Nowy sklep

już ON-LINE

Jakich ryb unikać w czasie ciąży?

Ryby są źródłem cennych składników odżywczych. Dlatego w czasie ciąży nie należy zupełnie rezygnować z ich jedzenia. Należy jednak wiedzieć, które z nich mogą być szkodliwe.

Spis treści

Dostarczanie składników odżywczych

W trakcie ciąży należy zadbać o to, by dostarczać dziecku wartościowe składniki odżywcze  – świeże produkty, warzywa, owoce, nabiał, bogate w białko mięso, a także ryby, których nie trzeba się obawiać. Należy jedynie pamiętać, które z nich mogą być szkodliwe dla zdrowia matki oraz dziecka.

Zobacz też: Dieta śródziemnomorska - zasady, efekty i przykładowy jadłospis

Zobacz wideo: Przepis na pyszne danie dla kobiet w ciąży

 

Rtęć zawarta w rybach jest niebezpieczna

Coraz większe zanieczyszczenie środowiska ma wpływ na jakość spożywanych ryb morskich oraz owoców morza. W czasie ciąży należy przede wszystkim zrezygnować ze spożywania takich ryb, które są drapieżnikami i kumulują w sobie zanieczyszczenia, a także mają w sobie wysoki poziom rtęci. To głównie:

  • rekin
  • tuńczyk
  • marlin
  • miecznik
  • makrela królewska

Obok nich znajdują się także ryby, których poziom rtęci jest nieco mniejszy, ale równie niebezpieczny. Są to:

  • dorsz
  • halibut
  • maślana
  • węgorz

Rtęć z łatwością przedostaje się do łożyska. Może spowodować uszkodzenie płodu, a zwłaszcza mózgu oraz układu nerwowego.

Reklama

Uwaga na ryby słodkowodne

W ciąży lepiej zrezygnować ze spożywania ryb słodkowodnych, które żyją w zamkniętych akwenach. Istnieje bowiem ryzyko zanieczyszczenia. Wysoki poziom rtęci kumulują w sobie takie ryby słodkowodne, jak:

  • okoń
  • płoć

Unikać należy również takich ryb, jak:

  • szczupak
  • sandacz
  • miętus
  • panga
  • tilapia

Niebezpieczne owoce morza

Podobnie rzecz ma się w przypadku owoców morza. W trakcie ciąży należy zrezygnować z jedzenia mięczaków, ponieważ absorbują w sobie wysoki poziom zanieczyszczeń. Skorupiaki natomiast mogą przenosić tasiemca, którym bardzo łatwo się zarazić.

Zrezygnuj z sushi

W okresie ciąży trzeba zrezygnować ze spożywania surowego mięsa ryb i owoców morza. Popularne sushi, w którym znajduje się surowa ryba, może doprowadzić do zatrucia bakteriami listeria monocytogenes, które wywołują niebezpieczną listeriozę.

Należy również ograniczyć jedzenie ryb wędzonych, marynowanych oraz smażonych. Ich jedzenie może przyczynić się w przyszłości do rozwoju alergii u dziecka.

Czytaj też: Ciąża a aktywność fizyczna

Jakie ryby może jeść młoda mama?

Ryby, które może spożywać przyszła mama, powinny przede wszystkim pochodzić z pewnego źródła. Najlepsze są ryby łowione z Pacyfiku, Atlantyku oraz Morza Północnego, niedrapieżne i tłuste. Najmniej szkodliwych substancji zawierają w sobie:

  • łosoś
  • śledź
  • mintaj
  • szprotki
  • sardynki
  • sola

Możliwe jest spożywanie ryb słodkowodnych, takich jak:

  • pstrąg
  • karp

Nie trzeba rezygnować z krewetek i małży, o ile zostały uprzednio ugotowane. Są równie bogatym źródłem kwasów omega-3, co tłuste, morskie ryby.

Reklama

W jakich ilościach jeść rybę?

Młoda mama powinna jeść rybę 2-3 razy w tygodniu, by dostarczyć odpowiednią ilość wartościowych składników. Najważniejsze dla mamy i dziecka są przede wszystkim kwasy omega-3, zawarte w rybach morskich. 

Jedzenie ryb niweluje ryzyko wystąpienia nadciśnienia podczas ciąży, a także wpływa korzystnie na rozwój dziecka, zwłaszcza w trzecim trymestrze ciąży. W spożywaniu ryb należy kierować się różnorodnością, by dostarczyć wszelkich potrzebnych substancji odżywczych.

Czytaj też: 7 najzdrowszych ryb

Sprawdź: Witaminy w ciąży i przed ciążą - A, C, D czy E? Zobacz, jakie brać

Internetowa Szkoła Rodzenia MedMe.pl

Oceń artykuł

(liczba ocen 16)

Pytanie: Jak zamierzasz zabezpieczyć przyszłość swojego przyszłego dziecka?

  Uważam, że jeszcze za wcześnie na takie kroki.

  Gdy tylko się urodzi założę polisę ubezpieczeniową.

  Odkładam pieniądze na osobnym koncie na jego przyszłość.

  Myślę o bankowaniu krwi pępowinowej.