Dieta matki karmiącej - zdrowe śniadanie
przepis

Podczas laktacji należy szczególnie zadbać o dietę. Idealne śniadanie powinno być pożywne, zdrowe i… szybkie do przygotowania!


Każda młoda mama wie, że przy noworodku nie ma czasu na wielogodzinne stanie w kuchni. Jednak w natłoku nowych obowiązków trzeba pamiętać o posiłkach – to szczególnie ważne w przypadku pań, które karmią piersią. Muszą zdrowo jeść, by przekazywać swoim pociechom cenne składniki i witaminy!

Nie tylko kanapka z chudą wędliną

Mitów wokół tzw. diety matki karmiącej jest mnóstwo. Choć wiedza w tym temacie jest wciąż aktualizowana, nadal nie brakuje osób, które uważają, że kobiety karmiące piersią powinny jeść jedynie kurczaka z wody i marchew na parze. Głównie ze względu na alergeny oraz by przeciwdziałać kolkom. Tymczasem udowodniono, że nie ma żadnego uzasadnienia, by profilaktycznie nie jeść substancji potencjalnie alergizujących – nie ma powodów by rezygnować z mleka, orzechów, owoców czy owoców morza. Eliminacja jakichkolwiek produktów powinna nastąpić dopiero w momencie pojawienia się niepokojących objawów.

Według najnowszych badań, nie ma również związku między tzw. jedzeniem wzdymającym a kolkami. Wzdęcia powstają w jelitach osoby, która spożyła posiłek i są działaniem mechanicznym – nie ma możliwości by to zjawisko „trafiło” do mleka matki. Kolki i bóle brzuszka u maleństwa wynikają z niedojrzałości układu pokarmowego. U jednych dzieci kształtowanie układu przebiega bezboleśnie, inne – dają głośno o tym znać.

Dieta eliminacyjna jest najlepszą drogą, by nabawić się niedoborów w organizmie, dlatego warto zadbać o wartościowe posiłki już od samego rana.

Czytaj także: Pielęgnacja ciała po porodzie – jakich kosmetyków używać?

Owsianka – przyjaciel kobiety karmiącej piersią

Idealnym śniadaniem jest owsianka na mleku – to źródło magnezu, który koi nerwy i wzmacnia mięśnie, a także pomaga obniżać cholesterol, nadciśnienie i zły nastrój. Dodatkowo płatki owsiane mają dużo potasu, selenu i witamin z grupy B: B6 i B1. Robi się je naprawdę szybko – dosłownie w pięć minut.

Na rynku dostępne są też owsianki instant – mogą być kuszącą propozycją dla zabieganych mam, ale uwaga – lepiej z nich zrezygnować, bo zawierają bardzo dużo niepotrzebnego cukru. O wiele korzystniej będzie, gdy owsiankę zaserwujemy z ulubionymi bakaliami, które w naturalny sposób ją posłodzą. Warto dodać na koniec także świeże owoce, których nie może zabraknąć w diecie matki karmiącej. Najlepiej, gdy będą to produkty sezonowe – zimą znakomicie sprawdzą się jabłka lub gruszki albo owoce egzotyczne, np. zdrowy ananas czy pełne witaminy C – cytrusy.

Ultraszybkim rozwiązaniem jest też wsypanie suchych płatków owsianych do jogurtu.

Sprawdź także: Jak dobrać stanik do karmienia?

Co na kanapkę dla kobiety karmiącej piersią?

Najpopularniejszym polskim śniadaniem są kanapki. To również dobry sposób na szybkie śniadanie. Jak przygotować zdrowe kanapki? Mamy karmiące powinny wybierać:

- pieczywo z mąki razowej

- pełnowartościowe dodatki: np. pastę twarożkową, tuńczykową albo jajeczną.

- odpowiednia będzie także dobrej jakości wędlina z warzywami: sałatą, ogórkiem lub pomidorem

- świetną opcją – tu warto poprosić o pomoc mamę lub teściową – są także domowe pasztety: mięsne lub warzywne. Pasztet z wysokiej jakości mięsa lub warzyw: ciecierzycy, białej fasoli, marchwi czy cukinii to smaczny i zdrowy składnik, idealny na kanapkę. Przygotowanie go wymaga już nieco czasu i siły, dlatego warto poprosić o niego kogoś bliskiego – zwłaszcza, że propozycji pomocy w tym czasie nie zabraknie!

Panie, które nie mają nadwagi i nadciśnienia nie muszą rezygnować z masła na kanapkach – jest źródłem witamin A, D i E.

Jaja w diecie matki karmiącej

Jeszcze do niedawna mówiono, że jaja są odpowiedzialne za wysoki poziom cholesterolu i że trzeba ograniczać ich spożycie. Aktualnie mówi się, że jaja należy spożywać regularnie, nawet 5 razy w tygodniu, bo to produkty, które zawierają niemalże wszystkie składniki odżywcze, z wyjątkiem błonnika i witaminy C. Oczywiście najwięcej jest białka i to wzorcowego, zawierającego wszystkie aminokwasy. Jajka to również bogate źródło witaminy A, E, D i K oraz B 2 i B 12 ,kwasu pantotenowego i składników mineralnych: fosforu, potasu, sodu, wapnia, żelaza, magnezu, miedzi, cynku, selenu. W żółtku jest beta-karoten i luteina, która chroni oczy i jest ważnym składnikiem w profilaktyce AMD, czyli zwyrodnienia plamki żółtej.

Z jaj można przygotować przepyszne dania, m.in. omlety, placki, frittatę, czy np. jaja po benedyktyńsku – które raczej może zaserwować mamie świeżo upieczony tata w wolniejszy weekend, gdyż wymagają nieco więcej pracy.

Warto pamiętać, że dieta matki karmiącej to przede wszystkim dieta zbilansowana, oparta na piramidzie żywienia. Młoda mama powinna szczególnie zadbać o to, co ląduje na jej talerzu, gdyż organizm wycieńczony po porodzie (a wcześniej – po 9 miesiącach ciąży!), musi szybko zregenerować się i mieć siłę na nową, wymagającą rolę – macierzyństwo!

Czytaj także: I co dalej? Co jeść na obiad?

Przepis na pyszne śniadanie dla kobiety karmiącej piersią

Jesienne placuszki z jabłkiem

Składniki:

1 jabłko

1 jajko

2 czubate łyżki mąki

Pół kubka małego jogurtu naturalnego

Szczypta soli

Szczypta cynamonu

Olej kokosowy do smażenia

Cukier puder do posypania

Przygotowanie:

Jabłko zetrzeć na tarce o dużych oczkach – połowę odłożyć, do drugiej połowy dodać pozostałe składniki oprócz oleju. Olej rozgrzać na patelni, uważając by nie zaczął się dymić. Smażyć na średnim ogniu. Usmażone placki wyjąć na papier kuchenny, by wchłonął tłuszcz. Podawać z pozostałą częścią jabłka i oprószone cukrem pudrem.

Dlaczego warto
karmić piersią

Najlepsze pozycje
do karmienia

Czy karmić
publicznie?

Jak dobrać stanik
do karmienia

Dieta mamy karmiącej
przepis

Dieta matki karmiącej - pomysły na lekkostrawny obiad
przepis

Dieta matki karmiącej - smaczna i dietetyczna kolacja
przepis

Dieta matki karmiącej - co możesz pić, gdy karmisz piersią?
przepis

Zobacz
kolejne odcinki

  • Odcinek 1 Ciąża

    Ciąża to stan wyjątkowy. Podczas dziewięciu miesięcy zmienia się nie tylko nasze ciało, ale i umysł. W głowach przyszłych rodziców pojawia się wiele pytań, wątpliwości i wyzwań. Z nami ciąża nie będzie miała dla Was tajemnic. Opowiemy o pierwszej wizycie u lekarza ginekologa i niezbędnych badaniach, jakie powinna zrobić każda ciężarna. Podpowiemy jak radzić sobie z ciążowymi dolegliwościami i jakie ćwiczenia wykonywać w ciąży, żeby przygotować ciało do porodu. Wysiłek związany z porodem porównywany jest pokonaniem maratonu. Gotowe na bieg?

  • Odcinek 2 Poród

    Na pewno wiele razy zastanawiałyście się jak będzie wyglądał Wasz poród i kiedy pojedziecie do szpitala. Razem z lekarzem ginekologiem przygotowałyście plan porodu. Teraz oczekujecie na rozwiązanie. Myśli o porodzie w głowach młodych mam wywołują zawsze sporo stresu i emocji. Najbardziej boimy się tego, czego nie znamy, dlatego pomożemy wam oswoić poród. Lekarz ginekolog opowie o objawach przepowiadających poród i symptomach rozpoczynającego się właśnie porodu. Na pewno ich nie przegapicie. Pokażemy też przyjęcie do szpitala i pozycje porodowe, w których Wasz wysiłek wspomoże siła grawitacji.

  • Odcinek 3 Karmienie piersią

    Jeśli zdecydowałaś się na karmienie piersią, na pewno już o tym wiesz. Kobiece mleko jest najbardziej wartościowym pokarmem dla dziecka. Nie tylko odżywia, chroni i leczy, ale też dba o rozwój fizyczny i psychiczny. Karmienie piersią przynosi wiele korzyści zarówno karmiącej mamie, jak i karmionemu dziecku. Specjaliści MedMe.pl pokażą najlepsze pozycje do karmienia, opowiedzą o tym: jak odciągać i przechowywać pokarm oraz jak sprawdzić, czy dziecko się najada. Wątpliwości na temat publicznego karmienia piersią rozwieje Dorota Zawadzka, psycholog i autorka popularnych programów telewizyjnych m.in. „Superniania” i „Na kłopoty Zawadzka”.

  • Odcinek 4 Wyprawka

    Planowanie i kompletowanie wyprawki jest jednym z najbardziej ekscytujących przeżyć dla całej rodziny. Choć z pozoru wydaje się łatwe i przyjemne, podczas zakupów pojawia się sporo pytań i wątpliwości: od czego zacząć? co wybrać? co jest absolutnie potrzebne? a co można sobie podarować? O pomoc w przygotowaniu wyprawki dla dziecka, a także spakowaniu torby do szpitala - poprosiliśmy położną i ekspertów od zakupów. Zapytaliśmy też doświadczone mamy o to, jakie akcesoria przydały im się najbardziej.

  • Odcinek 5 Dziecko

    Dla niedoświadczonych rodziców pielęgnacja noworodka jest nie lada wyzwaniem. Nie wiemy, jak myć, brać na ręce, kąpać i przewijać. Pokażemy pierwsze chwile malucha w szpitalu, opowiemy o ocenie w skali Apgar, pokażemy mierzenie i ważenie, a także kangurowanie noworodka. Jeśli mama nie może przytulić dziecka tuż po porodzie, na kontakt skóra do skóry może zdecydować się tata. Położna podpowie też, jak dbać o noworodka w pierwszych dniach życia.

  • Odcinek 6 Połóg

    Co dzieje się z ciałem kobiety po porodzie? Zaczyna się połóg, czyli okres, w którym ciało kobiety wraca do formy sprzed porodu. To nie oznacza, że tydzień po porodzie mamy biec na siłownię. Wręcz przeciwnie. Dajmy sobie czas. Podpowiemy, jak odzyskać równowagę fizyczną i psychiczną. Kiedy możemy zacząć ćwiczenia i w jaki sposób pielęgnować ciało. Z kolei Dorota Zawadzka, psycholog, opowie o emocjach, jakie towarzyszą kobiecie w pierwszych dniach po urodzeniu dziecka.

  • Odcinek 7 Dla taty

    Dowiedziałeś się, że zostaniesz tatą i w jednej chwili twój świat przewrócił się do góry nogami? Choć dziecko istnieje na razie tylko w twojej wyobraźni, wywołuje już sporo skomplikowanych emocji. W ciąży cała uwaga skupia się jednak na kobiecie – na jej emocjach i rosnącym brzuchu, dlatego ostatni odcinek Internetowej Szkoły Rodzenia MedMe.pl postanowiliśmy zadedykować tatusiom. Opowiemy o porodzie rodzinnym, urlopie tacierzyńskim i najważniejszej roli, jaka czeka Was w życiu. Tylko u nas po męsku o ciąży i porodzie.