Chcesz jeść mniej mięsa? 👉 Koniecznie sprawdź te produkty❗
Chcesz jeść mniej mięsa? 👉 Koniecznie sprawdź te produkty❗
Chcesz jeść mniej mięsa? 👉 Koniecznie sprawdź te produkty❗

Bieżnia magnetyczna czy elektryczna – którą warto kupić i dlaczego?

Wpływ regularnej aktywności fizycznej na zdrowie i samopoczucie jest nieoceniony. W dobie pandemii możliwości uprawiania sportu są dość ograniczone, a pogoda nie zawsze sprzyja, by trenować na zewnątrz. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby kupić sprzęt do ćwiczeń do domu. Na początek dobrym wyborem będzie bieżnia. Tylko jaką bieżnię wybrać: magnetyczną czy elektryczną? Podpowiadamy!
Bieżnia elektryczna
Źródło: 123RF
Spis treści

Reklama

Jaką bieżnię kupić do domu?

Są dwa podstawowe sposoby napędzania bieżni: elektryczny i magnetyczny. Oba rodzaje nieco się od siebie różnią. I właśnie na tych różnicach trzeba się skupić, chcąc wybrać bieżnię maksymalnie dostosowaną do swoich potrzeb.

Reklama

Bieżnia magnetyczna – dla kogo?

Bieżnia magnetyczna inaczej nazywana jest bezsilnikową, gdyż nie ma ona silnika, a napędzana jest siłą naszych mięśni. Prędkość oraz hamowanie zależy tylko i wyłącznie od wkładu naszej pracy. Bieżnie tego typu zazwyczaj mają regulację obciążenia, nachylenia oraz hamulec magnetyczny. Standardowo rozpędzają się do prędkości maksymalnie 25 km/h, zatem jedynym ograniczeniem tak naprawdę jest kondycja.

Niektóre modele bieżni magnetycznych mają gotowe programy treningowe. Na niedużym wyświetlaczu można śledzić takie parametry jak dystans, prędkość, czas treningu czy kąt nachylenia. Mimo to bieżnie magnetyczne posiadają mniej funkcji, przez co mogą być trudniejsze dla początkujących biegaczy. Polecane są przede wszystkim osobom doświadczonym. Dużą zaletą bieżni magnetycznej jest jednak to, że jest tańsza od elektrycznej.

Komu sprawdzi się bieżnia elektryczna?

Dla osób, które biegają jedynie rekreacyjnie lub dopiero rozpoczynają swoją przygodę z nim, lepszym wyborem niż bieżnia magnetyczna będzie elektryczna. Taka bieżnia jest zasilana przez prąd, dzięki czemu można sobie ustawić prędkość poruszania się pasa i utrzymywać stałe tempo podczas ćwiczeń.

To duży plus np. w czasie interwałów, gdzie czas i szybkość ma ogromne znaczenie. Przedział prędkości w większości urządzeń wynosi od 0,5 do 25 km/h.

Każda bieżnia elektryczna ma wbudowany monitor, na którym można podobnie jak w przypadku bieżni magnetycznej monitorować tętno, czas trwania treningu, poziom nachylenia, prędkość czy poziom spalonych kalorii. Większość producentów proponuje również dedykowane programy ukierunkowane m.in. na spalanie tkanki tłuszczowej.

Reklama

Na co zwrócić uwagę przy wyborze bieżni?

Podczas zakupu bieżni istotne jest, aby dokładnie przyjrzeć się kilku parametrom. To od nich zależeć będzie sposób działania urządzenia, jak również to, czy sprosta ona oczekiwaniom użytkownika. Do najważniejszych parametrów należą:

•      moc silnika – dobry silnik to gwarancja szybkości, a od jego mocy zależą możliwości bieżni. Należy sprawdzić, jaka jest stała moc silnika (osiągana w sposób ciągły) i moc maksymalna (osiągana tylko w chwili przyspieszenia). Zasada jest prosta: im szybciej chcemy biegać, tym potrzebna jest wyższa moc.

•      maksymalne obciążenie – każda bieżnia ma limit obciążenia, który należy sprawdzić przed zakupem. Maksymalna waga użytkownika w zależności od modelu może wynieść np. 100, 120, 150, a nawet 200 kg.

•      pas biegowy – powinien być adekwatny do potrzeb użytkowników. Powierzchnia 100 cm x 40 cm sprawdzi się do marszu w tempie od 1 km/h do 6 km/h, z kolei do truchtu lub joggingu lepsza będzie 120 cm x 40 cm. Zwolennicy biegania z prędkością powyżej 10 km/h powinni wybrać pas biegowy o wymiarach 130 cm x 45 cm lub większy.

•      amortyzacja – dobre bieżnie są wyposażone w system amortyzacji, który ogranicza wstrząsy odczuwane przez kolana i wszystkie stawy. Amortyzację należy dostosować do potrzeb: do marszu lepiej sprawdzi się większa, a podczas biegania mniejsza.

•      prędkość – wśród informacji o bieżni widnieje ta o maksymalnej prędkości, z jaką może poruszać się pas biegowy. Zazwyczaj jest to od 5 do ponad 20 km/h.

•      nachylenie – możliwość zmiany nachylenia pozwala na symulowanie biegu pod górę, a wtedy spalanie kalorii jest szybsze. Dostępne są dwa rodzaje bieżni: z ręczną lub automatyczną regulacją nachylenia.

•      stabilność – zależy od wagi bieżni. Im cięższa jest bieżnia, tym jest ona bardziej stabilna, a komfort biegania większy.

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Trening
Jaki orbitrek wybrać? Magnetyczny, elektromagnetyczny, czy mechaniczny?
Kobieta trenujące na orbitreku
Pilates - na czym polega i jakie przynosi efekty
Ćwiczenia pilates
Trening wysokogórski
Podobne artykuły
Sałatka idealna jako kolacja po treningu
Kolacja po treningu - na redukcji i masie. Przepisy
Wysoki wyskok
Ćwiczenia na wyskok - jak poprawić wyskok? Trening
Trening nordic walking
Nordic walking - czy chodzenie z kijkami odchudza?
Bieżnia elektryczna
Bieżnia magnetyczna czy elektryczna – którą warto kupić i dlaczego?
Wysiłek fizyczny
Wysiłek fizyczny - jak wpływa na organizm człowieka?

Reklama


Co oznacza pulsowanie w uchu?
Sprawdź!