Mango - właściwości odżywcze, zdrowotne i regeneracyjne. Dlaczego warto je jeść?

Owoc mango z roku na rok cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. Okazuje się, że prócz dobrego smaku mango ma także inne zalety. To przede wszystkim źródło wielu cennych składników odżywczych. Warto wiedzieć, jak obrać i jeść ten tropikalny przysmak, by nie stracił on swoich zdrowotnych właściwości.
Owoc mango
Źródło: 123RF
  • Mango to smaczny owoc egzotyczny, który może być podawany zarówno do deserów, koktajli jak i stanowić dodatek dań wytrawnych, na przykład mięsnych.
  • Niewątpliwą zaletą tego owocu jest jego niska kaloryczność. W 100 g mango znajduje się jedynie 60 kcal. Owoc ten posiada również niski indeks glikemiczny. Z tego względu warto włączyć mango do swojej diety.
  • Ze względu na liczne właściwości zdrowotne i odżywcze zalety spożywania mango można mnożyć, m. in. spowalnia procesy starzenia, obniża cholesterol, zapobiega chorobom serca, a nawet redukuje chrypkę i niweluje podrażnienie gardła.
  • Owoc mango wykorzystywany jest również w przemyśle kosmetycznym. Dzięki swoim wartościom regeneracyjnym coraz częściej stanowi on jeden ze składników: szamponów, odżywek, kremów i balsamów do ciała
SPRAWDŹ TEŻ: Morele - właściwości i kalorie
Spis treści

Mango jest owocem zaliczanym do rodziny pestkowców, jednak wokół pestki posiada dużą ilość soczystego miąższu.

Ma charakterystyczny kształt walca, lekko spłaszczającego się przy końcach. Kolor skóry mango zależy od etapu dojrzewania i przyjmuje barwy od ciemnozielonej, przez żółtą, pomarańczową aż po czerwoną.

Mimo sporej twardości powierzchnia tego egzotycznego owocu jest dosyć cienka i gładka. Od gatunku mango zależy jego wielkość, może osiągnąć wagę nawet 2 kilogramów.

Jak wybrać dobre mango?

By wybrać mango, które będzie dojrzałe i słodkie należy zwrócić uwagę na wygląd jego skóry. Najważniejsza jest barwa: zielona świadczy o niedojrzałości, a intensywnie czerwona o przejrzeniu. Drugim elementem jest brak plam, przebarwień oraz uszkodzeń. Równie istotna jest także twardość mango.

Najlepszy do jedzenia będzie owoc, który po naciśnięciu lekko się ugnie. W odpowiednim wyborze pomoże także węch, ponieważ dojrzałe mango uwalnia przyjemny zapach.

Jeśli dokonamy zakupu dojrzałego mango należy je przechowywać w lodówce, natomiast zielone powinno leżeć w temperaturze pokojowej, by stać się dojrzałe.

Jak pokroić i obrać mango?

Czy obranie mango jest trudne? Otóż nie, jednym z najpopularniejszych sposobów jest tzw. metoda „na jeża”. Na czym ona dokładnie polega?

  1. Owoc mango umyj dokładnie wodą.
  2. Ustaw je w pozycji pionowej (ogonek skierowany w dół)
  3. Trzymając owoc, odetnij szersze boki wzdłuż pestki.
  4. Otrzymane części połóż miąższem do góry i nacinaj go w kratkę (bez przecinania skóry).
  5. Kawałek wywiń na zewnątrz, tak aby kostki zaczęły się od siebie oddzielać.

Jak należy jeść mango?

Mango znakomicie smakuje samo, ale to także idealny składnik deserów (ciast, galaretek, dżemów) lub dodatek do potraw, takich jak sałatki czy sosy do mięsa. Z mango powstają także pyszne i wartościowe soki oraz koktajle.

Dodatkowo idealnie komponuje się z daniami mięsnymi, jak np. szynka, ale i łosoś. 

Ile kalorii ma mango? W 100 g znajduje się ok. 70 kalorii. Jedna sztuka waży ok. 250g, co daje niecałe 200 kalorii. Należy pamiętać, iż są to tzw. wartościowe kalorie, dlatego po ten owoc warto sięgnąć pomiędzy posiłkami. To świetny substytut deseru lub drugiego śniadania. 

Właściwości i zalety mango

Egzotyczne mango zalicza się nie tylko do najsmaczniejszych owoców na świecie. Dzięki swoim składnikom odżywczym jest też jednym z najzdrowszych. Do jego właściwości można zaliczyć między innymi:

  • działanie przeciwzapalne, antybakteryjne i antywirusowe,
  • ochronę organizmu przed nowotworami,
  • spowalnianie procesu starzenia,
  • normalizację poziomu cukru we krwi,
  • wzmacnianie układu odpornościowego,
  • zwiększanie przyswajalności żelaza,
  • poprawę przemiany materii,
  • zapobieganie chorobom serca,
  • obniżania poziomu cholesterolu,
  • poprawę nawilżenia i elastyczności skóry,
  • pozytywny wpływ na stan oczu.

Niewątpliwą zaletą tego owocu jest jego niska kaloryczność. W 100 g mango znajduje się jedynie 60 kcal. Dodatkowo ma także niezbyt wysoki indeks glikemiczny. Dlatego mango warto włączyć do swojej diety. Ponadto owoc mango ma również swoje zastosowanie w kosmetyce.

Cechują go właściwości odżywcze i regeneracyjne, dlatego rekomendowany jest zwłaszcza osobom z cerą suchą, jak i mieszaną. Coraz częściej jest on jednym ze składników: szamponów, odżywek, kremów i balsamów do ciała.

Ponadto może być on stosowany przy bólu gardła, gdyż zmniejsza jego podrażnienie, przynosząc ulgę, jak również redukuje chrypkę. 

Witaminy i wartości odżywcze mango

Swoje zdrowotne właściwości i wartości odżywcze, mango zawdzięcza zawartości glikozydu - mangiferyny. Posiada także związki polifenolowe, witaminy A, C, E i K, a także te z grupy B. Mango to też źródło karotenów (w tym beta karotenu), przeciwutleniaczy oraz bogactwo błonnika.

Korzystne dla zdrowia są również zawarte w nim mikroelementy, takie jak: magnez, żelazo, potas, fosfor, miedź, sód i wapń.

Należy jednak pamiętać, iż owoc mango może prowadzić do wystąpienia uczulenia, powodując:

  • opuchnięcie wargi,
  • wysypkę na ciele,
  • widoczne podrażnienie skóry. 

W takim przypadku należy skonsultować się z lekarzem, gdyż w poważnych przypadkach może dojść nawet do wstrząsu anafilaktycznego.

Artykuł napisany przez
Czytaj również

Bibliografia

  • Jędrzejko K, Kowalczyk B, Balcer B. Rośliny kosmetyczne. Wyd ŚlUM, Katowice 2007
  • Mustapha AA, Enemali MO, Olose M i wsp. Phytoconstituents and antibacterial efficacy of mango (Mangifera indica) leave extracts. J Med Plants Stud 2014
  • Ajila CM, Prasada Rao UJS. Mango peel dietary fibre: Composition and associated bound phenolics. J Funct Foods 2013
  • Jahurul MHA, Zaidul ISM, Ghafoor K i wsp. Mango (Mangifera indica L.) by-products and their valuable components: A review. Food Chem 2015
  • Tharanathan RN, Yashoda HM, Prabha TN. Mango (Mangifera indica L.). The king of fruits – an overview. Food Rev Int 2006;
Więcej z kateogrii: Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Grejpfrut a leki - jakie leki wchodzą w interakcję z grejpfrutem?
Przeczytaj artykuł
Kiedy awokado jest dojrzałe?
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!
Podobne artykuły
Grejpfrut a leki - jakie leki wchodzą w interakcję z grejpfrutem?
Kiedy awokado jest dojrzałe?
Nawożenie borówki amerykańskiej. Jak, czym i kiedy? Program
Owoc kiwi - właściwości, witaminy. Ile ma kalorii?

Przychodnia online dla Ciebie

Szybka konsultacja lekarska online przez telefon.

Zacznij leczenie, przedłuż receptę na przyjmowane leki - szybko i bez kolejek.

Wybierz konsultację

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Ból owulacyjny - ile trwa i jak go załagodzić?
Dieta ketogeniczna – na czym polega? Zasady i jadłospis
Kiszone buraki - właściwości i zastosowanie. Jak je kisić?
RDW CV - co znaczy wysokie lub niskie?
D-dimery: norma, badanie i wyniki. Przyczyny podwyższonych?

Reklama