Boczniaki – sposoby przygotowania. Dania z boczniaków

Boczniaki

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Boczniaki to grzyby niezwykle zdrowe, smaczne i łatwe w przygotowaniu. Dodatkowo, są produktem niskokalorycznym, dlatego mogą je spożywać także osoby, które starają się zrzucić zbędne kilogramy. Zanim na stałe wprowadzimy boczniaki do swojej diety, warto dowiedzieć się, jak radzić sobie z nimi w kuchni.

Boczniaki – wartości odżywcze

Choć grzyby zazwyczaj są właściwie pozbawione wartości odżywczych, to wyjątkiem od tej reguły jest właśnie boczniak. 100 gramów boczniaków to tylko około 35 kalorii, a przy tym prawie 3,5 gramów białka, 6,5 gramów węglowodanów (w tym cukrów), 2,5 grama błonnika, a także niewielką ilość tłuszczu - przede wszystkim kwasów nienasyconych. Podstawowym składnikiem boczniaka jest jednak woda, a sucha masa stanowi tylko od 9,6–13,8% świeżej masy grzyba.

Boczniaki ponadto są bogatym źródłem przyswajalnych substancji mineralnych. Obfitują w wapń, potas, sód, żelazo, magnez, fosfor, selen czy cynk, a także witaminy z grupy B i D.

Czytaj: Smakołyki z domowej spiżarni 

Boczniaki – właściwości prozdrowotne

Boczniaki stanowią wyjątek wśród grzybów pod względem właściwości prozdrowotnych. Japońscy naukowcy udowodnili, że ekstrakt z boczniaka, dzięki obecności pleuranu, może doprowadzić do zmniejszenia guzów nowotworowych. Ponadto dzięki zawartości fenoli, beta-tokoferolu i beta-karotenu grzyby te wykazują działanie antyoksydacyjne – hamują procesy wolnorodnikowe i spowalniają starzenie się komórek.

Boczniaki mogą być dobrym rozwiązaniem dla osób na diecie przeciwmiażdżycowej, ponieważ dzięki zawartości błonnika i niskiej zawartości tłuszczu obniżają ciśnienie krwi. Przy regularnym ich spożywaniu obniża się stężenie cholesterolu oraz spada poziom cukru we krwi. To wszystko sprawia, że boczniaki zaliczane są do grzybów leczniczych.

Zobacz też: Jakie przetwory są najlepsze

Hodowla boczniaka

Grzyb pochodzi z dalekich Chin, ale dziś można go spotkać na wszystkich kontynentach, oprócz Antarktydy. Boczniaki rosną na pniach drzew – tworzą grupy, które układają się dachówkowato. Pojawiają się późną jesienią, najczęściej pod koniec października, a ich zbiory kończą się z nadejściem pierwszych mrozów.

Kapelusze tych grzybów mają średnicę od około 5 do 15 centymetrów i kształtem przypominają ostrygę. Najczęściej występują w kolorach białym, szarym lub popielatym, ich blaszki natomiast są koloru białego i z czasem ciemnieją.

W polskich sklepach sprzedawane są boczniaki hodowlane. Należy ich szukać w działach warzywnych, zazwyczaj obok pieczarek. Na szeroką skalę dostępne są dwa gatunki – boczniak ostrygowaty i boczniak cytrynowy. W tej chwili każdy zainteresowany może również z łatwością hodować te grzyby w domu. W sklepach internetowych można znaleźć tak zwane baloty z trocin przerośniętych grzybnią lub specjalnie do tego przygotowane grzybnie na fusach z kawy.

Czytaj także: Wskazówki dla początkujących grzybiarzy

Jak przyrządzić boczniaki?

Z boczniakami należy postępować ostrożnie – są one bowiem kruche i łamliwe. Przed rozpoczęciem gotowania trzeba je umyć, choć nie może to trwać zbyt długo, bo grzyby te szybko nasiąkają wodą. Aby mieć pewność, że boczniaki dotrą do naszej kuchni w całości warto wybrać w sklepie te sprzedawane na tackach. Najsmaczniejsze będą grzyby o niezbyt dużych kapeluszach – im większe, tym bardziej łykowate mogą się okazać. Boczniaki można mrozić, suszyć, marynować, gotować czy smażyć. To daje nam ogromne pole do wykorzystania ich w najróżniejszych daniach.

Czytaj także: Dieta odkwaszająca - przepisy kulinarne 

Boczniaki – przepisy

Boczniaki smażone w panierce

Jednym ze sposobów na przygotowania boczniaków jest usmażenie ich w panierce z bułki tartej a'la schabowy. Kapelusze grzybów wystarczy tylko delikatnie umyć pod wodą (pamiętajmy, aby nie moczyć ich zbyt długo), osuszyć, a następnie doprawić solą, pieprzem i ulubionymi przyprawami, zanurzyć w roztrzepanym jajku, a później w bułce tartej. Tak przygotowane boczniaki należy smażyć na rozgrzanym oleju do czasu zarumienienia się panierki.

Sos z boczniaków

Z boczniaków można również przyrządzić smaczny sos, który będzie doskonałym dodatkiem do mięs, ryżu czy ziemniaków. Grzyby wystarczy pokroić w paski i podsmażyć na maśle, podlewając je niewielką ilością wody. Mięso należy doprawić ulubionymi przyprawami, a w międzyczasie śmietanę 18% wymieszać z mąką w proporcjach 2:1, dodając do roztworu odrobinę sosu z grzybów. Całość połączyć i dusić przez kilka minut na niewielkim ogniu.

Flaki z boczniaków

Doskonałym rozwiązaniem dla osób, które nie jedzą mięsa będzie przygotowanie flaczków z boczniaków. W tym celu należy zaopatrzyć się w około 500 gramów boczniaków, a także marchewkę, pietruszkę, cebulę, czosnek, przecier pomidorowy, masło oraz pikantne przyprawy (paprykę ostrą, paprykę wędzoną, majeranek, gałkę muszkatołową). Warzywa (marchew, pietruszkę, cebulę i czosnek) kroimy i wrzucamy na patelnię z rozgrzanym olejem, po kilku minutach dodajemy pokrojone w paski boczniaki. Całość dusimy pod przykryciem kilkanaście minut, do momentu aż grzyby puszczą wodę. Następnie na patelnię wlewamy około litr wrzątku lub bulionu warzywnego i gotujemy. Gdy warzywa będą wystarczająco miękkie dodajemy koncentrat pomidorowy i przyprawy. Całość dokładnie mieszamy i gotujemy na małym ogniu przez kilka minut, do uzyskania odpowiedniej konsystencji dania.

Przeczytaj także: Grilluj na zdrowie