Reklama
Maty edukacyjne dla rocznego dziecka
Zabawki edukacyjne dla rocznego dziecka uczące koncentracji i stymulujące rozwój ruchowy to na przykład stoliki i maty edukacyjne. Zarówno jedne jak i drugie są o tyle ciekawe, że łączą w sobie rozmaite funkcje i elementy. Maty edukacyjne są właściwie przeznaczone już dla niemowląt. Kiedy tylko dziecko zaczyna widzieć, może skupić uwagę na zawartych w niej częściach.
Mata przystosowana jest bowiem do korzystania nawet w pozycji leżącej – jej odpowiednia grubość i twardość korzystnie wpływa na kręgosłup maluszka, który leżąc, może obserwować gadżety zawieszone na pałąkach nad matą. Z czasem zacznie podejmować próby ich chwytania, następnie coraz sprawniej zacznie przemieszczać się celem sięgania kolejnych elementów. Zabawki przytwierdzone do maty mają przeważnie różne kolory i kształty, są wykonane z rozmaitych materiałów, niektóre po naciśnięciu szeleszczą lub piszczą. Dzięki temu pełnią one funkcje poznawcze.
Reklama
Stoliki edukacyjne dla rocznego dziecka
Dla 1-latków i dzieci starszych jeszcze lepiej sprawdzą się stoliki edukacyjne. Podobnie, jak maty, charakteryzuje je rozmaitość elementów, są jednak bardziej przystosowane do maluchów, które utrzymują się już w pozycji pionowej. Dziecko dzięki stolikowi może też uczyć się stania – chwytając się stolika łatwiej utrzyma równowagę. Kiedy już będzie stało samo i obu rączek będzie mogło użyć do zabawy, pozna i wykorzysta inne funkcje stolika.
Każdy taki stolik posiada kilka małych stanowisk, przy czym każde służy innej zabawie. W zależności od modelu, stoliki różnią się zawartymi elementami, mogą to być np.:
- klawisze, na których można wygrywać melodie,
- guziki, których przyciśnięcie uruchamia różne dźwięki,
- przeplatanki – pałąki z nawleczonymi klockami do poruszania w różne strony,
- dźwignie,
- elementy ruchome,
- elementy z literami,
- elementy z cyframi,
- efekty świetlne,
- efekty dźwiękowe itd.
Przy każdym stoliku edukacyjnym dziecko uczy się skupiać uwagę na swoich aktywnościach, poprawia koncentrację i spostrzegawczość, ale też rozwija się ruchowo, przede wszystkim ćwicząc tzw. małą motorykę, czyli sprawność dłoni i precyzję chwytu.
Reklama
Funkcje edukacyjne zabawek interaktywnych
Zabawki interaktywne to takie, które w jakiś sposób reagują na aktywności dziecka, większość z nich pełni różnorakie funkcje edukacyjne, niektóre przeznaczone są dla roczniaków, inne dla dzieci starszych.
Zabawki interaktywne mają różne formy:
- maskotek,
- plastikowych zwierzątek i innych postali,
- piłek,
- pojazdów,
- instrumentów muzycznych.
Zawierają rozmaite klawisze i przyciski, po których wciśnięciu zabawka gra, mówi lub porusza się. Forma interakcji też może być zatem rozmaita. Zabawki edukacyjne dla roczniaka wypowiadają proste zdania, czasem są to komendy zachęcające do wykonania kolejnej aktywności. Niektóre modele posiadają funkcję zmiany języka, pomagają więc już najmłodszym użytkownikom „osłuchać się” z językiem obcym i przygotować do późniejszej nauki.
Zabawki grającewygrywają różne melodie, więc przy ich zakupie warto zwrócić uwagę na to, jakie to są melodie. Już dawno udowodniono, że najlepiej na rozwój mózgu dziecka ma muzyka klasyczna, nawet jeśli są to uproszczone aranżacje dla dzieci. Zabawki poruszające się natomiast stymulują dziecko do coraz sprawniejszego przemieszczania się, mogą więc być pomocne przy nauce chodzenia.
Reklama
Czego uczą klocki?
Czy klocki, w tym te najprostsze – dla rocznego dziecka – pełnią funkcje edukacyjne? Oczywiście tak, dzięki ich różnorodności uczą maluchy kolorów i kształtów, rozwijają też ruchowo, poprawiają małą motorykę i koordynację, ćwiczą myślenie analityczne. Dbają więc o rozwój zarówno fizyczny jak i intelektualny. Przed zakupem warto jednak zastanowić się, które dla dziecka będą najodpowiedniejsze, dostosowane do jego wieku i indywidualnych potrzeb. Rynek oferuje obecnie mnóstwo rodzajów klocków w rozmaitych formach:
- klocki drewniane– klasyczna forma, z której można budować różne kształty, ustawiając je obok siebie lub jeden na drugim, poprawiają koordynację, rozwijają wyobraźnię,
- klocki gumowe lub piankowe– przeznaczone dla najmłodszych, są miękkie i bezpieczne już dla kilkumiesięcznych niemowląt,
- klocki typu Lego– klocki łączące się ze sobą za pomocą wypustek, dają ogromne możliwości konstrukcyjne, można zbudować z nich właściwie wszystko, co tylko podpowie wyobraźnia.
W sklepach znaleźć też można inne zabawki edukacyjne dla rocznej dziewczynki i rocznego chłopca, w których klocki stanowią tylko pewien element całości, np.:
- sortery– drewniane lub plastikowe pojemniki z otworami w różnych kształtach, do których trzeba dopasowywać klocki tych samych kształtów, bardzo rozwijają spostrzegawczość,
- przeplatanki– metalowe, powyginane pręty umieszczone na drewnianej zazwyczaj podstawie, na które nawleczone są klocki o różnych kształtach i kolorach, zadanie malucha polega na przesuwaniu klocków po prętach i pokonywaniu nimi krętej drogi,
- piramidy– okrągłe klocki z otworami w środku, które należy nakładać na przeznaczony do tego, umieszczony na podstawie kij, kiedy ułoży się klocki kolejno od największego do najmniejszego, powstaje piramida.
Reklama
Książki edukacyjne dla rocznego dziecka
Książki dla rocznych dziecito nie tylko bajki, które dorośli mogą im czytać na dobranoc. W sklepach znaleźć można mnóstwo książek w formie odpowiedniej dla najmłodszych „czytelników” - tekturowe, gumowe(te można nawet brać do kąpieli), tekstylne. Takie książki są bezpieczniejsze dla rocznych maluchów i dłużej będą służyć, ponieważ trudniej je zniszczyć niż te zwykłe z papierowymi stronami.
Właściwie każda książka pełni funkcje poznawcze. Te dla najmłodszych przeważnie w bardzo prostej formie pokazują i pomagają zrozumieć dziecku otaczający go świat. Ich tematykajest niemal nieograniczona.
Księgarnie oferują książeczki o:
- kolorach,
- kształtach,
- zwierzętach,
- pojazdach,
- emocjach,
- kontrastach itd.
Bez trudu można znaleźć książki dla rocznej dziewczynki i dla rocznego chłopca, które w odpowiednio uproszczony sposób przybliżą maluchowi rozmaite sfery codziennego życia, a przede wszystkim oswoją go z książką jako przedmiotem, który później nieustannie będzie mu towarzyszył w szkole i w domu.