Dolegliwości ciążowe - nudności, zgaga i zaparcia


 
Ciąża to nie tylko zakupy, meblowanie pokoju i pielęgnacja zaokrąglonego brzuszka. Nie każdy ranek wygląda kolorowo. Każdej kobiecie zdarzają się ciążowe dolegliwości: nudności, wymioty, zaparcia i bóle kręgosłupa. Jak sobie z nimi radzić? Zapytaliśmy Elżbietę Jochman, położną oddziałową Oddziału Ginekologiczno-Położniczego ze Szpitala Specjalistycznego Brzeziny.

Nudności i wymioty

To jedne z pierwszych ciążowych dolegliwości. Mogą pojawić się już w trzecim tygodniu ciąży. Najczęściej ustępują samoistnie w drugim trymestrze ciąży. Mogą jednak utrzymywać się dłużej. Jak sobie z nimi radzić?

- Nudności i wymioty są jedną z najczęstszych dolegliwości kobiet ciężarnych. Najlepszym sposobem, żeby im zapobiec jest zjedzenie rano, przed wstaniem z łóżka czego suchego np. sucharka czy krakersa – mówi Elżbieta Jochman. – Profilaktycznie stosujmy lekkostrawną dietę. Na pewno pomoże też picie dużych ilości wody w niewielkich porcjach. Ciężarnym zaleca się picie dwóch litrów wody dziennie.

Zobacz: Dolegliwości w ciąży - żylaki, obrzęki, skurcze mięśni i bóle kręgosłupa

Jeśli nudności utrzymują się w ciągu dnia, warto popijać herbatkę imbirową ze świeżego imbiru.

- Unikajmy też przyjmowania pozycji pochylającej się do przodu, żeby nie powodować większych wymiotów. Warto też, po konsultacji z lekarzem prowadzącym, przyjmować witaminę B6 – mówi Jochman.

Zgaga i niestrawność

Jest to dolegliwość związana z przemieszczaniem się organów wewnętrznych. Powiększająca się macica uciska na żołądek i inne narządy jamy brzusznej. Zwiększa się poziom kwasoty w żołądku. Gada najczęściej pojawia się w pierwszym trymestrze, nieco ustępując w drugim. Najbardziej nasila się pod koniec ciąży, kiedy ucisk macicy na narządy wewnętrzne jest największy.

- Zgaga po części jest dolegliwością fizjologiczną, choć nie dotyka wszystkich ciężarnych – mówi Jochman.

Jak uniknąć lub zniwelować zgagę w ciąży?

- Należy dużo pić w niewielkich ilościach. Polecam wodę niskosodową lub źródlaną. Kwasy żołądkowe możemy zneutralizować poprzez picie mleka w małych ilościach w ciągu dnia. Zalecana jest także dieta lekkostrawna i unikanie słodyczy – mówi Elżbieta Jochman.

Ciężarne w trzecim trymestrze powinny unikać też pozycji leżącej na wznak. Najlepiej pod głowę położyć dodatkową poduszkę. W uregulowaniu pracy jelit pomoże też ruch. Lekarze zalecają spacery i pływanie.

Sprawdź: Jak radzić sobie ze zgagą?