Pierwszy w historii zabieg, który przywrócił słuch. Trwał 16 minut. Sprawdź❗
Pierwszy w historii zabieg, który przywrócił słuch. Trwał 16 minut. Sprawdź❗
Pierwszy w historii zabieg, który przywrócił słuch. Trwał 16 minut. Sprawdź❗

Co suplementować po 50. roku życia? Sprawdź

Redukcja produkcji kolagenu, skurcze, ciągłe napięcie – to tylko niektóre z objawów, które mogą wystąpić. Po które preparaty warto sięgnąć, by usprawnić funkcjonowanie organizmu?
Seniorzy trzymający w dłoni leki
Źródło: 123RF
Spis treści

Braki witamin i minerałów zaczynają być zauważalne wraz z wiekiem nie tylko u kobiet, ale i u mężczyzn. Płeć żeńska jest narażona nieco bardziej ze względu na menopauzę i związanymi z tym zaburzeniami hormonalnymi. Dodatkowo wraz z wiekiem procesy metaboliczne są coraz wolniejsze, a witaminy i minerały są coraz gorzej wchłaniane z układu pokarmowego. Zatem, które suplementy warto stosować po 50. roku życia?

Reklama

Witamina D

Będąc w średnim lub starszym wieku coraz mniej efektywnie działa synteza skórna witaminy D. Witamina ta pełni szereg istotnych ról w funkcjonowaniu mięśni, jak m.in.:

  • pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu mięśniowo-szkieletowego,
  • redukcja utraty minerałów kostnych u kobiet w okresie pomenopauzalnym,

Oznacza to, że odpowiedni poziom witaminy D3 pozwala cieszyć się mocnymi kośćmi oraz mięśniami. Jej niedobór może prowadzić do zaburzenia w funkcjonowaniu układu odpornościowego, jak również to trudności z zachowaniem sprawności umysłu.

Reklama

Żeń-szeń

Żeń-szeń to roślina występująca we wschodniej Azji. Jedną z jej właściwości jest posiadanie ginsenozydów, które pobudzają hemoglobinę do wydajniejszej absorbcji tlenu, a tym samym zaopatrywania w niego narządów. Finalnie prowadzi to do zwiększenia wydolności organizmu, a przede wszystkim polepszenia odporności na ataki bakterii i wirusów.

Ponadto żeń-szeń bierze udział w utrzymaniu odpowiedniego poziomu nie tylko witalności, ale i sprawności fizycznej oraz umysłowej organizmu. Redukuje uczucie zmęczenia, dlatego bardzo często polecany jest osobom w średnim lub starszym wieku.

Reklama

Magnez

Magnez redukuje kurczliwość mięśni, a także zmniejsza napięcie organizmu. Co ważne, wspiera układ nerwowy, zapobiega skurczom, a także dba o właściwą mineralizację kości. Dodatkowo, pomaga regulować stężenie glukozy we krwi.

Dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek jest zależne od wieku, płci, ale także stylu życia. Osoby, które spożywają duże ilości kawy są narażone na wypłukiwanie magnezu. Jego wchłanianie zmniejsza się również wraz z wiekiem.

Reklama

Żurawina

W żurawinie występują m.in.:

  • polifenole,
  • kwasy organiczne,
  • flawonoidy,

które mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu moczowego. Ponadto, zawarta w żurawinie witamina C przyczyna się do właściwego działania układu odpornościowego, a także pomaga chronić komórki przed stresem oksydacyjnym.

Dodatkowo żurawina przyczynia się do tworzenia kolagenu, co przekłada się m.in. na poprawne działanie naczyń krwionośnych.

Czytaj również
Katarzyna Czyżyńska
Artykuł napisany przez
Katarzyna Czyżyńska
Jako redaktor naczelna portalu medme.pl pasjonuję się promowaniem zdrowego stylu życia i szerzeniem wiedzy medycznej w przystępnej formie. Posiadam wieloletnie doświadczenie w dziedzinie dziennikarstwa medycznego, a moją misją jest dostarczanie Czytelnikom rzetelnych informacji, które pomagają im w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących zdrowia i dobrego samopoczucia. Współpracuję z ekspertami z różnych dziedzin medycyny, aby zapewnić najwyższą jakość treści i najnowsze informacje z branży. Zawsze szukam nowych sposobów na angażowanie naszej społeczności i uważam, że edukacja zdrowotna jest kluczem do poprawy jakości życia każdego z nas.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Zdrowie seniora
Jak opiekować się osobami przykutymi do łóżka?
Opieka nad seniorem po udarze: wyzwania i porady
Opieka nad seniorem po udarze
Sarkopenia - czy występuje tylko u osób starszych? Objawy, diagnostyka i leczenia
Ćwiczący senior uzupełniający utratę masy mięśniowej
Podobne artykuły
Starzenie się organizmu człowieka - zmiany i objawy starości
Przepuklina pachwinowa - co to jest, jakie ma objawy?
Dieta seniora
Żywienie osób starszych - jak wygląda dieta seniora? Jadłospis
Starsza kobieta cierpiąca na otępienie
Otępienie starcze - objawy, etapy, przyczyny i leczenie
Starsza osoba leżąca w łóżku
Karmienie przez sondę - jak wygląda żywienie przez sondę?

Reklama


Jak się uchronić przed chorobami cywilizacyjnymi?
Sprawdź!