Otyłość

Jak szybko schudnąć? Co jeść żeby schudnąć? Jaka jest najlepsza dieta odchudzająca? Te pytania pojawiają się coraz częściej, gdyż otyłość jest powszechną chorobą cywilizacyjną. Odchudzanie warto zacząć od początku - obliczyć BMI, zadbać o zdrowe odżywianie i wprowadzić ćwiczenia na odchudzanie. Niezbędna jest również konsultacja z lekarzem – najlepiej dietetykiem.

Jak szybko schudnąć?

Nadmierna masa ciała spowodowana jest zawyżonym dostarczaniem kalorii do organizmu w stosunku do jego zapotrzebowanie. Energia nie jest spalana i odkłada się w postaci tłuszczu. Zbędne kilogramy rozpatrywane są w dwóch kategoriach – nadwagi i otyłości. Nadwaga to nadmiar tkanki tłuszczowej w stopniu umiarkowanym, natomiast otyłość to stadium zaawansowane.

Jak obliczyć BMI?

Określić, czy nadmierna masa ciała to nadwaga czy już otyłość pomaga współczynnik BMI (Body Mass Indeks). Indeks oblicza się przez podzielenie wagi masy ciała podanej w kilogramach przez kwadrat wzrostu wyrażony w centymetrach. Ważne jest, aby zaznaczyć czy obliczeń dokonuje kobieta czy mężczyzna, gdyż każda z płci ma odmienny poziom tłuszczu w organizmie.

Współczynnik BMI można obliczyć przy pomocy dostępnych w Internecie aplikacji. Wskazuje on następujące przedziały wagi:

  • Niedowaga
  • Waga prawidłowa
  • Nadwaga
  • Otyłość

Otyłość brzuszna

Otyłość brzuszna jest gromadzeniem się tkanki tłuszczowej w okolicy brzucha. Jest to bardzo niebezpieczny rodzaj otyłości, ponieważ może skutkować otłuszczeniem ważnych organów takich jak serce czy wątroba.

Z biegiem czasu nieprawidłowo funkcjonujące narządy przez nadmiar tkanki tłuszczowej prowadzą do groźnych chorób – nadciśnienia tętniczego, cukrzycy czy wysokiego cholesterolu.

Główną przyczyną otyłości brzusznej jest nieprawidłowa dieta bogata w:

  • Cukier – słodycze, kolorowe napoje gazowane
  • Sól – słone przekąski
  • Żywność przetworzoną, w której nie brakuje konserwantów

Otyłość brzuszna często występuje u osób, które mają figurę typu jabłko, gdzie naturalnie tłuszcz gromadzony jest w górnych partiach ciała. Szczególnie narażone na ten typ nadwagi są kobiety przechodzące menopauzę, gdyż wahania hormonalne mogą wpływać na wzrost wagi.

Jak schudnąć z brzucha?

Odchudzanie należy rozpocząć od zmiany nawyków żywieniowych. Warto porzucić słone i słodkie przekąski na rzecz owoców i warzyw, a słodkie napoje zamienić na dużą ilość wody. Ponadto trzeba wprowadzić 5 regularnych, pełnowartościowych posiłków, które będą dopasowane do indywidualnego zapotrzebowania kalorycznego. Należy unikać wzdymających potraw – ciężkostrawnych, smażonych na głębokim tłuszczu.

Dieta jest podstawą, którą należy uzupełnić o ćwiczenia na mięśnie brzucha oraz aerobowe. Dzięki temu połączeniu wzmacniany jest naturalny gorset w postaci mięśni oraz spalany nadmiar tłuszczu.

Diety odchudzające

Osoby mające nadwagę często zastanawiają się „jak schudnąć 10 kg” lub „co jeść żeby schudnąć” i od razu na myśl przychodzą im restrykcyjne diety odchudzające. Najczęściej wybierane to:

Należy pamiętać, że tego rodzaju diety mogą stosować tylko osoby w pełni zdrowe po konsultacji lekarskiej, gdyż mogą destrukcyjnie wpływać na stan zdrowia.

Skuteczne odchudzanie a szybka dieta

Skuteczna dieta odchudzająca to taka, która powoduje spadek wagi bez efektu jojo, czyli powrotu do nadwagi. Niestety ekstremalne odchudzanie przy pomocy szybkiej diety może jedynie przysporzyć problemów zdrowotnych.

Jak skutecznie schudnąć? Przy pomocy dietetyka, racjonalnego żywienia oraz regularnej aktywności fizycznej. Należy przede wszystkim:

  • Jeść 5 posiłków dziennie
  • Jeść duże ilości warzyw
  • Pić 2 litry wody dziennie
  • Wyeliminować z diety żywność przetworzoną
  • Wybierać pełnoziarniste produkty
  • Wybierać chude mięso i chudy nabiał
  • Jeść owoce zamiast słodyczy
  • Dbać o odpowiednią ilość błonnika w diecie

Należy pamiętać, że skuteczne odchudzanie należy rozpocząć od wizyty u lekarza, gdyż otyłość może mieć związek ze złym stanem zdrowia. Często konieczne jest rozpoczęcie od leczenia choroby podstawowej, aby móc stosować zdrowe odchudzanie.

Ćwiczenia na odchudzanie

Przed rozpoczęciem odchudzania warto skonsultować z lekarzem nie tylko kwestię żywienia, ale także aktywności fizycznej. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób z nadciśnieniem
i chorobami serca. Warto upewnić się, że nie ma żadnych przeciwskazań do zaplanowanego treningu.

  1. Ćwiczenia na odchudzanie warto rozpocząć od długich spacerów lub aerobiku na basenie. Te rodzaje aktywności fizycznej nie obciążają stawów, co jest ważne szczególnie przy dużej nadwadze.
  2. Jako środek transportu do pracy warto wybrać rower zamiast samochodu.
  3. Dobrym pomysłem są treningi personalne, szczególnie dla początkujących. Trener podpowie w jaki sposób ćwiczyć, by trening był efektywny i bezpieczny.
  4. Kluby fitness oferują także zajęcia grupowe w klubie fitness. Można dobrać sobie poziom zaawansowania oraz rodzaj aktywności. Treningi odbywają się pod okiem trenera.
  5. Alternatywą dla klubów fitness i siłowni jest po prostu trening w domu. Trenerzy udostępniają w Internecie swoje programy treningowe w postaci filmów wideo, które są doskonałą dawką motywacji.