Dieta przy łuszczycy - co jeść i czego unikać?

Dieta przy łuszczycy to nieustanne testowanie. Jak nigdzie ważna jest zasada o obserwowaniu reakcji własnego organizmu na poszczególne pokarmy. Każdy indywidualnie musi „przetestować”, co może jeść, a czego należy unikać. Sprawdź, jak powinna wyglądać optymalna dieta przy tym schorzeniu.

Spis treści

Dieta w łuszczycy to ciągłe próbowanie, ponieważ nie ma złotej reguły, której należy się trzymać. Pewne produkty potęgują objawy łuszczycy u jednych osób, u innych zaś, nie wywołując żadnych dolegliwości.

Można skorzystać też z konsultacji w przychodni online jaką jest Dimedic. Umożliwia ona przeprowadzenie wywiadu bez wychodzenia z domu. Specjalista przeprowadza szczegółową rozmowę z pacjentem i indywidualnie dopasowuje sposób leczenia do jego potrzeb. Internetowa przychodnia pomaga w leczeniu m.in. łuszczycy, menopauzy, chorób wenerycznych, zaburzeń potencji czy przedwczesnego wytrysku. Dodatkowo umożliwia przedłużenie recepty w leczeniu przewlekłym np. antykoncepcji. W wygodny i dyskretny sposób dostarcza do domu lek lub receptę do samodzielnej realizacji.

Dieta w łuszczycy - przeciwwskazania

Przede wszystkim warto poznać produkty, które nasilają występowanie objawów u osób chorych na łuszczycę. Czego nie lubi łuszczyca? Należy unikać takich produktów, jak:

  • alkohol,
  • kawa,
  • czekolada i inne słodycze,
  • ostre przyprawy,
  • tłuste potrawy,
  • owoce cytrusowe,
  • sery żółte i pleśniowe,
  • żywność wysoko przetworzona z dodatkiem różnego rodzaju wspomagaczy (konserwantów, emulgatorów, itd.)

Dieta w łuszczycy - zalecenia żywieniowe

Jak można wspomagać organizm w leczeniu łuszczycy? Które produkty warto włączyć do diety?

  1. Warzywa i owoce wskazane są w dużych ilościach, przede wszystkim surowe, gdyż zawierają dużą dawkę witamin i składników mineralnych oraz błonnika, który pomaga w usuwaniu toksycznych substancji. Uwaga! Pamiętaj, aby wykluczyć z diety owoce cytrusowe.
  2. Produkty zbożowe są żywnością, którą należy przetestować na własnej skórze. Część chorych cierpi na nietolerancję glutenu, co uniemożliwia stosowanie produktów z pełnego ziarna, natomiast wymusza stosowanie diety takiej jak w przypadku choroby trzewnej.
  3. Tłuste ryby prawdopodobnie łagodzą objawy łuszczycy, zwłaszcza świąd skóry. Są bogatym źródłem witaminy D, a przede wszystkim zawierają kwasy tłuszczowe omega-3, dlatego też warto regularnie wprowadzać do jadłospisu ryby morskie oraz stosować kapsułki tranu.
  4. Woda. Przyjmowanie dużej ilości płynów zmniejsza utratę wody ze skóry, co powoduje, że jest ona elastyczna i bardziej odporna na powstawanie stanów zapalnych. Szczególnie pożądana jest woda mineralna, soki warzywne i owocowe, a także herbaty ziołowe.

Reklama

Zioła na łuszczycę

Wiele naparów ziołowych działa łagodząco i kojąco na zmienioną chorobowo skórę. Przebieg łuszczycy warto niwelować stosując nie tylko produkty bogate właśnie w kwasy tłuszczowe, ale również napary ziołowe, jak:

  • dziurawiec zwyczajny, który charakteryzuje się zdolnością regenerowania uszkodzonej skóry oraz zmniejszaniem stanów zapalnych,
  • pokrzywa, wykazuje właściwości łagodzące stany zapalne błon śluzowych,
  • nagietek lekarski, działa przeciwzapalnie oraz nawilża zmienione chorobowo partie skóry; może być stosowany także zewnętrznie w postaci okładów,
  • krwawnik pospolity, o działaniu przeciwzapalnym i odkażającym; podobnie jak nagietek może być stosowany zewnętrznie, gdyż przyspiesza gojenie ran,
  • fiołek trójbarwny, może być stosowany doustnie i zewnętrznie, gdyż odtruwa i oczyszcza organizm, a także zmiany skórne.

Jaka dieta przy łuszczycy?

Podobno dobroczynny wpływ mają również takie składniki odżywcze, jak:

  1. Beta-karoten - działa na skórę ujędrniająco, a także zwiększa jej odporność. Znajduje się w takich produktach, jak: marchew, brokuły, szpinak, szparagi, zielony groszek, dynia, kabaczek, morele, brzoskwinie, wiśnie;
  2. Kwas foliowy - reguluje wzrost i rozwój komórek. Zawierają go: kapusta, sałata, kalafior, szparagi, rzepa, brokuły, buraki, natka pietruszki, pomidory, jaja, nasiona słonecznika, fasola biała, banany, pomarańcze, awokado;
  3. Cynk - przyspiesza gojenie ran. Źródła: mięso (zwłaszcza indyk i wątroba), jaja, ostrygi, dynia, sery żółte
  4. Selen - działa przeciwzapalnie i wzmacniająco. Zawierają go: orzechy, nasiona słonecznika, ziarna zbóż, mięso (zwłaszcza drób i wątroba), skorupiaki, ryby morskie, pomidory, czosnek

Zobacz: 

Oceń artykuł

(liczba ocen 30)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

<-- popup -->