Pierwszy w historii zabieg, który przywrócił słuch. Trwał 16 minut. Sprawdź❗
Pierwszy w historii zabieg, który przywrócił słuch. Trwał 16 minut. Sprawdź❗
Pierwszy w historii zabieg, który przywrócił słuch. Trwał 16 minut. Sprawdź❗

Praca za biurkiem - jak dbać o zdrowie, by nie narażać się na problemy?

Praca za biurkiem potrafi być niemal równie męcząca i szkodliwa, co różne zajęcia fizyczne. Aby ustrzec się przed dolegliwościami bólowymi i innymi schorzeniami, jakie wywołuje praca biurowa, warto dbać m.in. o odpowiednie zorganizowanie miejsca pracy oraz wybieranie aktywnych form wypoczynku.
Architekt w trakcie pracy
Źródło: Materiały Partnera
Spis treści

Reklama

Znaczenie dbania o ergonomię pracy przy komputerze 

Czasem wydaje się, że praca za biurkiem jest znacznie łatwiejsza od pracy fizycznej, nie męczy i nie wiąże się z żadnymi zagrożeniami czy niekorzystnymi skutkami dla pracownika. To bardzo mylne przekonania. Zaniedbanie lub zlekceważenie zasad ergonomii pracy za biurkiem może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia pracownika i wpłynąć zarówno na jego sferę fizyczną, jak i psychiczną. Świadomość tego ma coraz więcej pracodawców, którzy chcą należycie dbać nie tylko o bezpieczeństwo swoich podwładnych, ale i o ich wygodę i komfort pracy. 

To bowiem przekłada się na produktywność i dobre efekty działań pracowników. W wielu ofertach pracy publikowanych w serwisie GoWork.pl można przeczytać, że coraz więcej firm organizuje specjalne pomieszczenia do wyciszenia i relaksu w biurze czy zapewnia biurka specjalnie dostosowane do potrzeb każdej osoby. To cenne działania, przyjazne każdemu pracownikowi. Niemniej o odpowiednią ergonomię swojego stanowiska pracy możemy zadbać również samodzielnie. 

Nie jest to takie trudne, a może uchronić przed wieloma uciążliwymi dolegliwościami i zapewnić lepszą efektywność i satysfakcję z wykonywanych obowiązków. Waga dbania o zdrowie podczas pracy za biurkiem wzrosła także w rzeczywistości, w której coraz więcej pracowników biurowych pracuje w pełni zdalnie lub hybrydowo, często aranżując na przestrzeń zawodową część własnego mieszkania.  

Reklama

Właściwe stanowisko pracy: jak ustawić biurko i sprzęty? Jak zadbać o oświetlenie?

Długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej znacznie obciąża kręgosłup. Nie jest zdrowe także dla nóg czy barków. Wiele osób odwiedzających gabinety fizjoterapeutów to właśnie pracownicy biurowi, którzy nie dbają należycie o swoje mięśnie podczas pracy przed komputerem, w wyniku czego skarżą się na różne bóle. Takim dolegliwościom można jednak zapobiec. Biurko, którego używamy do pracy, powinno być tak dobrane, aby nasze nadgarstki lub nawet łokcie mogły na nim leżeć swobodnie, w naturalnej pozycji. 

Blat, którego używamy musi być również na tyle głęboki, aby monitor stał nie bliżej niż na 60 cm od przedniej krawędzi biurka. Nie powinniśmy także spoglądać na ekran ze zbyt małej odległości. Optymalnie musi ona wynosić od 40 do 75 cm. Mrużenie oczu jest znakiem, że nie widzimy wyraźnie, tego co znajduje się na monitorze, więc trzeba ustawić go bliżej lub zadbać o odpowiednie szkła korygujące do pracy przy komputerze. Rekomendowane są tutaj okulary z powłoką antyrefleksyjną. 

Stanowi ona ochronę dla oczu przed promieniowaniem niebiesko fioletowym, które w nadmiarze szkodzi, męczy i wysusza nasz narząd wzroku. Dla oczu zbawienne jest również odpowiednie oświetlenie naszego miejsca pracy. Najlepiej służy tu naturalne światło dzienne. Biurko warto ustawić tak, aby nie zasłaniać sobie promieni słonecznych, ale też się nie oślepiać. Dlatego najlepiej, jeśli blat stoi bokiem do okna - z jego prawej lub lewej strony. Wracając do odpowiedniego ustawienia biurka i narzędzi pracy warto jeszcze wspomnieć, że monitor nie powinien być ustawiony zbyt nisko czy za wysoko. 

Zarówno pochylanie, jak i podnoszenie głowy nie jest tu wskazane. Trzymajmy się zasady, która mówi, że najlepiej, jeśli górna krawędź ekranu jest na wysokości naszego wzroku, tak, aby patrzeć na monitor w pozycji naturalnej, wyprostowanej. Wysokość biurka zależy od naszego wzrostu. Najczęściej jednak blat i podłogę dzieli około 72 do 75 cm. Dziś na popularności zyskuje także sprzęt pozwalający na automatyczne regulowanie wysokości biurka. Pozwala to na przykład pracować na zmianę w pozycji siedzącej i stojącej. 

Takie blaty są już jednak znacznie droższe od typowych biurek. Odpowiednio dobrane i regulowane krzesło jest również bardzo ważne podczas pracy przy komputerze. Powinno ono umożliwiać siedzenie w takiej pozycji, aby stopy swobodnie spoczywały na ziemi na płasko, a kąt pomiędzy nimi a kostkami wynosił 90 stopni. Kąt prosty musi dotyczyć także kolan. Trzeba również dbać o to, aby siedzieć wyprostowanym. Plecy powinny przylegać do oparcia fotela. 

Reklama

Ulga dla ciała, czyli prosta aktywność fizyczna

Nawet jeśli nasze miejsce pracy jest odpowiednio usytuowane i zorganizowane, to pozostawanie w tej samej pozycji przez kilka godzin dziennie jest bardzo niekorzystne dla naszego ciała. Dlatego też kluczowe w pracy biurowej są regularne przerwy. Każdemu pracownikowi działającemu przy monitorze przysługuje pięć minut przerwy po każdej przepracowanej godzinie. Wydaje się to marną sposobnością do odprężenia, ale nawet tak krótkie zmiany pozycji mogą być zbawienne. Warto wstać, przejść się do kuchni lub spojrzeć przez okno w jakiś odleglejszy punkt. 

Wdzięczne nam za to będą nasze mięśnie, kręgosłup i oczy. Czasem można stosować krople nawilżające aparat wzroku, bo praca przy monitorze bardzo go wysusza. Pomieszczenie, w którym nieustannie pracuje komputer warto także regularnie wietrzyć, a nawet trzymać w nim chociaż jedną roślinkę. Nasze dłonie, barki, plecy i nogi będą nam wdzięczne także za chwilę najprostszego rozciągania. Prosty stretching to doskonały sposób na rozluźnienie partii mięśni, które cierpią podczas długiego pozostawania w jednej pozycji. 

Wiele osób, jako najlepszy odpoczynek po pracy, wyobraża sobie np. zwykłe wylegiwanie się na kanapie. Taka forma relaksu jest potrzebna każdemu, ale pracownicy fizyczni skorzystają na niej bardziej niż pracownicy biurowi. Choć może się to wydawać sprzeczne z tym na co najczęściej mamy ochotę po powrocie z biura, nasze ciało najlepiej regeneruje się po długich godzinach pracy przed komputerem, jeśli w czasie wolnym dostarczymy mu trochę ruchu. Nie musi to być profesjonalne uprawianie sportu. Często wystarczy nawet półgodzinny spacer. Najważniejszym jest to, aby dbać o zachowanie optymalnego poziomu aktywności fizycznej, która jest jednak różna dla każdego z nas.

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Zdrowie
Ból karku i szyi - przyczyny, objawy i domowe sposoby na sztywność karku
Długość pochwy - ile wynosi? Jak wpływa na życie kobiety?
Kubeczek menstruacyjny i tampon
Użądlenie pszczoły - jak długo opuchlizna? Kiedy do lekarza?
Pszczoła atakująca człowieka
Podobne artykuły
Ile promili po piwie?
Dopuszczalne promile - ile można mieć we krwi i w wydychanym powietrzu?
Wpływ ciśnienia atmosferycznego na samopoczucie
Ciśnienie atmosferyczne – jak wpływa na samopoczucie?
Kobieta trzymająca dłonie na skroniach
Ból głowy z prawej strony - przyczyny dolegliwości. Z jakich powodów może boleć głowa z prawej strony?
Termometr wskazujący gorączkę bez innych objawów
Gorączka bez innych objawów - co oznacza u dziecka i u dorosłego?
Boli głowa z lewej strony
Ból głowy z lewej strony - co oznacza i jak go leczyć? Przyczyny

Reklama


Jak się uchronić przed chorobami cywilizacyjnymi?
Sprawdź!