string(8) "szukanie" Pływanie. Dobry skok do wody to podstawa

Pływanie. Dobry skok do wody to podstawa

Skok na główkę - jeśli zobaczysz jak bezpiecznie go wykonać, może dostarczyć niesamowitych emocji

Spis treści

Skok startowy w pływaniu to element często pomijany w treningach. Trwa krótko, a napięcie kibiców w tym momencie nie jest wysokie. Stan emocjonalny zawodnika już jednak jest jak wulkan, bowiem ma świadomość z czekającego go wyścigu pływackiego, do którego szykował się od dawna i że za moment ma wydobyć wszelkie pokłady energii dla jak najszybszego pokonania.

Aby start był jak najbardziej efektywny trzeba spełnić trzy warunki:

  1. Szybka reakcja – przerwa między sygnałem startowym a rozpoczęciem skoku do wody to ułamki sekund. Dla świetnego sprintera zalednie 0,2 s. średniego sprintera lub długodystansowca już 0,4 – 0,5s, a przeciętnemu człowiekowi zajmuje to aż 0,7s.

  2. Silne odbicie – uzyskanie jak nawyższej siły w jak najkrótszym czasie daje możliwość dalekiego wybicia się. Prędkość pływaka w locie jest bardzo duża, dlatego warto walczyć nawet o wydłużenie skoku o milimetry.

  3. Opływowa pozycja – uzyskanie jak najbardziej opływowej pozycji ciała przy wejściu do wody, która jest znacznie gęstrza od powietrza i wyhamowuje nasze ciało.

Udany skok do wody

Technika wykonywania skoku startowego dla każdego stylu poza grzbietem nie różni się. Skoki na główkę wykonać moża na dwa, bardzo podobne sposoby: obunóż ze stopami ustawionymi w jednej linii oraz wykroczny z jedną stopą postawioną z tyłu na końcu słupka. Najpopularniejszy jest z wybicia obunóż, dlatego zostanie omówiony:

  1. Postawa – stajemy na słupku w lekkim rozkroku i pochylamy się wprzód

  2. Ręce – dłońmi łapiemy przednią krawędź słupka

  3. Przygotowanie – lekko uginamy nogi w kolanach oraz ręce w łokciach, a głowę trzymamy nisko między ramionami

  4. Start – dynamicznie pociągamy rękoma za słupek i wychylamy się w przód

  5. Wybicie – mocno wybijamy się w przód i wyrzucamy ramiona przed siebie

  6. Lot – w powietrzu złączamy dłonie, prostujemy ręce i nogi, a głowę trzymamy między ramionami (pozycja strzałki)

  7. Zanurzenie – staramy się całą długością ciała zanurzyć ten sam punkt tafli wody w celu jak najmniejszego zaburzenia i oporów

  8. Poślizg – rozpoczynami energiczną pracę nogami, a tułów pozostaje w strzałce aż do wynurzenia – omówione w pracy „Najszybszy sposób pływania”

Skok - pozornie prosty i uważany przez większość ludzi jako element dobrze wyuczony, wcale taki nie jest. Dobrze wykonany dostarcza niesamowitych wrażeń i nie wymaga wcale olbrzymich skoczni do czerpania z niego przyjemności. A połączeniu z dobrą pracą nóg pod wodą potrafi rozkochać ludzi do pływania.

fot.  mcandea/http://morguefile.com,   emilstefanov/ http://www.flickr.com

Zobacz: Czy koronawirus przenosi się w wodzie

Oceń artykuł

(liczba ocen 17)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

Zamknij