Żylaki - najważniejsza profilaktyka

Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Żylaki kończyn dolnych są jedną z najczęściej występujących chorób cywilizacyjnych. Pojawiają się cztery razy częściej u kobiet niż u mężczyzn, dlatego, iż ścianki żył u płci pięknej są cieńsze i delikatniejsze na skutek działania hormonów żeńskich. Żylaki początkowo są problemem estetycznym i kosmetycznym. W zaawansowanej postaci stanowią już poważne zagrożenie dla zdrowia. Doprowadzają do groźnych powikłań, takich jak zapalenie żył czy zakrzepica. W znacznym stopniu żylakom można zapobiegać poprzez zmianę trybu życia, przyzwyczajeń oraz przyjmowaniu leków.

Żylaki są zwykle problemem estetycznym i kosmetycznym, najczęściej zgłaszanym przez kobiety. Początkowo tworzą pod skórą widoczne niebieskawe linie, które z czasem stają się wypukłe. Później wyczuwalne są charakterystyczne zgrubienia i na skórze pojawiają się pajęczynki popękanych naczyń krwionośnych - zwane potocznie pajączkami.

Początkowo żylaki nie sprawiają żadnych problemów zdrowotnych, poza poczuciem dyskomfortu związanym z nieestetycznym wyglądem nóg, jednak w zaawansowanym stadium doprowadzają do groźnych powikłań, takich jak zapalenie żył czy zakrzepica.

Zobacz wideo: Niewydolność żylna kończyn dolnych - objawy

Żylaki są najczęstszym schorzeniem stwierdzanym przez lekarza pierwszego kontaktu. Co piąty Polak cierpi na tę przypadłość. Choroba jest skutkiem poszerzenia żył powierzchniowych spowodowanych niewydolnością ich zastawek i osłabieniem ich ściany. Zastawki są nieszczelne i nie odprowadzają krwi żyłami swobodnie do serca. W wyniku tego zaburzenia krew gromadzi się w naczyniach nóg, przez co żyły skracają się i poszerzają. Tak powstają żylaki. Pojawiają się przede wszystkim na łydkach i pod kolanami.

Żylaki mogą być skutkiem zniszczenia przez zakrzepicę żył łączących żyły powierzchniowe z żyłami głębokimi. Są przypadłością dziedziczną.

Przede wszystkim błonnik

Ważne żeby jak najwcześniej zacząć stosować profilaktykę. Najlepiej rozpocząć od zmiany sposobu odżywiania. Zalecane jest racjonalne odżywianie się. Powszechnie wiadomo, że różnorodna dieta sprzyja zdrowiu całego organizmu.

Aby wzmocnić swoje żyły najlepiej sięgać po kaszę gryczaną, tłuste ryby, orzechy czy owoce cytrusowe i pietruszkę. Przede wszystkim w diecie nie powinno zabraknąć produktów z dużą ilością błonnika. Znajduje się on w surowych warzywach, ciemnym pieczywie, ziarnach zbóż, otrębach, kaszy jęczmiennej. Błonnik ułatwia wypróżnianie i zmniejsza ciśnienie konieczne do oddania stolca, przez co skutecznie chroni przed powstawaniem żylaków.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Jedzenie ananasów może wspomóc leczenie mało estetycznych żylaków, lecz nie ma na to dowodów w postaci wyników badań. Uważa się, że bromelina – enzym trawiący białka, który zawarty jest w ananasach, trawiąc odkładające się wokół żylaków włókna fibrynowe, zmniejsza dodatkowe ich zgrubienia.

Należy pamiętać o wypiciu około 1.5 litra płynów dziennie. Ważne żeby unikać dosalania oraz spożywania smażonych i wędzonych pokarmów. Przy nadwadze konieczne jest zrzucenie zbędnych kilogramów.

Sprawdź, jaki sposób leczenia żylaków jest dla ciebie najlepszy

Czytaj też: Maść nagietkowa – zastosowanie: na trądzik, żylaki i oparzenia i blizny

Temat miesiąca: Skuteczne sposoby na ból gardła