Pływanie. Dobry skok do wody to podstawa

Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Skok na główkę - jeśli zobaczysz jak bezpiecznie go wykonać, może dostarczyć niesamowitych emocji

Skok startowy w pływaniu to element często pomijany w treningach. Trwa krótko, a napięcie kibiców w tym momencie nie jest wysokie. Stan emocjonalny zawodnika już jednak jest jak wulkan, bowiem ma świadomość z czekającego go wyścigu pływackiego, do którego szykował się od dawna i że za moment ma wydobyć wszelkie pokłady energii dla jak najszybszego pokonania.

Czytaj też: Dlaczego warto iść na basen?

Aby start był jak najbardziej efektywny trzeba spełnić trzy warunki:

  1. Szybka reakcja – przerwa między sygnałem startowym a rozpoczęciem skoku do wody to ułamki sekund. Dla świetnego sprintera zalednie 0,2 s. średniego sprintera lub długodystansowca już 0,4 – 0,5s, a przeciętnemu człowiekowi zajmuje to aż 0,7s.

  2. Silne odbicie – uzyskanie jak nawyższej siły w jak najkrótszym czasie daje możliwość dalekiego wybicia się. Prędkość pływaka w locie jest bardzo duża, dlatego warto walczyć nawet o wydłużenie skoku o milimetry.

  3. Opływowa pozycja – uzyskanie jak najbardziej opływowej pozycji ciała przy wejściu do wody, która jest znacznie gęstrza od powietrza i wyhamowuje nasze ciało.

Czytaj też: Chcesz trenować pływanie? Zacznij od znalezienia dobrego trenera!

Udany skok do wody

Technika wykonywania skoku startowego dla każdego stylu poza grzbietem nie różni się. Skoki na główkę wykonać moża na dwa, bardzo podobne sposoby: obunóż ze stopami ustawionymi w jednej linii oraz wykroczny z jedną stopą postawioną z tyłu na końcu słupka. Najpopularniejszy jest z wybicia obunóż, dlatego zostanie omówiony:

  1. Postawa – stajemy na słupku w lekkim rozkroku i pochylamy się wprzód

  2. Ręce – dłońmi łapiemy przednią krawędź słupka

  3. Przygotowanie – lekko uginamy nogi w kolanach oraz ręce w łokciach, a głowę trzymamy nisko między ramionami

  4. Start – dynamicznie pociągamy rękoma za słupek i wychylamy się w przód

  5. Wybicie – mocno wybijamy się w przód i wyrzucamy ramiona przed siebie

  6. Lot – w powietrzu złączamy dłonie, prostujemy ręce i nogi, a głowę trzymamy między ramionami (pozycja strzałki)

  7. Zanurzenie – staramy się całą długością ciała zanurzyć ten sam punkt tafli wody w celu jak najmniejszego zaburzenia i oporów

  8. Poślizg – rozpoczynami energiczną pracę nogami, a tułów pozostaje w strzałce aż do wynurzenia – omówione w pracy „Najszybszy sposób pływania”

Skok - pozornie prosty i uważany przez większość ludzi jako element dobrze wyuczony, wcale taki nie jest. Dobrze wykonany dostarcza niesamowitych wrażeń i nie wymaga wcale olbrzymich skoczni do czerpania z niego przyjemności. A połączeniu z dobrą pracą nóg pod wodą potrafi rozkochać ludzi do pływania.

fot.  mcandea/http://morguefile.com,   emilstefanov/ http://www.flickr.com

Zobacz: Pływanie - zdrowy sport ale czy dla każdego?

Temat miesiąca: Skuteczne sposoby na ból gardła