Kalkulator BMI - kontroluj wagę ciała

Nie możesz schudnąć albo przybrać na wadze? Może nie musisz. Nasz kalkulator BMI pozwala określić prawidłową wagę dla Twojego wieku, płci i budowy ciała. Wyniki są miarodajne, bo korzystamy z 5 różnych wskaźników. Informację otrzymujesz natychmiastowo - wystarczy, że wpiszesz dane w odpowiednie rubryki.

Oblicz prawidłową masą ciała (wskaźnik BMI)

Wprowadź swoje dane


Płeć
Wzrost [cm]
Waga [kg]
Obwód klatki piersiowej [cm]
Obwód talii [cm]
Wiek [lata]

Wybierz interesujące Cię miary



Kalkulator BMI – jaka jest prawidłowa waga?

Idealna waga to przede wszystkim prawidłowa waga do wzrostu i wieku. Pomoże ją obliczyć kalkulator BMI. Wystarczy wpisać kilka danych i sprawdzić czy odchudzanie jest konieczne. Uzyskane wyniki pomoże odczytać tabela BMI.

Wskaźnik BMI – czym jest?

Wskaźnik BMI, czyli Body Mass Index został opracowany przez belgijskiego statystyka Adolfa Queteleta. Indeks masy ciała oszacowuje czy waga jest prawidłowa. Na tej podstawie łatwo określić czy dotychczasowe odżywianie jest odpowiednie, czy też należy zwrócić się do specjalisty o pomoc.

Jak obliczyć BMI? Wzór na BMI jest bardzo prosty. Należy podzielić masę ciała podaną w kilogramach przez kwadrat wzrostu podany w centymetrach. Niezbędne jest wskazanie płci ze względu na to, że kobiety mają większą zawartość tłuszczu w organizmie.

Trzeba uwzględnić także wiek, gdyż BMI dotyczy tylko dorosłych. U dzieci stosuje się siatki centylowe.

BMI kalkulator – jak działa?

Kalkulator BMI to licznik BMI online. Wystarczy wpisać odpowiednie dane w okna dialogowe, a system dokona obliczeń. Kalkulator wagi może wymagać o następujących danych:
  • Waga
  • Wzrost
  • Wiek
  • Płeć
  • Obwód talii
  • Obwód klatki piersiowej

Należy pamiętać, że przelicznik wagi BMI mężczyzna ma zupełnie inny niż kobieta. Dlatego prawidłowa waga będzie dla każdej z płci zupełnie inna.

Kalkulator BMI – interpretacja wyników

Po wyliczeniu BMI normy są następujące:
  • Wygłodzenie – wynik poniżej 16
  • Wychudzenie – wynik 16-17
  • Niedowaga – wynik poniżej 18,5
  • Prawidłowa waga – wynik 18,5-24,99
  • Nadwaga – wynik powyżej 25
  • Otyłość – wynik 30-35
  • Otyłość kliniczna – wynik 35-40
  • Otyłość skrajna – wynik powyżej 40

W przypadku osiągnięcia wyniku powyżej 25 oraz poniżej 18,5 należy zwrócić uwagę na styl życia oraz sposób odżywiania. Warto zmienić złe nawyki żywieniowe i wprowadzić aktywność fizyczną.

Jeśli kalkulator BMI wskaże wynik powyżej 30, a także poniżej 17 należy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem w celu uzyskania porad dietetycznych.

Siatka centylowa – czym jest i jak ją odczytywać?

Siatki centylowe służą do oceny prawidłowego rozwoju fizycznego dziecka. Biorą pod uwagę wzrost i wagę w odniesieniu do wzrostu.

Siatka centylowa na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo skomplikowana. Składa się z dwóch osi – pionowej oraz poziomej. Pionowa określa masę ciała w kilogramach, a pozioma wiek dziecka.

Siatka zawiera również linie oznaczone cyframi: 3, 10, 25, 50, 75, 90, 97 – są to centyle. Centyl określa jaki procent dzieci całej populacji osiąga taką wartość np. masy ciała.

Ważne jest, że siatka centylowa chłopców i dziewcząt jest inna. Można je odnaleźć na końcu książeczki zdrowia dziecka i w każdej chwili sprawdzić np. jaka jest prawidłowa waga do wzrostu i wieku pociechy.

Kalkulator wagi w ciąży

Wzrost wagi w ciąży jest zupełnie normalny, jednak ma również swoje granice. Prawidłowy przyrost można obliczyć stosując kalkulator wagi w ciąży. Trzeba podać:

  • Wagę przed ciążą
  • Tydzień ciąży
  • Wzrost

Zazwyczaj kobiety z niskim BMI, czyli poniżej 20 przybierają około 12-18 kg. Panie z normalną wagą tyją około 11-16 kg, natomiast kobiety, które przed ciążą miały nadwagę powinny przytyć najmniej – do 10 kg.

Należy jednak pamiętać, że każdy organizm inaczej reaguje na ciążę, dlatego wyniki mogą być niedokładne. Najważniejsze jest, aby kontrolować wagę na każdej wizycie u ginekologa.

Nadwaga i otyłość – choroba cywilizacyjna

Nadwaga i otyłość występują bardzo często i mają miano chorób cywilizacyjnych. Poprzez niewłaściwe odżywianie, siedzący tryb pracy oraz niedostateczną ilość aktywności fizycznej dochodzi do nadmiernego gromadzenia się tkanki tłuszczowej w organizmie, przekraczającym jego potrzeby.

Wynika to najczęściej ze zdecydowanie zbyt dużej ilości kalorii dostarczanych do organizmu, która nie jest wykorzystywana do produkcji energii. Problem ten dotyczy zarówno dorosłych, jak i dzieci.

Należy z nim walczyć, gdyż nadwaga i otyłość sprzyja rozwojowi chorób układu krążeniowego oraz cukrzycy.

Prawidłowa waga

Często zadajemy sobie pytanie: jak rozpocząć odchudzanie? Odchudzanie najlepiej rozpocząć od wizyty u specjalisty – dietetyka. Przeprowadzi on dokładny wywiad oraz wykona niezbędne badania. Na tej podstawie wyda zalecenia co do zmiany stylu i diety. Najczęściej opierają się one na następujących zasadach:

  • Pięć regularnych posiłków – śniadanie, obiad, kolacja oraz dwie zdrowe przekąski dostarczane do organizmu w równych odstępach czasowych – najlepiej 3-4 godzinnych.
  • Odpowiednia kaloryczność posiłków oparta na indywidualnych potrzebach – płci, wieku, stanu zdrowia, aktywności fizycznej.
  • Posiłki opierające się następujących grupach pokarmów: owoce, warzywa, produkty zbożowe, mleko i jego przetwory, mięso, ryby, jaja, tłuszcze roślinne.
  • Unikanie posiłków przetworzonych, słodyczy i napojów gazowanych.
  • dpowiednia ilość płynów około 1,5-2 l dziennie.

Należy pamiętać, że skuteczne odchudzanie musi opierać się nie tylko na diecie, ale również aktywności fizycznej dobranej do indywidualnych możliwości. Najlepiej ćwiczyć codziennie, minimum 30 minut.

Temat miesiąca: Gardłowa Sprawa, przeziębienie i grypa