ChatGPT został poddany egzaminowi z interny. Wyniki mogą zaskakiwać. Sprawdź❗
ChatGPT został poddany egzaminowi z interny. Wyniki mogą zaskakiwać. Sprawdź❗
ChatGPT został poddany egzaminowi z interny. Wyniki mogą zaskakiwać. Sprawdź❗

Dieta matki karmiącej - pomysły na lekkostrawny obiad

Panie karmiące piersią wiedzą, że obiad musi być przede wszystkim szybki. A do tego powinien być jeszcze zdrowy i pyszny!
Danie dla matki karmiącej piersią
Źródło: 123RF
Spis treści

Dieta matki karmiącej z pewnością nie powinna być dietą eliminacyjną. Nie ma żadnego powodu, by katować siebie kurczakiem z marchewką. Mało tego! Taki nawyk może szybko doprowadzić organizm na skraj wyczerpania! Młoda mama potrzebuje wszystkich składników odżywczych i potężnej dawki energii, by móc na pełnych obrotach zajmować się maleństwem!

Reklama

Zdrowy i pyszny obiad mamy karmiącej

Młode mamy powinny odżywiać się zgodnie z piramidą zdrowego żywienia: podstawą ich diety powinny być warzywa i owoce, węglowodany złożone, mięso, ryby i zdrowe tłuszcze. W takiej właśnie kolejności!

Aktualna wiedza na temat karmienia piersią mówi o tym, że nie ma związków między kolką u dziecka a dietą mamy, gdyż kolka to nic innego jak niedojrzałość układu trawiennego u maleństwa. Kolki nie są powiązane z mlekiem mamy. Dlatego nie ma powodu rezygnować np. ze zdrowych strączków. Nie należy również eliminować z diety czegokolwiek „na wszelki wypadek”, gdyż w ten sposób nie uchronimy dziecka od alergii. Mając tę wiedzę, warto zaplanować pyszne i zdrowe obiady, które wzmocnią nas na resztę dnia!

Reklama

Sposób na rybę dla mamy karmiącej

Szybkim i zdrowym pomysłem na obiad może być ryba. Wbrew pozorom możliwości jej przyrządzenia jest mnóstwo.

- Pstrąg, który jest prawdziwym królem kwasu omega-3, znakomicie smakuje upieczony w całości, z koperkiem i sokiem z cytryny. Wystarczy owinąć rybę folią aluminiową i włożyć do pieca rozgrzanego do 180 st. C. na 25 minut.

Z kolei łososia, który zawiera sporo witaminy A, D, E i B, jodu i potasu, można ugotować na parze – jego mięso będzie jeszcze delikatniejsze! Można zaserwować go z szybkim sosem cytrynowym albo zjeść z gotowym sosem tatarskim - decydując się na tego typu produkty ze sklepu, warto szukać produktów o tzw. czystej etykiecie, czyli bez konserwantów i sztucznych dodatków.

- Łososia można także przygotować po azjatycku – np. w przepysznej marynacie teriyaki.

- Swojskiego dorsza można upiec pod pierzynką ze szpinaku lub usmażyć w płatkach kukurydzianych na zdrowym oleju, np. kokosowym.

Reklama

Nie zapominaj o warzywach podczas karmienia piersią!

Jak wiadomo, powinno zjadać się codziennie po 5 porcji warzyw i owoców. O tej zasadzie szczególnie powinny pamiętać mamy karmiące.

- W sezonie najlepiej jadać warzywa surowe, skropione oliwą lub winegretem. Mało wartości odżywczych tracą także warzywa gotowane na parze.

- Zimą, zamiast jeść niezbyt zdrowe pomidory, które zjechały pół świata, lepiej postawić na swojskie smaki: buraki (pieczone są naprawdę pyszne!), seler, marchew czy dynię. Ratunkiem będą też kiszonki: kapusta kiszona jest znakomitym źródłem witaminy C, wapnia i potasu. Poza tym to naturalny antybiotyk, regulujący pracę układu trawiennego – w końcu kapustą zajadano się już w XVII wieku i leczono nią m.in. szkorbut!

- Warto pamiętać także o zielonych warzywach – są świetnymi antyoksydantami, mają w sobie sporo witamin i składników odżywczych, m.in. duże ilości kwasu foliowego. Brokuły, szpinak, jarmuż można bez trudu kupić przez cały rok. A wiosną – uzupełnić swoje menu o bób i szparagi.

Jeśli nie możesz przekonać się do warzyw w czystej postaci, jedz je np. w zapiekankach, tartach czy w formie warzywnych pierożków.

Reklama

Przepisy na obiad dla matki karmiącej piersią

Łosoś zapiekany w cieście francuskim

Składniki:

  • 300 g surowego łososia
  • 4 pomidory suszone w zalewie
  • 1 ząbek czosnku
  • Garść bazylii
  • Połowa płata ciasta francuskiego
  • Sól, pieprz
  • Roztrzepane jajko do posmarowania ciasta
  • Sezam do posypania (opcjonalnie)

Przygotowanie:

Łososia pokroić na pół, umyć, osuszyć. Pomidory pokroić w drobniutką kostkę lub zmielić blenderem wraz z czosnkiem i bazylią. Można dodać nieco zalewy, jeśli całość będzie zbyt gęsta (powinna mieć konsystencję pesto). Wyłożyć masę pomidorową na ciasto płat ciasta, na nią położyć surowego łososia, oprószyć solą i pieprzem . Zawinąć całość w roladę, posmarować roztrzepanym jajkiem i posypać sezamem. Piec przez 25 minut w piekarniku nagrzanym do 190 stopni.

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Karmienie piersią
Jak zwiększyć laktację laktatorem, dietą: co na pobudzenie?
Kobieta prezentuje laktator do pobudzania laktacji
Palenie a karmienie piersią – nikotyna szkodzi dziecku!
Kobieta trzymająca paczkę papierosów niedaleko dziecka
Dieta matki karmiącej - pomysły na lekkostrawny obiad
Danie dla matki karmiącej piersią
Podobne artykuły
Kobieta w ciąży z bolącymi brodawkami
Sutki w ciąży - od kiedy brodawki są bolące i swędzące?
Kobieta karmi niemowlę piersią 
Zastój pokarmu – co robić? Masaż piersi czy pomoc lekarza?
Przyrządy do odciągania pokarmu
Jak odciągać pokarm? Laktatorem, ręką. Jak często?
Kobieta karmiąca dziecko piersią
Jak prawidłowo stosować kapturki do karmienia?
Kobieta karmiąca piersią dziecko
Miesiączka a karmienie piersią - co powinnaś wiedzieć?

Reklama


1/3 kobiet ma niedobór tego pierwiastka 😲
Sprawdź powód!