Witamina D3 - dawkowanie dla osób zdrowych i z niedoborem. Jakie są normy?

Najnowsze badania wykazały, że zdecydowana część populacji ma zbyt niski poziom witaminy D i cierpi z powodu niedoboru. Ile witaminy D potrzebujemy każdego dnia? Okazuje się, że norma spożycia jest zależna od wielu czynników, m.in.: od genów, diety, wieku i wagi. Poszczególne osoby wykazują odmienne zapotrzebowanie na witaminę D, jednak każdy organizm domaga się odpowiedniego stężenia, aby prawidłowo funkcjonować.
Źródła witaminy D3
Źródło: 123RF
  • Witamina D jest bardzo ważna w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu, dlatego należy kontrolować jej poziom wykonując badania kontrolne.
  • Dawkowanie witaminy D różni się w zależności od grupy wiekowej, co oznacza, że jest inne u niemowlaków, dzieci, dorosłych czy kobiet w ciąży.
  • Suplementacja witaminy D wygląda inaczej w przypadku wykrycia schorzenia związanego z jej niedoborem. Należy pamiętać, że witaminę D medycznie zawsze powinno się brać pod kontrolą lekarza ze względu na możliwość jej przedawkowania.
SPRAWDŹ TEŻ: Objawy niedoboru witaminy D u dorosłych i dzieci
Spis treści

Stężenie 25-hyroksywitaminy D (poziom tej postaci należy sprawdzać) powinno wynosić minimum 30ng/ml, optymalna wartość to 50ng/ml, gdzie ng/ml oznacza nanogram na mililitr – jednostki miary.

Warto co jakiś czas wykonywać badanie kontrolne, pozwalające sprawdzić poziom witaminy w organizmie. Dawkowanie witaminy D jest różne u niemowlaków, dzieci, dorosłych czy kobiet w ciąży.

Suplementacja tej wartościowej biosubstancji jest szczególnie ważne u osób z grupy podwyższonego ryzyka, jeśli chodzi o niedobór.

W szczególności ludzie o ciemniejszej karnacji skóry, noworodki karmione piersią, osoby rzadko przebywające na słońcu, otyłe, starsze oraz cierpiące na zaburzenia wchłaniania substancji z przewodu pokarmowego powinny badać poziom witaminy D oraz dbać o odpowiednią suplementację.

Zalecane dawki witaminy D

Maksymalne dobowe dawki witaminy D dla osób zdrowych według European Food Safety Authority wynoszą:

•    noworodki i niemowlaki: 1000 j.m. na dobę
•    dzieci w wieku 1-10 lat, 2000 j.m. na dobę
•    dzieci i młodzież w wieku 11-18 lat: 4000 j.m. na dobę
•    osoby dorosłe i seniorzy z prawidłową masą ciała: 4000 j.m. na dobę
•    dorośli z otyłością oraz seniorzy z otyłością: 10 000 j.m. na dobę
•    kobiety w ciąży oraz karmiące piersią: 4000 j.m. na dobę

Przeliczanie: 100 j.m. = 100 I.U. = 2,5 mcg = 2,5 ug = 2,5 mikrograma witaminy D).

Zapotrzebowanie na witaminę D osób chorych

Ogólnie przyjmuje się, że dzieci, młodzież i dorośli powinni przyjmować od 5 do 10 mikrogramów dziennie, przy czym zapotrzebowanie na witaminę D np. w okresie dojrzewania może ze względu na rozwój kośćca przekroczyć nawet 10g.

Inaczej wygląda też dawkowanie w przypadku, kiedy lekarz wykryje schorzenie związane z niedoborem witaminy D – na przykład krzywicę u dziecka, osteoporozę, czy inne zaburzenie gospodarki wapniowo-fosforanowej u dorosłego.

Po wykonaniu badań lekarz ocenia rzeczywiste zapotrzebowanie i ustala dawkę. Kiedy dzienne spożycie witaminy D wchodzi w zakres leczniczy, przyjmuje się znacznie większe ilości.

Witaminę D medycznie zawsze powinno się brać pod kontrolą lekarza ze względu na możliwość przedawkowania, które wpływa negatywnie na organizm. Zbyt duże stężenie witaminy D ma działanie toksyczne dla organizmu.

Suplementacja witaminy D u osób starszych

Witamina D jest szczególnie ważna dla osób starszych i kobiet w okresie menopauzy, wówczas dochodzi do utraty masy kostnej, co powoduje osłabienie kości. Dodatkowo zdolność produkcji cholekalcyferolu w skórze zmniejsza się wraz z wiekiem.

Niedobory witaminy D we krwi należy uzupełniać w pierwszej kolejności korzystając z kąpieli słonecznych. Badania wykazały, że w naszej strefie geograficznej chcąc utrzymać optymalne stężenie witaminy D w organizmie powinniśmy profilaktycznie przyjmować preparaty farmakologiczne, koniecznie w okresie od września do kwietnia.

Czytaj również

Bibliografia

  • Płudowski P, Karczmarewicz E, Chlebna-Sokół D et al., Witamina D: Rekomendacje dawkowania w populacji osób zdrowych... Standardy medyczne/Pediatria. 2013, 10: 573–57
  • Płudowski P. i wsp., Nowe spojrzenie na suplementację witaminą D. Standardy Medyczne – Pediatria, 2009; 6:23-41, s. 26
  • Karczmarewicz E, Łukaszkiewicz J, Lorenc R, Vitamin D - metabolism, action, requirements and treatment strategies. Standardy Medyczne, 2007, 4, 137-142.
  • Napiórkowska L, Franek E, Rola oznaczania witaminy D w praktyce klinicznej. Chor. Serca Naczyn, 2009, 6 (4), 203-210
  • Zdrojewicz Z, Chcruszczewska E, Miner M, Wpływ witaminy D na organizm człowieka. Med Rodz 2015; 2(18):61-66.
Artykuł napisany przez
Katarzyna Czyżyńska
Katarzyna Czyżyńska
Absolwentka studiów magisterskich na kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna. Pierwsze doświadczenie zdobywała w agencji PR. Od kilku lat copywriterka, głównie w tematyce medycznej. Od 2018 roku pełniła funkcję redaktora SEO w spółce Pharma Partner, a od 2021 jest Zastępcą Redaktora Naczelnego. W wolnych chwilach miłośniczka kryminałów i kuchni włoskiej.
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii: Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Źródła witaminy C – co ma jej najwięcej? Produkty
Przeczytaj artykuł
Najczęstsze objawy niedoboru witamin i składników mineralnych
Podobne artykuły
Źródła witaminy C – co ma jej najwięcej? Produkty
Najczęstsze objawy niedoboru witamin i składników mineralnych
Produkty bogate w magnez - przykłady. Przyczyny niedoboru
Produkty bogate w żelazo - które mają go najwięcej?
Witaminy na włosy – jakie stosować, aby poprawić stan włosów?

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Gorączka u niemowlaka - jak ją zbić, kiedy pójść do lekarza?
Dreszcze – co to są? Przyczyny i objawy
Choroba Creutzfeldta-Jakoba - na czym polega? Objawy
Rumień wielopostaciowy – leczenie. Czy jest zaraźliwy?
Nadmiar testosteronu u kobiet - co oznacza?

Reklama