Jak obrać i jeść owoc mango? Zalety, właściwości i kalorie owocu

Owoc mango
Źródło: 123RF

Autor

Alicja Dutkiewicz

Owoc mango z roku na rok cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. Okazuje się, że prócz dobrego smaku mango ma także inne zalety. To przede wszystkim źródło wielu cennych składników odżywczych. Warto wiedzieć, jak obrać i jeść ten tropikalny przysmak, by nie stracił on swoich zdrowotnych właściwości.

Mango jest owocem zaliczanym do rodziny pestkowców, jednak wokół pestki posiada dużą ilość soczystego miąższu. Ma charakterystyczny kształt walca, lekko spłaszczającego się przy końcach. Kolor skóry mango zależy od etapu dojrzewania i przyjmuje barwy od ciemnozielonej, przez żółtą, pomarańczową aż po czerwoną. Mimo sporej twardości powierzchnia tego egzotycznego owocu jest dosyć cienka i gładka. Od gatunku mango zależy jego wielkość, może osiągnąć wagę nawet 2 kilogramów.

Jak wybrać dobre mango?

By wybrać mango, które będzie dojrzałe i słodkie należy zwrócić uwagę na wygląd jego skóry. Najważniejsza jest barwa: zielona świadczy o niedojrzałości, a intensywnie czerwona o przejrzeniu. Drugim elementem jest brak plam, przebarwień oraz uszkodzeń. Równie istotna jest także twardość mango. Najlepszy do jedzenia będzie owoc, który po naciśnięciu lekko się ugnie. W odpowiednim wyborze pomoże także węch, ponieważ dojrzałe mango uwalnia przyjemny zapach.

Jeśli dokonamy zakupu dojrzałego mango należy je przechowywać w lodówce, natomiast zielone powinno leżeć w temperaturze pokojowej, by stać się dojrzałe.

Jak pokroić i obrać mango?

Czy obranie mango jest trudne? Otóż nie, jednym z najpopularniejszych sposobów jest tzw. metda „na jeża”. Na czym ona dokładnie polega?

  1. Owoc mango umyj dokładnie wodą.
  2. Ustaw je w pozycji pionowej (ogonek skierowany w dół)
  3. Trzymając owoc, odetnij szersze boki wzdłuż pestki.
  4. Otrzymane części połóż miąższem do góry i nacinaj go w kratkę (bez przecinania skóry).
  5. Kawałek wywiń na zewnątrz, tak aby kostki zaczęły się od siebie oddzielać.

Jak należy jeść mango?

Mango znakomicie smakuje samo, ale to także idealny składnik deserów (ciast, galaretek, dżemów) lub dodatek do potraw, takich jak sałatki czy sosy do mięsa. Z mango powstają także pyszne i wartościowe soki oraz koktajle. Dodatkowo idealnie komponuje się z daniami mięsnymi, jak np. szynka, ale i łosoś. 

Ile kalorii ma mango? W 100 g znajduje się ok. 70 kalorii. Jedna sztuka waży ok. 250g, co daje niecałe 200 kalorii. Należy pamiętać, iż są to tzw. wartościowe kalorie, dlatego po ten owoc warto sięgnąć pomiędzy posiłkami. To świetny substytut deseru lub drugiego śniadania. 

Mango - właściwości i zalety

Egzotyczne mango zalicza się nie tylko do najsmaczniejszych owoców na świecie. Dzięki swoim składnikom odżywczym jest też jednym z najzdrowszych. Do jego właściwości można zaliczyć między innymi:

  • działanie przeciwzapalne, antybakteryjne i antywirusowe,
  • ochronę organizmu przed nowotworami,
  • spowalnianie procesu starzenia,
  • normalizację poziomu cukru we krwi,
  • wzmacnianie układu odpornościowego,
  • zwiększanie przyswajalności żelaza,
  • poprawę przemiany materii,
  • zapobieganie chorobom serca,
  • obniżania poziomu cholesterolu,
  • poprawę nawilżenia i elastyczności skóry,
  • pozytywny wpływ na stan oczu.

Niewątpliwą zaletą tego owocu jest jego niska kaloryczność. W 100 g mango znajduje się jedynie 60 kcal. Dodatkowo ma także niezbyt wysoki indeks glikemiczny. Dlatego mango warto włączyć do swojej diety. Ponadto owoc mango ma również swoje zastosowanie w kosmetyce. Cechują go właściwości odżywcze i regeneracyjne, dlatego rekomendowany jest zwłaszcza osobom z cerą suchą, jak i mieszaną. Coraz częściej jest on jednym ze składników: szamponów, odżywek, kremów i balsamów do ciała. Ponadto może być on stosowany przy bólu gardła, gdyż zmniejsza jego podrażnienie, przynosząc ulgę, jak również redukuje chrypkę. 

Witaminy i wartości odżywcze mango

Swoje zdrowotne właściwości i wartości odżywcze, mango zawdzięcza zawartości glikozydu - mangiferyny. Posiada także związki polifenolowe, witaminy A, C, E i K, a także te z grupy B. Mango to też źródło karotenów (w tym beta karotenu), przeciwutleniaczy oraz bogactwo błonnika. Korzystne dla zdrowia są również zawarte w nim mikroelementy, takie jak: magnez, żelazo, potas, fosfor, miedź, sód i wapń.

Należy jednak pamiętać, iż owoc mango może prowadzić do wystąpienia uczulenia, powodując:

  • opuchnięcie wargi,
  • wysypkę na ciele,
  • widoczne podrażnienie skóry. 

W takim przypadku należy skonsultować się z lekarzem, gdyż w poważnych przypadkach może dojść nawet do wstrząsu anafilaktycznego.

Przeczytaj też:

Oceń artykuł

(liczba ocen 31)

Pytanie: Gdzie najczęściej kupujesz produkty ekologiczne?

  Na targu

  W Internecie

  W supermarkecie

  W sklepie ze zdrową żywnością

  Od lokalnych dostawców

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA