Najzdrowsze miejsce w internecie

Spanie na brzuchu - czy jest zdrowe? Zalety i wady w ciąży

Spanie na brzuchu, choć pozornie może się wydawać wygodne i odprężające, w istocie prowadzi do poważnych obciążeń kręgosłupa na wszystkich odcinkach. Może też powodować szkodliwy ucisk narządów wewnętrznych w obrębie klatki piersiowej i jamy brzusznej.
Kobieta śpi na brzuchu
Źródło: 123RF
W skrócie
  • Spanie na brzuchu może być dla niektórych osób wygodne. Niemal zawsze jednak jest to niezdrowe.
  • Ból pleców po spaniu na brzuchu to nie przypadek. W tej pozycji dochodzi do silnego przeciążenia kręgosłupa oraz okalających go mięśni.
  • W szczególności niewskazane jest spanie na brzuchu w ciąży, a zwłaszcza w jej drugim i trzecim trymestrze.
Spis treści
 

Reklama

Co oznacza spanie na brzuchu?

Pytanie, co oznacza spanie na brzuchu, najczęściej zadają osoby, które korzystają z różnego typu senników, horoskopów i porad psychologiczno-obyczajowych. W odpowiedzi czytają na przykład, że są wrażliwe, wycofane i potrzebujące opieki. 

Albo dla odmiany władcze, odważne i samodzielne lub jeszcze inne. Co na to nauka? Z medycznego, punktu widzenia, takie a nie inne ułożenie ciała w czasie nocnego wypoczynku nie oznacza nic szczególnego poza… proszeniem się o problemy zdrowotne. 

Spanie na brzuchu jest bowiem z wielu powodów szkodliwe, a często wprost przeciwwskazane. Dlaczego? Jakie zagrożenia są związane z tą pozycją? 

Czy spanie na brzuchu jest zdrowe?

Opisywana pozycja układania ciała do snu nie należy do najzdrowszych, ale jakie są konkretne wady i zalety spania na brzuchu? Tym, co wiele osób sobie chwali, jest wygoda, aczkolwiek jest to odczucie względne i subiektywne. 

Obiektywne są natomiast konsekwencje. Ból pleców po spaniu na brzuchu to nie przypadek. Nawet jeśli nie występuje od razu, może się pojawić po kilku tygodniach lub miesiącach. 

Dla kręgosłupa pozycja ta jest niefizjologiczna, a każdy z jego odcinków, szyjny, piersiowy, lędźwiowy, zostaje pozbawiony podparcia i możliwości odpoczynku oraz regeneracji. 

Co więcej, spanie na brzuchu może też powodować ucisk na struktury układu oddechowego i pokarmowego, utrudniając efektywną wymianę gazową oraz trawienie i pasaż resztek pożywienia przez jelita. Do tego dochodzą problemy z właściwym ukrwieniem narządów wewnętrznych w obrębie jamy brzusznej. 

Czy możesz mieć problem z bezsennością? Sprawdź!

Spanie na brzuchu w ciąży

Wiele kobiet pyta, czy w ciąży można spać na brzuchu? W pierwszym trymestrze nie stanowi to zagrożenia dla rozwoju płodu, przebiegu ciąży czy stanu zdrowia ciężarnej. Wzrastające w łonie matki dziecko jest wówczas jeszcze bardzo małe, a w dodatku dobrze chronione przez worek owodniowy, w którym się znajduje. 

Do kiedy spanie na brzuchu w ciąży jest dozwolone? Nie ma ścisłej cezury, przyjmuje się jednak w przybliżeniu, że z pozycji tej powinno się zrezygnować od czwartego miesiąca, gdy brzuch staje się wydatniejszy

W ten sposób unika się uciskania macicy, co mogłoby stanowić zagrożenie dla płodu. Przeciwskazanie to nie jest bezwzględne, poza jednym wyjątkiem. Spanie na brzuchu w 2 trymestrze ciąży, a później także w trzecim, jest zabronione, gdyż istnieje ryzyko poronienia lub innych poważnych komplikacji. 

Czy niemowlę może spać na brzuchu?

O ile układanie w tej pozycji w czasie zabawy ma charakter prorozwojowy i jest wskazane (na początku pod ścisłą kontrolą rodziców), o tyle spanie na brzuchu niemowlaka nie jest rekomendowane. A wręcz przeciwnie. 

Prestiżowa Amerykańska Akademia Pediatrii (AAP) podkreśla, że ułożenie maleństwa w nocy w ten właśnie sposób zwiększa ryzyko tzw. śmierci łóżeczkowej (współczesna i naukowa nazwa: zespół nagłego zgonu niemowląt; ang.: sudden infant death syndrome, SIDS). 

Zaleca się zatem, by dzieci do pierwszego roku życia zawsze spały na plecach. W szczególności dotyczy to wcześniaków, ze względu na większe prawdopodobieństwo wystąpienia SIDS. 

Zatem odpowiedź na pytanie, od kiedy niemowlę może spać na brzuchu brzmi – lepiej, by nie robiło tego w ogóle, aczkolwiek zalecenie to nie jest już tak rygorystyczne w przypadku dzieci kilkumiesięcznych i starszych.

Reklama

Czy dziecko może spać na brzuchu?

AAP rekomenduje, by dzieci, które nabyły już podstawowych sprawności ruchowych i potrafią się samodzielnie obracać, były przez rodziców układane do snu w pozycji na plecach. Jeśli jednak w ciągu nocy zaczną się samodzielnie przekręcać na brzuch, można na to zezwolić.

Specjaliści zwracają uwagę, że w przypadku dzieci karmionych jeszcze piersią, a cierpiących na refluks żołądkowo-przełykowy (cofanie zakwaszonych treści pokarmowych w górę układu trawiennego), układanie po posiłku na brzuchu może być wręcz korzystne dla zdrowia

Tym bardziej, jeśli z refluksem współwystępują zaburzenia pracy układu oddechowego, zwiększające ryzyko śmierci. Z drugiej jednak strony stwierdza się, że pozycja leżąca na plechach nie jest niebezpieczna dla większości dzieci z refluksem, nie zwiększa ryzyka zachłyśnięcia się, dlatego jeśli jest to możliwe, należy przyzwyczajać malucha właśnie do niej.

Reklama

Jak spać na brzuchu?

Jak spać na brzuchu, jeśli ktoś nie chce albo nie potrafi inaczej? Przede wszystkim nie wolno dopuścić do podduszenia, którego konsekwencje mogą być tragiczne. Zatem spać należy z głową skierowaną w bok. 

Umożliwia to swobodne oddychanie, ale powoduje nienaturalne wygięcie kręgosłupa na odcinku szyjnym, w zakresie daleko wykraczającym poza fizjologiczny. W efekcie kręgi poddane są działaniu dużych sił, a stabilizujące je mięśnie pozostają w mocnym napięciu. 

Następstwem tego może być dojmujący ból po przebudzeniu. Spanie na brzuchu a kręgosłup zdrowy i wypoczęty? Trudno to ze sobą pogodzić.

Aby minimalizować skutki wypoczynku w niewłaściwej pozycji, można nabyć specjalną poduszkę do spania na brzuchu. Produkty tego typu są specjalnie profilowane, tak by zapewnić maksymalnie wygodne ułożenie głowy i odciążenie mięśni okalających szyjny odcinek kręgosłupa. 

Umożliwiają one też wygodne ułożenie rąk pod poduszką, tak by nie dochodziło do ich odrętwienia. Dobrze jest też skonsultować się z ortopedą lub fizjoterapeutą. Należy pamiętać, że źle dobrany produkt, zamiast wspierać utrzymanie kręgosłupa w dobrej kondycji, będzie mu szkodzić.

W przypadku sporadycznie pojawiających się problemów z bezsennością u osób dorosłych można krótkotrwale zastosowywać środki dostępne bez recepty. Mogą zawierać np. doksylaminę, która wspomaga niwelowanie trudności z zasypianiem, częstym budzeniem się w nocy oraz wczesnym budzeniem się w godzinach porannych. Jeśli dotyczy to również Ciebie, koniecznie kliknij tutaj. Pamiętaj jednak, że utrzymujące się przez dłuższy czas lub nasilające problemy ze snem należy skonsultować się z lekarzem.

Artykuł zawiera lokowanie produktu

Czytaj również

Bibliografia

  • Jędrzej Sarnecki, Zapobieganie SIDS – zalecenia AAP, na podstawie: AAP TASK FORCE ON SUDDEN INFANT DEATH SYNDROME. SIDS and Other Sleep-Related Infant Deaths: Updated 2016 Recommendations for a Safe Infant Sleeping Environment. Pediatrics 2016;138(5), https://www.standardy.pl/newsy/id/141, data dostępu [01.04.2022].
  • Waldemar Szelenberger, Neurobiologia snu, Katedra i Klinika Psychiatryczna Akademii Medycznej w Warszawie, Via Medica, https://journals.viamedica.pl/advances_in_respiratory_medicine/article/viewFile/27934/22748 [data dostepu: 08.04.2022].
  • Vladyslav V. Vyazovskiy, and Alessio Delogu, NREM and REM Sleep: Complementary Roles in Recovery after Wakefulness, The Neuroscientist 2014, https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1073858413518152 [data dostepu: 08.04.2022].
Piotr  Brzózka
Artykuł napisany przez
Piotr Brzózka
Dziennikarz, autor tysięcy publikacji o tematyce ekonomicznej, politycznej, społecznej oraz medycznej. Przez 15 lat związany z Dziennikiem Łódzkim i Polska TheTimes. Z wykształcenia socjolog stosunków politycznych, absolwent Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Po godzinach fotografuje, projektuje, maluje, tworzy muzykę.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Zdrowie
Przeczytaj artykuł
Zbyt długi sen – spanie w dzień, po jedzeniu. Ile spać?
Technika spania - sen polifazowy
Przeczytaj artykuł
Ile można nie spać? Ile człowiek może wytrzymać bez snu?
Sen
Przeczytaj artykuł
Wstawanie z łóżka wcześnie rano - jak wstać rano?
Mężczyzna, który wstał wcześnie rano
Podobne artykuły
Jet lag - co to jest i jak sobie z nim radzić?
Medytacja na sen - spokojny i głęboki. Jak działa?
Doksylamina - preparaty na sen. Czy jest bez recepty?
Tabletki na sen - jakie środki nasenne? Na receptę i bez
Może to Cię zainteresuje
Dzbanek filtrujący - jaki wybrać i dlaczego filtrować wodę?
Jaki materac do łóżeczka dziecięcego? Na co zwrócić uwagę?
Jaki roller do twarzy wybrać i na co pomaga taki masaż?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?

Reklama


Ból gardła u dziecka? 🤒
Sprawdź, co pomaga!