Najzdrowsze miejsce w internecie

Ryby w ciąży - jakie wybrać? Czy można je jeść?

Ryby są źródłem cennych składników odżywczych. Dlatego w czasie ciąży nie należy zupełnie rezygnować z ich jedzenia. Należy jednak wiedzieć, które z nich mogą być szkodliwe. Sprawdź, jakie ryby w ciąży są bezpieczne.
Grillowana ryby dla kobiety w ciąży
Źródło: 123RF
W skrócie
  • Ryby są cennym źródłem składników odżywczych i nie należy z nich rezygnować w trakcie ciąży. Należy jednak wiedzieć, które są bezpieczne dla zdrowia.
  • Ryby w ciąży, których nie powinno się spożywać, to w znacznej większości drapieżniki, w których organizmach mogą kumulować się szkodliwe substancje.
  • Kwasy omega-3 zawarte w rybach są bardzo ważne dla przyszłej mamy, dlatego nie należy całkowicie rezygnować z ryb. Warto spożywać je przynajmniej 2 razy w tygodniu.
SPRAWDŹ TEŻ: Poznaj 7 najzdrowszych ryb!
Spis treści

W trakcie ciąży należy zadbać o to, by dostarczać dziecku wartościowe składniki odżywcze  – świeże produkty, warzywa, owoce, nabiał, bogate w białko mięso, a także ryby, których nie trzeba się obawiać. Należy jedynie pamiętać, które z nich mogą być szkodliwe dla zdrowia matki oraz dziecka.

Zobacz wideo: Przepis na pyszne danie dla kobiet w ciąży

Reklama

Jakich ryb nie można jeść w ciąży?

Coraz większe zanieczyszczenie środowiska ma wpływ na jakość spożywanych ryb morskich oraz owoców morza. W czasie ciąży należy przede wszystkim zrezygnować ze spożywania takich ryb, które są drapieżnikami i kumulują w sobie zanieczyszczenia, a także mają w sobie wysoki poziom rtęci, które może powodować zatrucie rtęcią. To głównie:

  • rekin,
  • tuńczyk,
  • marlin,
  • miecznik,
  • makrela królewska.

Obok nich znajdują się także ryby, których poziom rtęci jest nieco mniejszy, ale równie niebezpieczny. Są to:

  • dorsz,
  • halibut,
  • maślana,
  • węgorz.

Rtęć z łatwością przedostaje się do łożyska. Może spowodować uszkodzenie płodu, a zwłaszcza mózgu oraz układu nerwowego.

Spożywanie ryb słodkowodnych a ciąża

W ciąży lepiej zrezygnować ze spożywania ryb słodkowodnych, które żyją w zamkniętych akwenach. Istnieje bowiem ryzyko zanieczyszczenia. Wysoki poziom rtęci kumulują w sobie takie ryby słodkowodne, jak:

  • okoń,
  • płoć.

Unikać należy również takich ryb, jak:

  • szczupak,
  • sandacz,
  • miętus,
  • panga,
  • tilapia.

Reklama

Czy można jeść owoce morza w ciąży?

Podobnie rzecz ma się w przypadku owoców morza. W trakcie ciąży należy zrezygnować z jedzenia mięczaków, ponieważ absorbują w sobie wysoki poziom zanieczyszczeń. Skorupiaki natomiast mogą przenosić tasiemca, którym bardzo łatwo się zarazić.

Co z sushi i rybami wędzonymi w ciąży?

W okresie ciąży trzeba zrezygnować ze spożywania surowego mięsa ryb i owoców morza. Popularne sushi, w którym znajduje się surowa ryba, może doprowadzić do zatrucia bakteriami listeria monocytogenes, które wywołują niebezpieczną listeriozę.

Należy również ograniczyć jedzenie ryb wędzonych, marynowanych oraz smażonych. Ich jedzenie może przyczynić się w przyszłości do rozwoju alergii u dziecka.

Reklama

Jakie ryby jeść w ciąży?

Ryby, które może spożywać przyszła mama, powinny przede wszystkim pochodzić z pewnego źródła. Najlepsze są ryby łowione z Pacyfiku, Atlantyku oraz Morza Północnego, niedrapieżne i tłuste. Najmniej szkodliwych substancji zawierają w sobie:

Możliwe jest spożywanie ryb słodkowodnych, takich jak:

  • pstrąg,
  • karp.

Nie trzeba rezygnować z krewetek i małży, o ile zostały uprzednio ugotowane. Są równie bogatym źródłem kwasów omega-3, co tłuste, morskie ryby.

Reklama

Jak często jeść rybę w ciąży?

Młoda mama powinna jeść rybę 2-3 razy w tygodniu, by dostarczyć odpowiednią ilość wartościowych składników. Najważniejsze dla mamy i dziecka są przede wszystkim kwasy omega-3, zawarte w rybach morskich. 

Jedzenie ryb niweluje ryzyko wystąpienia nadciśnienia podczas ciąży, a także wpływa korzystnie na rozwój dziecka, zwłaszcza w trzecim trymestrze ciąży. W spożywaniu ryb należy kierować się różnorodnością, by dostarczyć wszelkich potrzebnych substancji odżywczych.

Czytaj również

Bibliografia

  • Jamioł‒Milc D., Stachowska E., Chlubek D., Skutki spożywania trans nienasyconych kwasów tłuszczowych w okresie ciąży i laktacji, ,,Roczniki Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie”, 2010, 56, nr 1, s. 21‒27
  • Charles J., Lockwood M.D., Więcej owoców morza dla ciężarnych, ,,Ginekologia Po Dyplomie”, listopad 2010, s. 51‒64
  • Mozaffarian D, Rimm EB. Fish intake, contaminants, and human health: evaluating the risks and benefits. JAMA. 2006;296 (15):1885-1899. Erratum in: JAMA. 2007;297(6):590
  • Mahaffey KR. Fish and shellfish as dietary sources of methylmercury and the omega-3 fatty acids, eicosahexaenoic acid and docosahexaenoic acid: risks and benefits. Environ Res. 2004;95(3):414-428
  • Judd N, Griffith WC, Faustman EM. Contribution of PCB exposure from fish consumption to total dioxin-like dietary exposure. Regul Toxicol Pharmacol. 2004;40(2):125-135.
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Parenting
Przeczytaj artykuł
Dieta 1700 kcal - przykładowy jadłospis, przepisy. Efekty
Dieta 1700 kcal
Przeczytaj artykuł
Przebarwienia w okolicy kresy – czym są i co oznaczają?
Kobieta w ciąży z przebarwieniami w okolicy kresy
Przeczytaj artykuł
Badanie beta hCG - normy oraz interpretacja wyników
Para się przytula
Podobne artykuły
Implantacja zarodka - objawy. Ile trwa?
Krwawienie implantacyjne – kiedy występuje i jak długo trwa?
Dieta w ciąży i w czasie karmienia piersią - czy warto stosować olej rzepakowy?
Czystek w ciąży - czy można go pić?
Może to Cię zainteresuje
Dzbanek filtrujący - jaki wybrać i dlaczego filtrować wodę?
Jaki materac do łóżeczka dziecięcego? Na co zwrócić uwagę?
Jaki roller do twarzy wybrać i na co pomaga taki masaż?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?

Reklama


Ból gardła u dziecka? 🤒
Sprawdź, co pomaga!