego, trawiennego, krążenia;

- zwalcza miażdżycę;

- spowalnia proces starzenie się organizmu;

- wzmacnia mechanizmy obronne;

- stabilizuje układ nerwowy: odpręża, uspokaja, dzięki czemu nasz mózg może pracować wydajniej;

- wykazuje działanie rozkurczowe mięśni;

- zmniejsza ciśnienie krwiobiegu;

- zmniejsza ryzyko powstania kamieni nerkowych;

- łagodzi zespół napięcia przedmiesiączkowego;

- pozytywnie wpływa na jakość snu;

Groźne niedobory

Do niedoboru magnezu dochodzi u wielu współcześnie żyjących ludzi, którzy jedzą wysoko przetworzone pożywienie. Około 70 procent ludności USA cierpi na niedobór magnezu. Szczególnie podatne są na to dzieci, młodzież szkolna, osoby starsze, sportowcy, ludzie ciężko pracujący fizycznie (obfite pocenie się wypłukuje magnez z organizmu) oraz ludzie przebywający w bardzo gorącym klimacie. Ciągły niedobór magnezu generuje procesy chorobowe, np. osteoporozę. Magnez wypycha nadmiar wapnia z organizmu, znajdującego się w tkankach miękkich (zbyt duża ilość wapnia w tkankach miękkich działa osłabiająco i może zaostrzyć takie dolegliwości jak fibromialgia, która obciąża mięśni i nerwy.

Jak dochodzi do niedoboru magnezu

Najczęstsze przyczyny to szybka kuracja odchudzające, długotrwała zażywanie niektórych leków, długotrwały stres, przepracowanie, zła atmosfera w pracy i w domu, picie mocnej herbaty, kawy, alkoholu, napojów typu coca-cola i anabolików, stosowanie antybiotyków, niektórych leków psychotropowych, uspokajających, nasennych.

Zobacz też: Najlepsze produkty do zjedzenia, kiedy jesteś zestresowany

Niedobór magnezu

Odpowiadając sobie na poniższe pytania dowiemy się, czy nie mamy niedoboru tego cennego pierwiastka w organizmie:

1. Czy miewasz skurcze łydek lub mięśni?

2. Czy zdarza ci się drżenie powiek?

3. Czy miesiączki bywają bolesne?

4. Czy masz problemy z zasypianiem?

5. Czy miewasz migreny?

6. Jaki jest twój nastrój? Czy bywasz apatyczny?

7. Czy masz kłopoty z koncentracją i zapamiętywaniem?

8. Czy pijasz regularnie alkohol lub kawę?

Magnez - gdzie go szukać w pożywieniu

Magnez jest pierwiastkiem słabo przyswajalnym, z pokarmów wchłania się go zaledwie 15-40 procent. Produkty bogate w magnez to: orzechy, pestki dyni i słonecznika, mąka z pełnego przemiału, soja, brązowy ryż, kasze, płatki owsiane, migdały, kasza gryczana, gorzka czekolada, kakao, suszone owoce, świeże warzywa, śladowe ilości w mięsie i mleku. W przypadku zwiększonego zapotrzebowania wskazana jest suplementacja.

Zobacz też: 7 potraw bogatych w magnez

Ewelina Polna

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA