Sposoby na poprawę koncentracji - glukoza i tlen

To co jesz ma ogromny wpływ na kondycję twojego mózgu. Dieta na poprawę koncentracji powinna dostarczyć mózgowi to czego potrzebuje on najbardziej - glukozy oraz tlenu. Dowiedz się co jeść, aby zachować wysoki poziom koncentracji mózgu przez cały dzień.
Koncentracja mózgu
Źródło: 123RF

Spis treści

Aby mózg sprawnie funkcjonował należy dostarczać mu niezbędnych składników odżywczych. Gdy nad czymś intensywnie pracujesz, a twoja uwaga jest przez cały czas skoncentrowana, to twój mózg w tym momencie jest najbardziej aktywny i zużywa ok. 20-25% całej energii organizmu. Z tego właśnie względu po dniu intensywnej pracy, wieczorem możesz czuć się bardzo zmęczony. Aby nie tracić koncentracji warto wspierać mózg, aby pracował na pełnych obrotach przez cały dzień i abyś ty wieczorem nie czuł się zmęczony. Ogromnie ważną rolę w sprawnym działaniu mózgu odgrywa glukoza.

Glukoza i tlen zapewniają koncentrację

Glukoza jest to cukier prosty, który zgodnie z powszechną opinią jest pokarmem dla mózgu, biorącym udział w tworzeniu białek i tłuszczów. Ile glukozy potrzebuje nasz mózg?

  • Badania naukowe wykazały, że dobowe zużycie glukozy przez mózg oraz krwinki czerwone wynosi ok. 180 g.
  • Okazuje się jednocześnie, że tworzenie glukozy z dostarczonych w pożywieniu aminokwasów może dostarczyć ok. 130 g glukozy.
  • Wynika z tego, że minimalną ilością glukozy jaką musimy spożywać w ciągu dnia jest 50 g.

Przedstawione wyliczenia nie uwzględniają oczywiście zużycia glukozy przez inne narządy, np. mięśnie, co ma ogromne znaczenie u osób prowadzących aktywny tryb życia.

Spożywanie glukozy nie oznacza od razu, że musimy sięgać po produkty bogate w cukier, np. ciastka, muffinki, słodkie naleśniki. Organizm to bardzo skomplikowana fabryka chemiczna. Dowodzi tego fakt, że już w przypadku diety wysokobiałkowej, aż 50% białka zamieniane jest w organizmie na glukozę.

Do sprawnego działania mózgu niezbędny jest również tlen, który umożliwia spalanie glukozy. Glukoza i tlen to dwa elementy, bez których mózg nie byłby w stanie działać.

  • Szacuje się, że człowiek zużywa średnio 0,2 m3 tlenu na godzinę.

Z tego właśnie względu ważne jest wietrzenie pomieszczenia, w którym musimy intensywnie pracować. Optymalne dotlenienie mózgu jest niezwykle ważne, aby procesy spalania glukozy mogły zachodzić prawidłowo.

Produkty poprawiające koncentrację

  • Aby mózg sprawnie pracował, powinieneś jeść regularnie i często – co 3-4 godziny, ale w niewielkich porcjach.
  • Małe i częste posiłki nie doprowadzają do spadku poziomu glukozy we krwi, dzięki czemu masz jasność umysłu przez cały dzień i nie masz poczucia nagłego zmęczenia.
  • Jednocześnie w diecie wspierającej koncentrację twojego mózgu nie powinno zabraknąć witamin – szczególnie tych z grupy B oraz mikroelementów.
  • Staraj się jeść dużo warzyw i owoców, ryb, roślin strączkowych, orzechów i pij dużo wody.
  • Jeśli czujesz, że w ciągu dnia twój mózg ogarnia zmęczenie i z trudnością się koncentrujesz, zamiast pić kolejną filiżankę kawy, sięgnij po zieloną herbatę lub gorzką czekoladę.

Czytaj też:

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!