Żurawina - drobna, zdrowa i w kolorze świąt


 

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Roślina ta pochodzi ze Skandynawii, używana była też przez Indian w Ameryce Północnej w leczeniu chorób dróg moczowych. Jej właściwości prozdrowotne są nie do przecenienia. W dodatku wspaniale pasuje do świątecznego menu. O czym mowa?

Chodzi o żurawinę oczywiście. Nazywaną też borówką czy jagodą błotną, rzadziej klukwą. Jeśli ją znasz, lubisz i spożywasz – wypada pogratulować. Jest tak cenna, że doczekała się nawet swojego instytutu: Cranberry Institute, a nawet muzeum – „Cranberry World Visitors' Center” w Plymouth w stanie Massachusetts. Uznane placówki akademickie prowadzą nad nią badania naukowe. W Polsce rośnie w borach bagiennych i na torfowiskach na Pomorzu, Pojezierzu Mazurskim, Podkarpaciu i Lubelszczyźnie.

Czytaj też: Dlaczego warto jeść czarne jagody?

Żurawina od kuchni

Jeśli nie dostaniemy świeżych owoców, możemy kupić mrożone – w takiej postaci nie tracą na jakości i można je przechowywać nawet do 9 miesięcy. W nieprzetworzonej postaci te małe, czerwone jagody posiadają cierpko – kwaśny smak. Jednak kiedy przygotujemy z nich konfiturę czy galaretkę z dodatkiem cukru, będzie to wspaniały dodatek do mięs, deserów itd.

Możemy je wykorzystać też do sałatek, chleba, jako dodatek do jogurtu czy musli, przekąskę w postaci suszonych owoców, zrobić z nich kisiel…możliwości jest bardzo wiele. Wiadomo jednak, że każda obróbka termiczna niszczy pewne właściwości zdrowotne. Najlepszą postacią jest nieprzetworzony sok z żurawin. Regularne spożywanie tego drogocennego napoju zwiększa ilość kwasu salicylowego, który zapobiega tworzeniu się zakrzepów we krwi, działając też przeciwnowotworowo.

W trosce o zdrowe drogi moczowe

Jak wykazały badania, żurawina jest cenniejsza niż moglibyśmy przypuszczać. Szklanka jej drobnych jagód to aż 3,2 g błonnika, 30 mg witaminy C. Zawiera też witaminę B1 i B2, sole mineralne: fosfor, wapń, miedź, jod, garbniki i taniny, kwas cytrynowy i jabłkowy. Sok żurawinowy dzięki właściwościom antybakteryjnym pomaga przy zakażeniu pęcherza i nerek. W dodatku zapobiega powstawaniu złogów szczawiowo – wapniowych układu moczowego, który jest szczególnie kapryśny u kobiet.

Czytaj też: Żurawina – dobra na zapalenie pęcherza i nadciśnienie

I wzmocni i odchudzi

Jest przydatna właśnie podczas zimy, bo wspomaga odporność, działając także przeciwgorączkowo. Osoby żyjące w stresie spożywając żurawinę zabezpieczą się przez wrzodami żołądka. Po wielu latach badań odkryto, że te czerwone kuleczki oprócz innych swoich zalet, odgrywają niepoślednią rolę w obniżaniu poziomu złego cholesterolu (LDL). Nie dość, że z nim walczą, to dodatkowo jeszcze działają pozytywnie na podwyższenie jego dobrej odmiany (HDL). Związki zawarte w owocach biorą udział w detoksykacji: usuwają z organizmu szkodliwe produkty przemiany materii, toksyny. A to przynosi efekt w postaci spadku wagi.

Na piękny uśmiech

To ciągle nie koniec listy korzyści, jakie przynoszą te niepozorne jagódki. Zapobiegają przyleganiu bakterii do szkliwa, broniąc przez tworzeniem się płytki nazębnej i próchnicy.

Czytaj także: Nalewka z żurawiny – jak przygotować żurawinówkę?