Dieta dla mózgu

Dieta dla mózgu, obok treningu mózgu i ćwiczeń, ma ogromne znaczenie dla jego zdrowia. Wpływa na efektywność działania mózgu, sprawność intelektualną i koncentrację. Sprawdź co jeść, żeby utrzymać mózg w dobrej kondycji, a jakich produktów lepiej unikać. Co jest dobre na pamięć i koncentrację? Przygotowaliśmy porady, które pomogą wam zachować mózg w formie.

#PORADY COGNINET

 

Dieta dla mózgu - co jeść by zwiększyć wydajność mózgu?

Dlaczego dbamy o naszą skórę, włosy i paznokcie, a zapominamy o jednym z najważniejszych narządów jakim jest mózg? Każdego dnia - tak samo, jak dbamy o nasze ciało, powinniśmy zadbać o nasz mózg. Szczególnie jeśli jest on narażony na wiele czynników obciążających – takich jak na przykład stres, brak snu, brak aktywności fizycznej czy natłok pracy umysłowej. Jak wspomóc go w trudnych chwilach i jak zająć się nim na co dzień? Czego nie powinno zabraknąć w diecie dla mózgu?

Obok treningu mózgu i ćwiczenia pamięci, w dłuższej perspektywie regularna i zdrowa dla mózgu dieta stanowi jeden z ważniejszych elementów sprzyjających utrzymaniu zdrowia mózgu i profilaktyki chorób.

Dieta zdrowa dla mózgu powinna być urozmaicona i bogata w różnorodne składniki odżywcze, które odżywiają mózg. Ważną rolę w odżywianiu mózgu odgrywają:

  • lecytyna,
  • żelazo,
  • cynk,
  • fosfor
  • a także antyutleniacze (antyoksydanty).

Do antyoksydantów, których nie powinno zabraknąć w diecie zdrowej dla mózgu, można zaliczyć:

  • witaminę A, E i C,
  • karotenoidy (na przykład beta-karoten, zeaksantyna),
  • bioflawonoidy,
  • niektóre składniki mineralne, na przykład cynk i selen,
  • a także związki, takie jak koenzym Q10.

Zdaniem ekspertów w diecie zdrowej dla mózgu najważniejsze są kwasy tłuszczowe omega 3 i omega 6. Kwasy te zwiększają półprzepuszczalność błon komórkowych neuronów (komórek nerwowych budujących mózg), dzięki czemu substancje odżywcze takie jak sód, magnez, jod, tlen czy selen swobodnie przenikają do komórki.

Dlatego tak ważne jest jak się odżywiamy, jeśli komórki budujące mózg są lepiej odżywione to mózg na poziomie biologicznym jest w lepszej kondycji, co przejawia się między innymi sprawnie działającą pamięcią, zdolnością do koncentrowania swojej uwagi czy stabilnością emocjonalną.

Dieta dla mózgu to kolejny element, który składa się na zdrowie mózgu a co za tym idzie także nasze dobre samopoczucie.

Tabletki na pamięć?

Jednym z podstawowych środków wspomagających utrzymanie zdrowia mózgu i dobrej pamięci jest jak najwcześniejsze zastosowanie strategii indywidualnej farmakoterapii. Nie istnieje jedna tabletka wspierająca zdrowie mózgu. Aby mózg był w dobrej kondycji, czego przejawem jest dobra pamięć, należy dostarczać mu wielu różnych składników, których najczęściej brakuje w pożywieniu.

Do składników odżywczych, których często brakuje w diecie zdrowej dla mózgu należy zaliczyć:

  • koenzym Q10,
  • witaminę C,
  • witaminę E,
  • kwas alfa liponowy i acetylko
  • L karnitynę,
  • magnez,
  • selen oraz
  • Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe (omega 3 i omega 6).

Należy pamiętać o tym, że wzbogacenie diety dla mózgu różnymi substancjami odżywczymi nie ma za zadania leczenia chorób tylko zminimalizowanie ryzyka ich wystąpienia. Na rynku istnieje całą masa leków na pamięć i tabletek na koncentrację, jednak należy pamiętać, że wprowadzenie suplementacji należy skonsultować z lekarzem.

Mózg – co mu szkodzi?

Na zdrowie mózgu negatywnie wpływają substancje chemiczne zawarte w niektórych lekach, przetworzonym pożywieniu czy sztucznych napojach, dlatego tak ważna jest zdrowa dieta dla mózgu.

Szkodzą mu także toksyny zawarte w powietrzu, które są odpowiedzialne za tworzenie się wolnych rodników. Cząsteczki wolnych rodników, które pochodzą z substancji chemicznych, przenikają organizm i uszkadzają komórki, które go budują - to dotyczy również komórek nerwowych budujących mózg.

Wolne rodniki niszczą zdrowie mózgu i tworzą otoczenie sprzyjające pojawianiu się stanów zapalnych, te z kolei mogą prowadzić do zmian nowotworowych. Z tego właśnie względu ważne jest, aby mieć świadomość, co może osłabiać zdrowie naszego mózgu.

Chemia zawarta w produktach, które spożywamy to nie tylko jedyne źródło wolnych rodników osłabiających zdrowie mózgu. Źródłem wolnych rodników jest także chemia gospodarcza zawarta w różnego rodzaju środkach do sprzątania, a także sztuczne kosmetyki. Chemia stosowana przy uprawie roślin i następnie spożywana w różnych produktach, które nie powstały na drodze przetwarzania (ziemniaki, marchew, pomidory czy sałata) również niekorzystnie wpływa na zdrowie mózgu.

Współcześnie bardzo trudno ustrzec się przed czynnikami powodującymi obniżenie zdrowia mózgu – są one wszechobecne. Dlatego warto uzupełniać niedobory składników odżywczych, których potrzebuje nasz mózg.

Aby zachować zdrowy stan naszego mózgu możemy starać się ograniczyć wpływ negatywnie działających czynników i każdego dnia sięgać po silne antyutleniacze. Antyutleniacze to substancje, które neutralizują działanie wolnych rodników i sprzyjają zachowaniu zdrowia mózgu.

Do silnych antyutleniaczy należy przede wszystkim witamina C. Aby odpowiednio chronić zdrowie mózgu przed wolnymi rodnikami, antyutleniacze należy spożywać w dużych ilościach. Jednak jak już wcześniej wspomnieliśmy - dla pełnego zachowania zdrowia mózgu każde włączenie suplementów do diety należy skonsultować z lekarzem.

Co poprawia pracę mózgu? Co działa dobrze na pamięć i koncentrację? Co jeść, aby poprawić kondycję naszego mózgu i wspomóc jego pracę? Dla chętnych zgłębienia tej wiedzy przygotowaliśmy darmowego e-booka o superfoods, które dobrze wpływają na pracę mózgu (Pobierz e-book „Dieta dla mózgu) .

Oprócz tego przekazujemy także wiedzę dotyczącą diety dla mózgu dzieci, jakie przekąski im podawać, jakich potrzebują witamin i w jakich produktach je znaleźć.

#PORADY COGNINET