Trening mózgu

Mózg, podobnie jak ciało, potrzebuje regularnych ćwiczeń. Trening mózgu pozwala usprawnić funkcje mózgu takie, jak pamięć, koncentracja czy zdolność do liczenia, które wraz z upływem lat ulegają osłabieniu. Dlatego tak ważne jest ciągłe ćwiczenie pamięci i koncentracji. W tym dziale przybliżamy metody szybkiego uczenia się i techniki pamięciowe takie jak np. mnemotechnika.

#PORADY COGNINET

Trening mózgu - jak ćwiczyć mózg, pamięć i koncentrację?

Ciągłe usprawnianie działania mózgu jest konieczne do radzenia sobie z codziennym problemami i wyzwaniami. Sprawdź, jak przeprowadzać trening mózgu aby utrzymać go w dobrej formie i jak ćwiczyć mózg podczas codziennych czynności.

Mózg – trening i ćwiczenia

Mózg to narząd, który usprawnia swoje funkcje takie jak pamięć, uwaga, koncentracja czy umiejętność szybkiego uczenia się i szybkiego czytania, pod wpływem ćwiczeń. W mózgu dorosłego człowieka mogą powstawać nowe komórki nerwowe oraz mogą tworzyć się połączenia między komórkami, które już istnieją.

Z tego właśnie względu warto codziennie ćwiczyć swój mózg. Pomóc w tym mogą nam gry umysłowe, gry na myślenie, czyli gry ćwiczące umysł, gry na koncentrację, łamigłówki, zagadki czy gry zręcznościowe, to wszystko nazywamy fitnessem mózgu. Istnieją jednak sposoby na trening mózgu w trakcie codziennych czynności, wystarczy, że zmusimy swój mózg do wykonania danej czynności inaczej niż zazwyczaj, a to wystarczy jako bodziec do kreatywności i rozwoju naszego mózgu.

Fitness mózgu

Fitness mózgu to podejmowanie różnych aktywności pobudzających mózg do pracy i stymulujących jego rozwój. Uprawiasz fitness mózgu za każdym razem, gdy czytasz tekst ze zrozumieniem, starasz się zrozumieć nowe zagadnienie, poznajesz nowy język, rozwiązujesz sudoku, uczysz się tańczyć lub jeździć na rowerze. Opanowanie każdej nowej aktywności – czy to intelektualnej czy fizycznej, pobudza mózg i składa się na działania w obszarze fitnessu mózgu.

Sprawność mózgu jest bardzo często uogólniona tylko do samej pamięci, jednak w rzeczywistości składają się na nią liczne funkcje pomagające w codziennym życiu. Wszystkie czynności jak np. koordynacja ruchowa, pisanie i czytanie, rozwiązywanie problemów, zdolność do utrzymania koncentracji przez długi czas czy nawet zdolności muzyczne – zależą od sprawności komórek nerwowych budujących mózg.

Na fitness mózgu oprócz treningu mózgu za pomocą ćwiczeń poznawczych (takich jak zapamiętywanie, kojarzenie, liczenie, czytanie itp.) składają się także intensywne ćwiczenia fizyczne - bieganie, pływanie, aerobik czy jazda na rowerze. Intensywny ruch aerobowy, który na dłuższy czas pobudza tętno, powoduje wytworzenie się w mózgu neurotropowego czynnika pochodzenia mózgowego. Jest to substancja powodująca wzrost nowych komórek nerwowych, zatem ćwiczenia fizyczne można uznać za skuteczny fitness mózgu. Uprawiając fitness mózgu należy pamiętać o tym, że mózg posiada ogromny potencjał neuroplastyczny, a za pomocą intelektualnych ćwiczeń mózgu, jak i ćwiczeń fizycznych można ten potencjał skutecznie aktywować.

Jak się uczyć?

Jak się uczyć by nauka była efektywna? Jakie są metody szybkiego zapamiętywania, szybkiego uczenia się czy szybkiego czytania?

W tym dziale przybliżamy sposoby funkcjonowania mózgu, wyjaśniamy jakie są rodzaje pamięci i jak ta pamięć funkcjonuje. Dzięki artykułom w COGNINET będziecie wiedzieć jak skutecznie się uczyć, jak koncentrować uwagę i jak szybko zapamiętać rzeczy, których się uczycie.

Jedną z technik pamięciowych jest mnemotechnika, czyli zbiór sposobów ułatwiających zapamiętywanie, przechowywanie i przypominanie sobie danych informacji.  Do jej metod zaliczamy między innymi porządkowanie elementów według wyznaczonych kategorii np. podobieństwa znaczeń, czy skojarzeń.

Za co odpowiedzialna jest lewa półkula, a za co odpowiedzialna jest prawa półkula?

Przy treningu mózgu ważna jest jego aktywność, czyli umiejętność porozumiewania się półkul mózgu, każda z nich jest inna i pełni różne funkcje. Aby każda z półkul mózgu mogła działać zgodnie ze swoją specjalizacją, musi zachodzić między nimi nieustanna komunikacja.

Dzięki prawej półkuli mózgu możesz:

  • być artystą
  • myśleć abstrakcyjnie
  • tworzyć dzieła muzyczne
  • kierować się swoją intuicją
  • być kreatywny i wymyślać nietypowe rzeczy
  • wyobrażać sobie w przestrzeni różne przedmioty

Z kolei lewa półkula umożliwia:

  • mówić i rozumieć, to, co inni do ciebie mówią
  • myśleć logicznie
  • analizować różne sprawy
  • wykonywać obliczenia matematyczne
  • rozpoznawać przedmioty za pomocą dotyku
  • pisać

Mówiąc w skrócie - prawa półkula wpada na pomysł, a lewa półkula podpowiada jak go zrealizować. Aby półkule mózgu mogły prawidłowo działać potrzebne im systematyczne ćwiczenia. W COGNINET podpowiadamy, jak ćwiczyć każdą z półkul i co zrobić by wzmocnić naszą lewą półkulę lub prawą półkulę.

Z myślą o naszych czytelnikach stworzyliśmy również darmowego e-booka, w którym znajdują się wszystkie potrzebne informacje odnośnie treningu mózgu.

Pobierz darmowego e-booka „Siłownia dla mózgu”.

Jak zwiększyć aktywność mózgu u dziecka?

Mózg dziecka różni się od mózgu dorosłego człowieka, przede wszystkim rozwija się dużo szybciej, jednak dzieci i tak potrzebują pomocy dorosłych.

Rodzice są odpowiedzialni za rozwój swoich dzieci i starają się dokładać wszelkich starań by ułatwić maluchom naukę i przyswajanie nowych umiejętności.

Podpowiadamy, jak pomóc dzieciom ćwiczyć koncentrację, jak pobudzać w nich kreatywność, jak rozwijać w nich zmysły i abstrakcyjne myślenie. Jakich metody użyć by trening mózgu dziecka był dla niego przyjemnością? Podajemy również konkretne przykłady zabaw edukacyjnych, które mogą pozytywnie wpłynąć na rozwój dzieci.

Znajdź lekarza

#PORADY COGNINET