Jak zapobiegać otyłości? Profilaktyka nadwagi i otyłości

Czy otyłości można zapobiegać? Jak radzić sobie z chorobą, by zapobiec jej groźnym powikłaniom związanym z nadwagą? Podpowiadamy w jaki sposób można zapobiec otyłości.
Kobieta z nadwagą
Źródło: 123RF
Spis treści

Poniższe wskazówki, jak zapobiegać otyłości (ale również leczyć ją) są skierowane nie tylko do osób otyłych i z nadwagą, ale również do osób z prawidłową wagą. Pamiętajmy, że prościej i taniej jest zapobiegać otyłości niż leczyć jej zaawansowane postaci oraz ewentualne powikłania.

  1. Ćwicz regularnie – minimum 3-4 razy w tygodniu przynajmniej po 45 minut. Polecanymi sposobami aktywności są: szybkie chodzenie lub jogging, jazda na rowerze, pływanie. Jeśli masa ciała nie pozwala Ci na podjęcie tych aktywności – zacznij od codziennych spacerów.
  2. Zdrowo się odżywiaj – dbaj, by w Twojej diecie nie zabrakło warzyw, owoców, produktów mlecznych i pełnoziarnistych. Licz kalorie i unikaj regularnego spożywania produktów bogatych w cukry proste i tłuszcze nasycone (np. słodyczy). Ważne, by dieta była niskokaloryczna, ale równocześnie smaczna i zróżnicowana, tak aby bez wielkich wyrzeczeń dało się ją utrzymać. Ogranicz spożycie alkoholu do maksymalnie jednej lampki czerwonego wina na wieczór. Pamiętaj o regularnym odżywianiu się (5-6 małych posiłków w regularnych odstępach). Ostatni (niewielki) posiłek jedz na 3-4 godziny przed snem.
  3. Regularnie monitoruj wagę – waż się jeden do dwóch razy w tygodniu i zapisuj swoją wagę w dzienniczku. Pomoże Ci to wychwycić niewielkie wzrosty masy ciała, zanim przeistoczą się w poważne problemy.
  4. Bądź wytrwały – przez cały czas pamiętaj o ćwiczeniach i zdrowym odżywianiu. Jeśli czujesz, że nie jesteś w stanie utrzymać diety, ustal sobie raz w tygodniu dzień, kiedy możesz od niej odstąpić. Nie znaczy to, że możesz wtedy jeść co i ile chcesz, ale możesz pozwolić sobie wtedy na małe „kulinarne szaleństwo”.

Aby lepiej radzić sobie z chorobą, warto wziąć pod uwagę następujące wskazówki:

  1. Prowadź dziennik, w którym będziesz zapisywał swoją wagę, ciśnienie tętnicze krwi, wyniki badań biochemicznych (np. poziom cholesterolu), metody, które pomagają Ci walczyć z otyłością, ale również te, które nie są skuteczne. Zapisuj swoje emocje, zarówno pozytywne jak i negatywne.
  2. Pamiętaj, że rodzina i znajomi są kimś kto zawsze pomoże w walce z chorobą.
  3. Dołącz do grupy wsparcia. Razem zawsze łatwiej pokonać chorobę.
  4. Pamiętaj o wyznaczonych sobie celach. Dąż do nich.
  5. W ramach odpoczynku korzystaj z technik relaksacyjnych. Pomogą Ci one pozbyć się negatywnych myśli i pozytywnie nastroją Cię do dalszej walki z otyłością.

Warto pamiętać, że na rynku dostępne są preparaty, które wspierają regulację aktywności gospodarki hormonalnej. Ich aktywne składniki, biorące udział w procesach podziału komórek pozytywnie wpływają m.in. na płodność, prawidłowe miesiączkowanie czy zmiany trądzikowe.

Choroby towarzyszące otyłości

Pamiętaj, że nieleczona otyłość może prowadzić do takich powikłań zdrowotnych jak:

  • nadciśnienie tętnicze;
  • choroba niedokrwienna serca;
  • cukrzyca typu 2;
  • depresja;
  • nowotwory jelita grubego, pęcherzyka żółciowego, sutka, prostaty;
  • kamica żółciowa (kamica pęcherzyka żółciowego);
  • choroba zwyrodnieniowa stawów kręgosłupa i kończyn dolnych (bioder, kolan);
  • zaburzenia hormonalne;
  • stłuszczenie wątroby;
  • bezdech senny;

Warto też pamiętać, że nadmierna tusza utrudnia również wykonywanie prawie wszystkich codziennych czynności, wpływa negatywnie na poczucie własnej wartości, może powodować, że dana osoba będzie postrzegana w społeczeństwie jako nieatrakcyjna, co pogarsza relacje towarzyskie. Wszystko to może prowadzić do izolacji społecznej, uczucia wstydu oraz depresji.

Artykuł zawiera lokowanie produktu

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii: Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Bolesne miesiączki - naturalne sposoby na bóle miesiączkowe
Przeczytaj artykuł
5 chorób, do jakich doprowadza siedzący tryb życia
Podobne artykuły
5 chorób, do jakich doprowadza siedzący tryb życia
Darmowy jadłospis od NFZ. Jak skorzystać z diety DASH?
Dieta jaglana odchudzająca
Kalkulator CPM - jak obliczyć całkowitą przemianę materii?

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Recenzja szczoteczki magnetycznej Oral-B iO Series 9
Syrop z cebuli - właściwości. Jak zrobić syrop z cebuli?
Jak doprowadzić kobietę do orgazmu? - techniki, porady
Cytologia - co to za badanie i kiedy je robić?
Opryszczka u dzieci – jakie leki? Czym smarować?

Reklama