Niacyna (witamina PP, B3) - jakie ma właściwości i zastosowanie?

Nadmiar cukru, kawy, herbaty i alkoholu w diecie powoduje, że w organizmie czasem brakuje niacyny. Pojawiają się wtedy problemy ze skórą, ciągłe zmęczenie i osłabienie a nawet otępienie. Dlatego warto sprawdzić, gdzie witamina PP występuje, jakie ma właściwości i zastosowanie.
Produkty zawierające witaminę PP (B3)
Źródło: 123RF

Spis treści

Niacyna inaczej zwana witaminą B3 lub PP to ważna witamina, która jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania mózgu i obwodowego układu nerwowego, dlatego jej niedobory tak łatwo rozpoznać po zmienionym zachowaniu pacjenta.

Widać to zwłaszcza u młodych i zapracowanych ludzi, w diecie których królują: cukier, kawa, słodkie napoje i alkohol. Niacyna nie tylko dba o nasz system nerwowy, ale redukuje również poziom złego cholesterolu, poprawia ukrwienie skóry i dobrze wpływa na stan włosów, potrafi hamować toksyczne działania leków i innych związków chemicznych.

Trzeba wiedzieć, że niacyna, choć rozpuszcza się w wodzie, jest jedną z najbardziej trwałych witamin i jedną z nielicznych, których nie niszczy ani wysoka temperatura, ani kwasy czy ługi. Niacyny nie tracimy w trakcie obróbki termicznej. To ważne, bo nie jest syntetyzowana w organizmie i musi być dostarczana głównie wraz z jedzeniem.

Witamina PP - na co pomaga?

Niacyna jest znana jako ważny czynnik przeciwalergiczny, dlatego często nazywa się ją witaminą PP. Przede wszystkim powinny o niej pamiętać pacjenci z wysokim poziomem złego cholesterolu, z chorobami tarczycy i cukrzycy. Ale lista zalet witaminy PP jest dużo dłuższa:

  • u chorych na nowotwory obniża stężenia toksyn
  • ma działanie profilaktyczne w chorobach serca
  • potrafi regulować ciśnienie krwi
  • potrzebna jest przy produkcji hormonów płciowych, hormonów tarczycy, kortyzolu i insuliny
  • zalecana jest przy bólach menstruacyjnych i nieregularnych miesiączkach
  • stosowana przy problemach skórnych, w tym trądziku, zajadach
  • zapisywana pacjentom z szumami usznymi, bólami migrenowymi i zawrotami głowy
  • wspomaga prawidłową pracę mięśni
  • wspomaga pracę mózgu i układu nerwowego, jest pomocna w leczeniu depresji

Witamina B3 - występowanie

Najlepszym źródłem witaminy B3 jest dobrze skomponowana dieta, bogata w produkty mięsne, zbożowe i ziemniaki. B3 w formie naturalnej lepiej się wchłania niż w formie syntetycznej, trudniej ją także przedawkować. Dlatego sprawdź, które produkty są najlepszym źródłem niacyny i mają jej najwięcej w 100 gramach:

  • drożdże piwne - 35,5 mg
  • orzechy ziemne - 24,2 mg
  • otręby pszenne - 21 mg
  • mięso kurczaka do 12,22 mg
  • mięso indyka do 9,27 mg
  • makrela wędzona 8 mg
  • suszone brzoskwinie 8,2 mg
  • wieprzowina do 7,24 mg
  • łosoś 7 mg
  • wołowina do 6,69 mg
  • pełne ziarna zbóż - 5,2 mg
  • migdały - 4,7 mg
  • kasza gryczana - 4,0 mg

Witamina B3 najlepiej wchłania się, gdy występuje w jadłospisie wspólnie z fosforem, chromem, witaminą C i innymi witaminami z grupy B: B1, B2, B5.

Reklama

Niacyna - dawkowanie

Eksperci z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie opracowali bezpieczne dobowe dawki niacyny. Różnią się one w zależności od wieku oraz płci pacjenta i wynoszą:

  • dzieci (1-3 l.) 6 mg
  • dzieci (4-6 l.) 8 mg
  • dzieci (7-9 l.) 12 mg
  • chłopcy i dziewczynki (10-12 l.) 12 mg
  • chłopcy (13-18 l.) 16 mg, dziewczynki w tym wieku 14 mg
  • mężczyźni 16 mg
  • kobiety 14 mg
  • ciężarne 18 mg
  • matki karmiące piersią 17 mg

Niedobór witaminy PP

Przy prawidłowo skomponowanej diecie rzadko diagnozuje się niedobory witaminy PP. Najczęściej występują one u osób niedożywionych, chorych na raka, ciężarnych i matek karmiących piersią, alkoholików, chorych na gruźlicę, schizofrenię, hipercholesterolemię, osób przyjmujących leki przeciwpadaczkowe.

Brak w diecie niacyny wywołuje chorobę zwaną pelagrą, której głównymi objawami są: zapalenie skóry, biegunka, zaburzenia psychiczne. Pierwsze niepokojące sygnały, które mogą świadczyć o braku witaminy PP w organizmie to kłopoty ze snem, ogólne osłabienie, trudności z koncentracją, bóle głowy, owrzodzenie warg i ust, nieprzyjemny zapach z ust, przebarwienia na skórze.

Niedobór witaminy PP niacyny może także powodować:

  • zakłócenia ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, w tym agresywne zachowanie, wybuchy złości, niepokój, depresje
  • zaburzenia procesu oddychania komórkowego
  • drożdżyce
  • stany zapalne skóry, zmiany trądzikowe
  • nieżyt żołądka i jelit, w tym uporczywe biegunki
  • zaburzenia w procesie glikolizy

Niacyna - skutki uboczne

Niacyna nie należy do bardzo toksycznych witamin, choć według niektórych badań jej nadmierne ilości, głównie w postaci syntetycznej, mogą powodować:

  • bóle głowy
  • mrowienie rąk i nóg
  • zaczerwienienie skóry
  • swędzenie głowy
  • szum w uszach
  • niestrawność
  • żółtaczkę
  • arytmię serca
  • psychozy
  • zwiększenie zawartości glukozy w osoczu

Badacze z Oksfordu sprawdzali działanie niacyny na pacjentach z chorobami serca z 3 krajów (Chin, Skandynawii i Wielkiej Brytanii) i okazało się, że jedna trzecia z osób zakwalifikowanych do testów musiała przerwać badania z powodu skutków ubocznych.

Witamina PP trądzik

Witamina PP jest wykorzystywana przez dermatologów przy leczeniu różnych problemów skórnych. Nie tylko łagodzi objawy starzenia się skóry, ale także ma właściwości przeciwzapalne. Z tego powodu witamina PP jest pomocna przy leczeniu takich chorób jak łuszczyca, trądzik i trądzik różowaty.  

Oprócz tego niacyna pomaga rozjaśnić zmiany pigmentacyjne i plamy starcze, uzupełniać ceramidy, poprawia również nawilżenie i elastyczność skóry.

Czytaj też:

Oceń artykuł

(liczba ocen 42)

16736
Pytanie: Co jest dla Ciebie priorytetem przy wyborze środków chłonnych?

  Skuteczność wchłaniania moczu

  Ochrona przed nieprzyjemnym zapachem

  Idealne dopasowanie

  Wygoda stosowania

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!