Dla Ciebie, na zdrowie!

Sposoby na poprawę koncentracji - glukoza i tlen

To co jesz ma ogromny wpływ na kondycję twojego mózgu. Dieta na poprawę koncentracji powinna dostarczyć mózgowi to czego potrzebuje on najbardziej - glukozy oraz tlenu. Dowiedz się co jeść, aby zachować wysoki poziom koncentracji mózgu przez cały dzień.
Koncentracja mózgu
Źródło: 123RF
Spis treści

Aby mózg sprawnie funkcjonował należy dostarczać mu niezbędnych składników odżywczych. Gdy nad czymś intensywnie pracujesz, a twoja uwaga jest przez cały czas skoncentrowana, to twój mózg w tym momencie jest najbardziej aktywny i zużywa ok. 20-25% całej energii organizmu. Z tego właśnie względu po dniu intensywnej pracy, wieczorem możesz czuć się bardzo zmęczony. Aby nie tracić koncentracji warto wspierać mózg, aby pracował na pełnych obrotach przez cały dzień i abyś ty wieczorem nie czuł się zmęczony. Ogromnie ważną rolę w sprawnym działaniu mózgu odgrywa glukoza.

Reklama

Glukoza i tlen zapewniają koncentrację

Glukoza jest to cukier prosty, który zgodnie z powszechną opinią jest pokarmem dla mózgu, biorącym udział w tworzeniu białek i tłuszczów. Ile glukozy potrzebuje nasz mózg?

  • Badania naukowe wykazały, że dobowe zużycie glukozy przez mózg oraz krwinki czerwone wynosi ok. 180 g.
  • Okazuje się jednocześnie, że tworzenie glukozy z dostarczonych w pożywieniu aminokwasów może dostarczyć ok. 130 g glukozy.
  • Wynika z tego, że minimalną ilością glukozy jaką musimy spożywać w ciągu dnia jest 50 g.

Przedstawione wyliczenia nie uwzględniają oczywiście zużycia glukozy przez inne narządy, np. mięśnie, co ma ogromne znaczenie u osób prowadzących aktywny tryb życia.

Spożywanie glukozy nie oznacza od razu, że musimy sięgać po produkty bogate w cukier, np. ciastka, muffinki, słodkie naleśniki. Organizm to bardzo skomplikowana fabryka chemiczna. Dowodzi tego fakt, że już w przypadku diety wysokobiałkowej, aż 50% białka zamieniane jest w organizmie na glukozę.

Do sprawnego działania mózgu niezbędny jest również tlen, który umożliwia spalanie glukozy. Glukoza i tlen to dwa elementy, bez których mózg nie byłby w stanie działać.

  • Szacuje się, że człowiek zużywa średnio 0,2 m3 tlenu na godzinę.

Z tego właśnie względu ważne jest wietrzenie pomieszczenia, w którym musimy intensywnie pracować. Optymalne dotlenienie mózgu jest niezwykle ważne, aby procesy spalania glukozy mogły zachodzić prawidłowo.

Reklama

Produkty poprawiające koncentrację

  • Aby mózg sprawnie pracował, powinieneś jeść regularnie i często – co 3-4 godziny, ale w niewielkich porcjach.
  • Małe i częste posiłki nie doprowadzają do spadku poziomu glukozy we krwi, dzięki czemu masz jasność umysłu przez cały dzień i nie masz poczucia nagłego zmęczenia.
  • Jednocześnie w diecie wspierającej koncentrację twojego mózgu nie powinno zabraknąć witamin – szczególnie tych z grupy B oraz mikroelementów.
  • Staraj się jeść dużo warzyw i owoców, ryb, roślin strączkowych, orzechów i pij dużo wody.
  • Jeśli czujesz, że w ciągu dnia twój mózg ogarnia zmęczenie i z trudnością się koncentrujesz, zamiast pić kolejną filiżankę kawy, sięgnij po zieloną herbatę lub gorzką czekoladę.
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Trening mózgu
Sposoby na poprawę koncentracji - glukoza i tlen
Koncentracja mózgu
Trening mózgu – wizualizacja
Chłopczyk w czapce pilota z drewnianym samolotem w dłoni
Trening mózgu - nietypowe ćwiczenia dla mózgu
Mózg człowieka
Podobne artykuły
Ćwiczenia mnemotechniki
Mnemotechnika (mnemonika) - ćwiczenia i przykłady
Koncentracja mózgu
Ćwiczenia na koncentrację
Mózg człowieka
Trening mózgu – żonglowanie
Mózg
Trening mózgu - skuteczne sposoby
Kobieta w sportowym stroju grająca w tenisa stołowego
Trening mózgu - gra w ping-ponga

Reklama


Jak się uchronić przed chorobami cywilizacyjnymi?
Sprawdź!