Jak wrócić
do formy po porodzie?

Po ciąży zostają nie tylko wspomnienia. Młode mamy po porodzie zmagają się z dodatkowymi kilogramami, rozstępami, przebarwieniami i zmęczona skórą. Przez obowiązki macierzyńskie nie mają jednak czasu na wizyty w SPA czy na siłowni. Nic straconego. O ciało i skórę po ciąży można dbać także w domu nie opuszczając malucha. Jak? Podpowiada kosmetolog Anna Adamowicz, ekspert Internetowej Szkoły Rodzenia MedMe.pl i właścicielka Instytutu Adamowicz.


Kosmetolog Anna Adamowicz przekonuje, że ciało i szczęście młodych mam są w ich rękach. Z powodzeniem można zadbać o ni, nie wychodząc z domu i nie opuszczając maluszka. Jak?

- Kluczem do sukcesu jest połączenie zdrowej diety, przyjemności ze sportu, pielęgnacji domowej i uśmiechu – mówi Adamowicz.

Dieta dla młodej mamy

Na dietę, która pomoże mamom wrócić do formy sprzed porodu można przejść już kilka tygodni po urodzeniu dziecka. Najlepszym momentem jest zakończenie połogu. Co jeść, a czego unikać?

- Dieta powinna być bogata w błonnik i zawierać produkty o niskim indeksie glikemicznym . Dzięki nim enzymy powoli uwalniają energię, która jest zużywana na bieżąco i uruchamia procesy lipolizy w organizmie. Lipoliza oznacza rozkładanie tłuszczu, dzięki czemu tracimy na wadze – mówi Adamowicz.

Młoda mama powinna jeść pięć posiłków dziennie, z czego dwa zastępujemy koktajlem z warzyw. – Zawsze kończymy posiłek z uczuciem niedosytu – mówi Adamowicz.

Ćwicz z dzieckiem

Sama dieta nie wystarczy. Ważne są również ćwiczenia. Jeśli kobieta ćwiczyła podczas ciąży powrót do formy nie powinien zająć dużo czasu.

- Wybierzcie aktywność sportową, która sprawia wam przyjemność np. pływanie, bieganie, aerobic, yoga. Jeśli nie macie z kim zostawić swojego maluszka to weźcie go na spacer. Należy wówczas maszerować szybko z wózkiem minimum godzinę bez przerwy – mówi Adamowicz. - Pamiętajmy, żeby robić to na lekko wciągnięty i spiętym brzuchu. W ten sposób pobudzamy mięśnie do pracy. Z czasem zaobserwujemy, że całymi dniami automatycznie spinamy mięśnie brzucha. Efekt? Jeśli zastosujesz się przy tym do zaleceń dietetycznych, zauważyć jędrniejszą skórę brzucha i smuklejszą talię.

Po powrocie ze spaceru, kiedy dziecko jest nakarmione i spokojne, robimy 15 minutowy, intensywny trening na brzuch i pośladki. – Warto skorzystać z treningów brzucha Mel B lub Katarzyny Bigos – zaleca Adamowicz.

Zadbaj o ciało

Nie zapominamy też o pielęgnacji ciała. Skóra po porodzie często jest szara, zmęczona i traci elastyczność. Warto zadbać o odpowiednie nawilżenie.

- Należy kupić peeling z soli morskiej lub peeling cukrowy i wykonywać go trzy razy w tygodniu. Osobiście rekomenduje wykonywanie peelingu w rękawiczkach jednorazowych, jeśli mamy wrażliwą skórę dłoni – mówi Anna Adamowicz.

Skórę całego ciała ujędrnimy pod prysznicem.

- Zalecam ciepło-zimnie prysznice dwa razy dziennie. Jak one wyglądają? Zaczynamy zimnym i kończymy zimnym natryskiem. Strumień wody z zimnej na ciepłą zmieniamy co 15 sekund. Taki seans doskonale poprawia krążenie sprawiając, że skóra staje się bardziej jędrna – mówi Adamowicz.

Po każdym prysznicu czy kąpieli należy nawilżyć i odżywić skórę, a także wymodelować niektóre części ciała.

- Warto kupić balsam drenujący. Powinien on zawierać flawonoidy np. rumianek, nagietek, kasztanowiec czy szałwię, które uszczelnią naczynia krwionośne - mówi Adamowicz. - Z kolei bluszcz pospolity poza wzmacnianiem naczyń działa przeciwobrzękowo, a algi morskie pobudzają lipolizę i poprawiają jędrność skóry.

Składniki aktywne w kosmetykach pielęgnujących pobudzi delikatny masaż.

- Nakładając balsam za każdym razem wykonujemy automasaż. Zawsze kierujemy dłonie w kierunku serca, a nie odwrotnie. Głaszczemy, podszczypujemy i oklepujemy skórę aż będzie czerwona, a ręce zmęczone od masowania – mówi Anna Adamowicz. – Przy wszystkich zabiegach należy się uśmiechać i podziwiać, jak pracuje przy ciało.

Codzienną dietę młode mamy powinny uzupełnić odpowiednią ilością płynów.

- Pij codziennie dwa litry wody , białą herbatę bez limitu oraz dwie herbatki zielone – mówi Anna Adamowicz.

Baby blues,
a depresja poporodowa

Seks po porodzie
Kiedy zacząć?

Pielęgnacja ciała
po ciąży

Zobacz
kolejne odcinki

  • Odcinek 1 Ciąża

    Ciąża to stan wyjątkowy. Podczas dziewięciu miesięcy zmienia się nie tylko nasze ciało, ale i umysł. W głowach przyszłych rodziców pojawia się wiele pytań, wątpliwości i wyzwań. Z nami ciąża nie będzie miała dla Was tajemnic. Opowiemy o pierwszej wizycie u lekarza ginekologa i niezbędnych badaniach, jakie powinna zrobić każda ciężarna. Podpowiemy jak radzić sobie z ciążowymi dolegliwościami i jakie ćwiczenia wykonywać w ciąży, żeby przygotować ciało do porodu. Wysiłek związany z porodem porównywany jest pokonaniem maratonu. Gotowe na bieg?

  • Odcinek 2 Poród

    Na pewno wiele razy zastanawiałyście się jak będzie wyglądał Wasz poród i kiedy pojedziecie do szpitala. Razem z lekarzem ginekologiem przygotowałyście plan porodu. Teraz oczekujecie na rozwiązanie. Myśli o porodzie w głowach młodych mam wywołują zawsze sporo stresu i emocji. Najbardziej boimy się tego, czego nie znamy, dlatego pomożemy wam oswoić poród. Lekarz ginekolog opowie o objawach przepowiadających poród i symptomach rozpoczynającego się właśnie porodu. Na pewno ich nie przegapicie. Pokażemy też przyjęcie do szpitala i pozycje porodowe, w których Wasz wysiłek wspomoże siła grawitacji.

  • Odcinek 3 Karmienie piersią

    Jeśli zdecydowałaś się na karmienie piersią, na pewno już o tym wiesz. Kobiece mleko jest najbardziej wartościowym pokarmem dla dziecka. Nie tylko odżywia, chroni i leczy, ale też dba o rozwój fizyczny i psychiczny. Karmienie piersią przynosi wiele korzyści zarówno karmiącej mamie, jak i karmionemu dziecku. Specjaliści MedMe.pl pokażą najlepsze pozycje do karmienia, opowiedzą o tym: jak odciągać i przechowywać pokarm oraz jak sprawdzić, czy dziecko się najada. Wątpliwości na temat publicznego karmienia piersią rozwieje Dorota Zawadzka, psycholog i autorka popularnych programów telewizyjnych m.in. „Superniania” i „Na kłopoty Zawadzka”.

  • Odcinek 4 Wyprawka

    Planowanie i kompletowanie wyprawki jest jednym z najbardziej ekscytujących przeżyć dla całej rodziny. Choć z pozoru wydaje się łatwe i przyjemne, podczas zakupów pojawia się sporo pytań i wątpliwości: od czego zacząć? co wybrać? co jest absolutnie potrzebne? a co można sobie podarować? O pomoc w przygotowaniu wyprawki dla dziecka, a także spakowaniu torby do szpitala - poprosiliśmy położną i ekspertów od zakupów. Zapytaliśmy też doświadczone mamy o to, jakie akcesoria przydały im się najbardziej.

  • Odcinek 5 Dziecko

    Dla niedoświadczonych rodziców pielęgnacja noworodka jest nie lada wyzwaniem. Nie wiemy, jak myć, brać na ręce, kąpać i przewijać. Pokażemy pierwsze chwile malucha w szpitalu, opowiemy o ocenie w skali Apgar, pokażemy mierzenie i ważenie, a także kangurowanie noworodka. Jeśli mama nie może przytulić dziecka tuż po porodzie, na kontakt skóra do skóry może zdecydować się tata. Położna podpowie też, jak dbać o noworodka w pierwszych dniach życia.

  • Odcinek 6 Połóg

    Co dzieje się z ciałem kobiety po porodzie? Zaczyna się połóg, czyli okres, w którym ciało kobiety wraca do formy sprzed porodu. To nie oznacza, że tydzień po porodzie mamy biec na siłownię. Wręcz przeciwnie. Dajmy sobie czas. Podpowiemy, jak odzyskać równowagę fizyczną i psychiczną. Kiedy możemy zacząć ćwiczenia i w jaki sposób pielęgnować ciało. Z kolei Dorota Zawadzka, psycholog, opowie o emocjach, jakie towarzyszą kobiecie w pierwszych dniach po urodzeniu dziecka.

  • Odcinek 7 Dla taty

    Dowiedziałeś się, że zostaniesz tatą i w jednej chwili twój świat przewrócił się do góry nogami? Choć dziecko istnieje na razie tylko w twojej wyobraźni, wywołuje już sporo skomplikowanych emocji. W ciąży cała uwaga skupia się jednak na kobiecie – na jej emocjach i rosnącym brzuchu, dlatego ostatni odcinek Internetowej Szkoły Rodzenia MedMe.pl postanowiliśmy zadedykować tatusiom. Opowiemy o porodzie rodzinnym, urlopie tacierzyńskim i najważniejszej roli, jaka czeka Was w życiu. Tylko u nas po męsku o ciąży i porodzie.