Zrzuć nadprogramowe kilogramy… sprzątając

Starszy niż rok
Jak połączyć przyjemne z pożytecznym, a na dodatek zdrowym? Wystarczy zabrać się za domowe porządki. Codzienne czynności są niezwykle skuteczne w pozbywaniu się zbędnych kalorii. I utrzymaniu zdrowia.

Sprzątanie sprzyja zdrowiu

Sprzątanie sprzyja nie tylko spalaniu kalorii i dbaniu o smukłą sylwetkę. Brytyjscy lekarze potwierdzają, że kilka godzin poświęconych na domowe obowiązki obniża ryzyko chorób serca. Co ciekawe, dzięki sprzątaniu kobiety są też mniej narażone na nowotwory. Im więcej godzin dziennie spędzają na sprzątaniu, tym ryzyko raka piersi, macicy czy okrężnicy znacznie spada. Sprawdź też: Jak dbać o dom, aby być zdrowym?

Sprzątanie kontra sport

Wyniki badań brytyjskich naukowców są pociechą dla tych, którzy nie lubią wylewania siódmych potów na siłowni. Stąd zamiast biegania czy treningu na siłowni, warto poświęcić więcej czasu i energii na codzienne porządki. Łączy się w ten sposób przyjemne z pożytecznym zarówno dla domu, jak i zdrowia.

Podczas sprzątania można wykonywać dodatkowe ćwiczenia. Prasowanie lub odkurzanie doskonale wyćwiczy mięśnie pośladków oraz brzucha – wystarczy trzymać się prosto, napinając i rozluźniając mięśnie co pewien czas. Natomiast podczas zbierania rzeczy z podłogi nie schylamy się, lecz wykonujemy przysiady, ćwicząc mięśnie ud i łydek.

Sprzątanie sprzątaniu nierówne

Oczywiście należy pamiętać, że nie każda czynność spali określoną ilość kalorii. Wszelkie domowe czynności, takie jak odkurzanie, mycie podłóg czy okien należy wykonywać dość energicznie, napinając i rozluźniając mięśnie. Wówczas organizm wyraźnie odczuje, że oddało się aktywności fizycznej.

Czytaj też: 7 przedmiotów codziennego użytku pełnych bakterii

Jak sprzątać, by sobie nie zaszkodzić?

By sprzątanie wyszło nam na zdrowie, należy przestrzegać kilku podstawowych zasadach:

Rozgrzewka – jak przed każdym wysiłkiem fizycznym, tak i przed sprzątaniem przyda się krótka, pięciominutowa rozgrzewka. Zanim więc chwycisz za miotłę lub szmatkę, porozciągaj się, wykonaj kilka skłonów lub przysiadów, głęboko wdychając powietrze nosem i wydychając ustami.

Proste plecy – przede wszystkim uważajmy na plecy, które mogą się szybko i boleśnie nadwyrężyć. Dlatego kręgosłup powinien być wyprostowany. Do mycia podłóg i zamiatania wybierajmy przyrządy z długim kijem, rurę odkurzacza zaś wydłużamy tak, by plecy były wyprostowane.

Zmiana rąk – często popełnianym błędem jest używanie podczas sprzątania tylko jednej ręki. Może szybko dojść do tego, że ramię stanie się obolałe, drugiego dnia odwdzięczając się zakwasami. Dlatego należy nauczyć się używania zarówno prawej, jak i lewej ręki.

Odpoczynek – ze sprzątaniem również można przesadzić. Dlatego postaraj się robić co pewien czas krótkie przerwy, by nie zmęczyć się zbyt szybko i nie doprowadzić do zmęczenia lub naciągnięcia mięśni. Drugiego dnia mogą bowiem doskwierać bolesne zakwasy.

Ile kalorii spalamy podczas sprzątania?

Ruch podczas porządków domowych można porównać do ćwiczeń na siłowni. Jednego dnia można spalić nawet 500 kalorii, dbając przy okazji o mięśnie oraz stawy, które intensywnie ćwiczą, będąc w ruchu. Ile kalorii można spalić w godzinę, wykonując określone czynności (przy wadze około 70 kg):

  • zmiana pościeli – 153 kcal
  • mycie okien – 204 kcal
  • zmywanie naczyń – 126 kcal
  • praca w ogrodzie – 340 kcal
  • robienie zakupów – 131 kcal
  • wycieranie kurzu – 184 kcal
  • mycie samochodu – 315 kcal
  • odkurzanie – 204 kcal
  • prasowanie – 102 kcal
  • zamiatanie – 143 kcal
  • przestawianie mebli – 306 kcal
  • rozwieszanie prania – 255 kcal

Czytaj też: Środki czystości, które szkodzą zdrowiu

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA