przepis
Zdrowe przekąski - co jeść, żeby nie przytyć w ciąży?

Wiele pań na czas ciąży daje sobie dyspensę żywieniową – jedzą co chcą, ile chcą i najczęściej zdecydowanie przesadzają ze słodkościami. A taka dieta nie służy ani przyszłej mamie, ani maleństwu.


Wbrew obiegowej opinii, panie w ciąży nie powinny jeść „za dwoje”. Lekarze obalają ten popularny mit i podkreślają: „ Nie za dwoje, a dla dwojga”, czyli mądrze, z głową i bez obżarstwa.

W ciąży jestem wiecznie głodna

Ciąża to nie jest czas taryfy ulgowej w kwestii żywieniowej. Niestety od pokoleń funkcjonujące w świadomości społecznej przekonanie, że kobieta w ciąży ma prawo do zachcianek, sprawia, że wiele pań, przez dziewięć miesięcy pozwala sobie na wszystko, a w szczególności na niezliczone ilości słodyczy, gazowanych napojów i fast foodu. Tymczasem:

- cukier może spowodować zahamowanie przyrostu masy ciała dziecka oraz zaburzenia przemiany nienasyconych kwasów tłuszczowych potrzebnych do budowy mózgu dziecka!

- fast foody to z kolei nadmiar soli, która zatrzymuje wodę w organizmie i może powodować bolesne opuchlizny kończyn.

To raptem dwa przykłady, jak wyniszczająca jest zła dieta w ciąży – zarówno dla dziecka, jak i dla przyszłej mamy. Warto więc pomyśleć o zdrowych przekąskach na cały dzień!

Czytaj także: BĄDŹ FIT MAMĄ! Jak bezpiecznie ćwiczyć w ciąży?

Pomysły na zdrowe koktajle w ciąży

Oprócz pożywnego śniadania, zdrowego obiadu i lekkiej kolacji, panie powinny zjeść jeszcze dwa dodatkowe posiłki w formie przekąsek. Świetną opcją na drugie śniadanie może być koktajl owocowo-warzywny. Warto już na tym etapie zaopatrzyć się w dobry blender, który później przyda się do miksowania obiadów dziecku. Teraz posłuży jako maszyna do robienia pożywnych i zdrowych koktajli. Do takich napojów znakomicie nadają się banany, owoce kiwi, winogrona bezpestkowe, a także większość owoców sezonowych: truskawki, maliny, jagody, brzoskwinie. Warto poeksperymentować i dodać także warzywa: świeże liście szpinaku, jarmuż, seler naciowy czy ultrazdrową natkę pietruszki. Bazą koktajlu może być woda, jogurt naturalny albo mleko krowie lub roślinne. W przypadku owoców sezonowych można zmiksować je same, bez dodawania żadnych płynów. Warto pamiętać o kilku zasadach:

- koktajle ze szpinakiem zawsze robimy na bazie produktu mlecznego – to sprawi, że nie wydzielą się szczawiany, które niekorzystnie wpływają na nerki i wypłukują wapń z organizmu.

- dobrze byłoby do koktajlu z jarmużu dodać np. olej kokosowy lub tłuste mleko kokosowe – umożliwi to przyswajanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

- natomiast w koktajlach z ananasem nie należy wlewać mleka ani innego nabiału – zawarta w tym owocu bromelaina może sprawić, że napój będzie gorzki.

Sprawdź także: Dieta ciężarnej - pomysły na pożywne śniadanie

Bakalie – gdy chce się coś słodkiego w ciąży

Panie, które nie mogą się opanować przed sięgnięciem po słodycze, powinny zaopatrzyć się w zapas bakalii. Trzeba z nimi uważać, bo również zawierają sporo cukru, natomiast mają w sobie sporo wartości odżywczych. Np.

- morele, dzięki zawartości beta-karotenu dbają o kondycję naszej skóry, a także pozytywnie wpływają na pracę serca i obniżają ciśnienie krwi. Ale uwaga! Warto poszukać moreli niesiarkowanych, ekologicznych – są dużo ciemniejsze, a w smaku – słodsze. No i zdrowsze!

- z kolei suszone śliwki, zawierają 5 razy więcej – błonnika niż świeże owoce, dzięki temu doskonale wspomagają trawienie, żurawina zawiera witaminę C, zmniejszającej uczucie zmęczenia, a rodzynki są świetnym źródłem potasu, który odgrywa ważną rolę w regulowaniu ciśnienia krwi.

- kobiety w ciąży często męczy zgaga. Tu z pomocą idą migdały, które pomagają uśmierzyć pieczenie w przełyku, a dodatkowo pełne są cynku, który reguluje działanie systemu odpornościowego i chroni przed przeziębieniami.

Superfoods w ciąży

Spirulina, nasiona chia, jagody goji, quinoa - to tzw. superfoods, czyli naturalne produkty, naszpikowane witaminami, minerałami i innymi fantastycznymi składnikami, co sprawia, że nie wiadomo czy traktować je jako jedzenie, czy już jako suplementy diety.

- spirulina, czyli sproszkowane algi morskie słynie z wysokiej zawartości z białka oraz zawiera bardzo dużo łatwo przyswajalnego żelaza, znacznie więcej niż mięso, owoce morza czy szpinak. Warto jednak pamiętać, żeby nie przekraczać dziennej dawki spożycia jaką jest jedna stołowa łyżka proszku.

- z kolei nasiona chia, wykorzystywane na potęgę w barach ze zdrową żywnością, mogą dostarczyć organizmowi wapnia, magnezu i fosforu. Warto poeksperymentować z niezwykle popularnymi ostatnio puddingami chia – te na bazie mleka kokosowego, są naprawdę fenomenalne!

- jagody goji kuszą pięknym czerwonym kolorem, natomiast tylko nieliczne panie decydują się, by jeść je jako przekąskę czy zamiennik chipsów. Jednak warto włączyć je do diety – np. dodając je do owsianki, bo są świetnym źródłem witamin: C oraz A i E.

- quinoa, czyli komosa ryżowa jest najbogatszym źródłem białka wśród popularnych roślin zbożowych. Dodatkowo zawiera szereg pierwiastków mineralnych takich jak żelazo, magnez, potas, cynk i wapń.

Czytaj także: Dieta kobiety w ciąży - smaczny i zdrowy obiad

Zielony koktajl zdrowia dla kobiety ciężarnej

Składniki:

1 dojrzałe mango lub ¾ szklanki puree z mango

1 banan

2 dojrzałe kiwi

1 łyżeczka spiruliny

1 łyżeczka sorku z cytryny

Garść natki pietruszki

Szklanka soku jabłkowego tłoczonego

Przygotowanie:

Mango, banana i kiwi obrać ze skórki, pokroić i wrzucić do misy blendera lub wysokiego naczynia. Dodać natkę pietruszki – w całości i wsypać spirulinę. Delikatnie wlać sok jabłkowy i sok z cytryny. Miksować na małych obrotach, a następnie zwiększyć je, przez cały czas mocno trzymając pokrywę blendera. Miksować, dopóki natka pietruszki się nie zblenduje, a całość będzie delikatna i aksamitna.

Sport w ciąży
Jakie ćwiczenia wykonywać,
a jakich unikać?

Dolegliwości w ciąży
Żylaki, obrzęki, skurcze
i bóle kręgosłupa

Kwas DHA
Dlaczego potrzebują go
kobiety w ciąży?

Dolegliwości ciążowe
Nudności, zgaga
i zaparcia

Wizyta u ginekologa
Kiedy w ciąży zgłosić się
na pierwszą wizytę do lekarza?

Dieta w ciąży
przepis
 

Dieta ciężarnej - pomysły na pożywne śniadanie
przepis
 

Dieta kobiety w ciąży - smaczny i zdrowy obiad
przepis
 

Dieta kobiety w ciąży - pomysły na lekkostrawną kolację
przepis
 

Zobacz
kolejne odcinki

  • Odcinek 1 Ciąża

    Ciąża to stan wyjątkowy. Podczas dziewięciu miesięcy zmienia się nie tylko nasze ciało, ale i umysł. W głowach przyszłych rodziców pojawia się wiele pytań, wątpliwości i wyzwań. Z nami ciąża nie będzie miała dla Was tajemnic. Opowiemy o pierwszej wizycie u lekarza ginekologa i niezbędnych badaniach, jakie powinna zrobić każda ciężarna. Podpowiemy jak radzić sobie z ciążowymi dolegliwościami i jakie ćwiczenia wykonywać w ciąży, żeby przygotować ciało do porodu. Wysiłek związany z porodem porównywany jest pokonaniem maratonu. Gotowe na bieg?

  • Odcinek 2 Poród

    Na pewno wiele razy zastanawiałyście się jak będzie wyglądał Wasz poród i kiedy pojedziecie do szpitala. Razem z lekarzem ginekologiem przygotowałyście plan porodu. Teraz oczekujecie na rozwiązanie. Myśli o porodzie w głowach młodych mam wywołują zawsze sporo stresu i emocji. Najbardziej boimy się tego, czego nie znamy, dlatego pomożemy wam oswoić poród. Lekarz ginekolog opowie o objawach przepowiadających poród i symptomach rozpoczynającego się właśnie porodu. Na pewno ich nie przegapicie. Pokażemy też przyjęcie do szpitala i pozycje porodowe, w których Wasz wysiłek wspomoże siła grawitacji.

  • Odcinek 3 Karmienie piersią

    Jeśli zdecydowałaś się na karmienie piersią, na pewno już o tym wiesz. Kobiece mleko jest najbardziej wartościowym pokarmem dla dziecka. Nie tylko odżywia, chroni i leczy, ale też dba o rozwój fizyczny i psychiczny. Karmienie piersią przynosi wiele korzyści zarówno karmiącej mamie, jak i karmionemu dziecku. Specjaliści MedMe.pl pokażą najlepsze pozycje do karmienia, opowiedzą o tym: jak odciągać i przechowywać pokarm oraz jak sprawdzić, czy dziecko się najada. Wątpliwości na temat publicznego karmienia piersią rozwieje Dorota Zawadzka, psycholog i autorka popularnych programów telewizyjnych m.in. „Superniania” i „Na kłopoty Zawadzka”.

  • Odcinek 4 Wyprawka

    Planowanie i kompletowanie wyprawki jest jednym z najbardziej ekscytujących przeżyć dla całej rodziny. Choć z pozoru wydaje się łatwe i przyjemne, podczas zakupów pojawia się sporo pytań i wątpliwości: od czego zacząć? co wybrać? co jest absolutnie potrzebne? a co można sobie podarować? O pomoc w przygotowaniu wyprawki dla dziecka, a także spakowaniu torby do szpitala - poprosiliśmy położną i ekspertów od zakupów. Zapytaliśmy też doświadczone mamy o to, jakie akcesoria przydały im się najbardziej.

  • Odcinek 5 Dziecko

    Dla niedoświadczonych rodziców pielęgnacja noworodka jest nie lada wyzwaniem. Nie wiemy, jak myć, brać na ręce, kąpać i przewijać. Pokażemy pierwsze chwile malucha w szpitalu, opowiemy o ocenie w skali Apgar, pokażemy mierzenie i ważenie, a także kangurowanie noworodka. Jeśli mama nie może przytulić dziecka tuż po porodzie, na kontakt skóra do skóry może zdecydować się tata. Położna podpowie też, jak dbać o noworodka w pierwszych dniach życia.

  • Odcinek 6 Połóg

    Co dzieje się z ciałem kobiety po porodzie? Zaczyna się połóg, czyli okres, w którym ciało kobiety wraca do formy sprzed porodu. To nie oznacza, że tydzień po porodzie mamy biec na siłownię. Wręcz przeciwnie. Dajmy sobie czas. Podpowiemy, jak odzyskać równowagę fizyczną i psychiczną. Kiedy możemy zacząć ćwiczenia i w jaki sposób pielęgnować ciało. Z kolei Dorota Zawadzka, psycholog, opowie o emocjach, jakie towarzyszą kobiecie w pierwszych dniach po urodzeniu dziecka.

  • Odcinek 7 Dla taty

    Dowiedziałeś się, że zostaniesz tatą i w jednej chwili twój świat przewrócił się do góry nogami? Choć dziecko istnieje na razie tylko w twojej wyobraźni, wywołuje już sporo skomplikowanych emocji. W ciąży cała uwaga skupia się jednak na kobiecie – na jej emocjach i rosnącym brzuchu, dlatego ostatni odcinek Internetowej Szkoły Rodzenia MedMe.pl postanowiliśmy zadedykować tatusiom. Opowiemy o porodzie rodzinnym, urlopie tacierzyńskim i najważniejszej roli, jaka czeka Was w życiu. Tylko u nas po męsku o ciąży i porodzie.