przepis
Dieta kobiety w ciąży - pomysły na lekkostrawną kolację

Ostatni posiłek w ciągu dnia powinien być lekki i niezbyt kaloryczny – w przeciwnym razie zbyt mocno obciążony układ trawienny, może o sobie dość boleśnie dać znać. Panie w ciąży wiedzą, że do zgagi, niestrawności czy zaparć droga nie jest zbyt długa.


Co jeść na kolację będąc w ciąży? Wbrew pozorom nie „za dwoje”, a „dla dwojga”. I nie to, na co mamy ochotę, czyli np. paczkę chipsów czy tabliczkę czekolady podczas oglądania ulubionego serialu.

Pożywne sałatki dla kobiety w ciąży

W diecie dla ciężarnych nie powinno zabraknąć cennych witamin i innych substancji odżywczych, dlatego świetną propozycją na lekkostrawną kolację jest sałatka. Wbrew pozorom nie jest to wyłącznie opcja na lato. Zimą również można skomponować przepyszne zestawy z wykorzystaniem produktów dostępnych właśnie w chłodniejsze miesiące.

Jednym z kluczowych składników diety przyszłych mam powinien być kwas foliowy – w pierwszym trymestrze ciąży odpowiada za kształtowanie się układu nerwowego u dziecka, jest też potrzebny przyszłej mamie. Kwas można oczywiście suplementować, ale należy też pamiętać o naturalnych źródłach jego pochodzenia. Są nimi przede wszystkim zielone warzywa m.in. szpinak, brokuły, bób, szparagi, ale też pomarańcze. Te produkty idealnie nadają się na sałatkę! Do tego domowy winegret albo inny sos, np. miodowo- musztardowy, opieczona grzanka i przepyszna sałatka gotowa!

Dowiedz się już dziś: Dlaczego warto karmić piersią?

Lekkie zapiekanki dla kobiety ciężarnej

Szczególnie zimą mamy ochotę na ciepłe, aromatyczne kolacje. Zamiast jednak zajadać się lazanią z toną beszamelu, warto wybrać np. zapiekane warzywa z chrupiącą posypką z parmezanu i bułki tartej. Świetnie też sprawdzi się leczo lub pieczone naleśniki z warzywami – np. meksykańskie enchilladas.

Znakomitym, pełnym witamin posiłkiem, są także faszerowane i zapiekane warzywa – np. pomidory, papryka czy cukinia. Warto pamiętać, że pomidor jest jednym z nielicznych warzyw (a w zasadzie – owoców), które więcej witamin wydziela po podgrzaniu – szczególnie ważny jest zawarty w pomidorze likopen – przeciwutleniacz z grupy karotenów, który chroni układ krwionośny i działa antyrakowo.

Z kolei papryka jest najlepszym źródłem witaminy C – jest jej pięciokrotnie (!) więcej niż w cytrynie! Warto jednak pamiętać, że ostre odmiany papryki mogą podrażniać układ pokarmowy, natomiast pomagają również w przemianie materii i są pomocne przy kłopotach z zaparciami.

Co jeszcze pomaga na zaparcia? CZYTAJ WIĘCEJ

Kolejną propozycją kolacji na ciepło mogą być przeróżne placki. Pod koniec dnia lepiej wystrzegać się cukru, warto więc postawić na wersję warzywną. Świetne placki wychodzą z tartej cukinii, z tartego surowego kalafiora czy z marchwi. Można je zjeść z delikatnym sosem, np. na bazie jogurtu (sprawdź przepis poniżej).

Czego unikać w diecie ciążowej?

- Planując kolację, przyszłe mamy zdecydowanie powinny zrezygnować z produktów wzdymających: kapusty, fasoli, ciecierzycy. Choć są to produkty bardzo zdrowe i powinny znaleźć się w diecie, lepiej zjeść je w trakcie dnia i pozwolić organizmowi na przetrawienie ich przed snem.

- Nie należy też zasłaniać się „zachciankami” i wyeliminować z diety wszelkie śmieciowe jedzenie. Ochota na niezdrowe przekąski i słodycze przychodzi najczęściej właśnie wieczorem, dlatego warto przygotować sobie bezpieczniejszą alternatywę, np. do pochrupania – ekspandowane zboża, a zamiast słodyczy – bakalie. Warto również pomyśleć o alternatywach dla fastfoodów – np. spróbować upiec frytki z marchwi lub usmażyć domowe chipsy.

Sprawdź także: Zdrowe przekąski - co jeść, żeby nie przytyć w ciąży?

Zdrowe przepisy na kolację dla kobiet w ciąży

Składniki:

Warzywne placuszki rosti z sosem jogurtowym

1 średnia surowa marchewka starta na dużych oczkach

Pół cukinii startej na dużych oczkach

Pół niedużego surowego selera startego na dużych oczkach

1 jajko

Pół łyżeczki proszku do pieczenia

1 łyżka mąki pełnoziarnistej lub pszennej

Pół łyżeczki kurkumy

Szczypta ostrej papryki w proszku

Olej kokosowy do smażenia (lub inny)

SOS JOGURTOWY:

Pół małego jogurtu naturalnego

1 ząbek czosnku, przeciśnięty przez praskę

Łyżeczka pokrojonego drobno koperku

Sok z cytryny (pół łyżeczki)

Szczypta pieprzu

Szczypta soli

Przygotowanie:

Warzywa, jajko, mąkę, proszę do pieczenia i przyprawy łączymy w misce. Jeśli jest zbyt rzadkie – podsypać mąką, jeśli zbyt gęste – dolać odrobinę wody. Wiele zależy od cukinii, która może być wodnista lub zwarta.

Na patelni rozgrzać tłuszcz, smażyć niewielkie, cienkie placuszki do zezłocenia. W międzyczasie przygotować ekspresowy sos jogurtowy – połączyć wszystkie składniki i mieszać do uzyskania jednolitego, apetycznego sosu. Podawać z ciepłymi placuszkami.

Sport w ciąży
Jakie ćwiczenia wykonywać,
a jakich unikać?

Dolegliwości w ciąży
Żylaki, obrzęki, skurcze
i bóle kręgosłupa

Kwas DHA
Dlaczego potrzebują go
kobiety w ciąży?

Dolegliwości ciążowe
Nudności, zgaga
i zaparcia

Wizyta u ginekologa
Kiedy w ciąży zgłosić się
na pierwszą wizytę do lekarza?

Dieta w ciąży
przepis
 

Dieta ciężarnej - pomysły na pożywne śniadanie
przepis
 

Dieta kobiety w ciąży - smaczny i zdrowy obiad
przepis
 

Zdrowe przekąski - co jeść, żeby nie przytyć w ciąży?
przepis
 

Zobacz
kolejne odcinki

  • Odcinek 1 Ciąża

    Ciąża to stan wyjątkowy. Podczas dziewięciu miesięcy zmienia się nie tylko nasze ciało, ale i umysł. W głowach przyszłych rodziców pojawia się wiele pytań, wątpliwości i wyzwań. Z nami ciąża nie będzie miała dla Was tajemnic. Opowiemy o pierwszej wizycie u lekarza ginekologa i niezbędnych badaniach, jakie powinna zrobić każda ciężarna. Podpowiemy jak radzić sobie z ciążowymi dolegliwościami i jakie ćwiczenia wykonywać w ciąży, żeby przygotować ciało do porodu. Wysiłek związany z porodem porównywany jest pokonaniem maratonu. Gotowe na bieg?

  • Odcinek 2 Poród

    Na pewno wiele razy zastanawiałyście się jak będzie wyglądał Wasz poród i kiedy pojedziecie do szpitala. Razem z lekarzem ginekologiem przygotowałyście plan porodu. Teraz oczekujecie na rozwiązanie. Myśli o porodzie w głowach młodych mam wywołują zawsze sporo stresu i emocji. Najbardziej boimy się tego, czego nie znamy, dlatego pomożemy wam oswoić poród. Lekarz ginekolog opowie o objawach przepowiadających poród i symptomach rozpoczynającego się właśnie porodu. Na pewno ich nie przegapicie. Pokażemy też przyjęcie do szpitala i pozycje porodowe, w których Wasz wysiłek wspomoże siła grawitacji.

  • Odcinek 3 Karmienie piersią

    Jeśli zdecydowałaś się na karmienie piersią, na pewno już o tym wiesz. Kobiece mleko jest najbardziej wartościowym pokarmem dla dziecka. Nie tylko odżywia, chroni i leczy, ale też dba o rozwój fizyczny i psychiczny. Karmienie piersią przynosi wiele korzyści zarówno karmiącej mamie, jak i karmionemu dziecku. Specjaliści MedMe.pl pokażą najlepsze pozycje do karmienia, opowiedzą o tym: jak odciągać i przechowywać pokarm oraz jak sprawdzić, czy dziecko się najada. Wątpliwości na temat publicznego karmienia piersią rozwieje Dorota Zawadzka, psycholog i autorka popularnych programów telewizyjnych m.in. „Superniania” i „Na kłopoty Zawadzka”.

  • Odcinek 4 Wyprawka

    Planowanie i kompletowanie wyprawki jest jednym z najbardziej ekscytujących przeżyć dla całej rodziny. Choć z pozoru wydaje się łatwe i przyjemne, podczas zakupów pojawia się sporo pytań i wątpliwości: od czego zacząć? co wybrać? co jest absolutnie potrzebne? a co można sobie podarować? O pomoc w przygotowaniu wyprawki dla dziecka, a także spakowaniu torby do szpitala - poprosiliśmy położną i ekspertów od zakupów. Zapytaliśmy też doświadczone mamy o to, jakie akcesoria przydały im się najbardziej.

  • Odcinek 5 Dziecko

    Dla niedoświadczonych rodziców pielęgnacja noworodka jest nie lada wyzwaniem. Nie wiemy, jak myć, brać na ręce, kąpać i przewijać. Pokażemy pierwsze chwile malucha w szpitalu, opowiemy o ocenie w skali Apgar, pokażemy mierzenie i ważenie, a także kangurowanie noworodka. Jeśli mama nie może przytulić dziecka tuż po porodzie, na kontakt skóra do skóry może zdecydować się tata. Położna podpowie też, jak dbać o noworodka w pierwszych dniach życia.

  • Odcinek 6 Połóg

    Co dzieje się z ciałem kobiety po porodzie? Zaczyna się połóg, czyli okres, w którym ciało kobiety wraca do formy sprzed porodu. To nie oznacza, że tydzień po porodzie mamy biec na siłownię. Wręcz przeciwnie. Dajmy sobie czas. Podpowiemy, jak odzyskać równowagę fizyczną i psychiczną. Kiedy możemy zacząć ćwiczenia i w jaki sposób pielęgnować ciało. Z kolei Dorota Zawadzka, psycholog, opowie o emocjach, jakie towarzyszą kobiecie w pierwszych dniach po urodzeniu dziecka.

  • Odcinek 7 Dla taty

    Dowiedziałeś się, że zostaniesz tatą i w jednej chwili twój świat przewrócił się do góry nogami? Choć dziecko istnieje na razie tylko w twojej wyobraźni, wywołuje już sporo skomplikowanych emocji. W ciąży cała uwaga skupia się jednak na kobiecie – na jej emocjach i rosnącym brzuchu, dlatego ostatni odcinek Internetowej Szkoły Rodzenia MedMe.pl postanowiliśmy zadedykować tatusiom. Opowiemy o porodzie rodzinnym, urlopie tacierzyńskim i najważniejszej roli, jaka czeka Was w życiu. Tylko u nas po męsku o ciąży i porodzie.