Problemy ze snem – skąd się biorą u dorosłych, dzieci i ciężarnych?

Problemy ze snem dotyczą dorosłych, dzieci w różnym wieku, a także kobiet ciężarnych. Przyczyny kłopotów ze spaniem są bardzo różnorodne. Należą do nich m.in. niewygodny materac, zbyt wysoka temperatura panująca w pokoju, stres, ale też choroba. Schorzeń odpowiedzialnych za bezsenność nie brakuje. Jak rozwiązać ten problem?
Kobieta nie może spać
źródło:123RF
  • Problemy ze snem u osób dorosłych mogą wynikać z błahych powodów, takich jak zbyt wysoka temperatura powietrza w sypialni lub z poważnych przyczyn, np. chorób. Kłopoty z zasypianiem mogą występować w przypadku np. nadciśnienia tętniczego krwi, czy nadczynności tarczycy.
  • Trudności ze spaniem u ciężarnych zwykle są spowodowane wahaniem nastroju, rosnącym brzuchem, tkliwymi piersiami, bólem kręgosłupa, czy potrzebą częstego oddawania moczu w nocy. Mogą się jednak pojawić jako sygnał jakiegoś schorzenia.
  • U dzieci taką dolegliwość można wiązać m.in. ze stresem, brakiem zapewnienia mu podstawowych potrzeb, infekcją, dolegliwościami żołądkowymi, itp. Rozpiętość czynników odpowiedzialnych za brak snu u dziecka jest bardzo duża.
  • Domowe sposoby na sen to np. stosowanie technik relaksacyjnych przed snem, wietrzenie sypialni, spanie na wygodnym materacu, itd. Jednak nic nie zastąpi wizyty u lekarza, by wykluczyć niebezpieczne schorzenia lub podjąć na czas właściwe leczenie.
SPRAWDŹ TEŻ: Bezsenność - przyczyny i leczenie
Spis treści

Przyczyny problemów ze snem 

Jakie są przyczyny kłopotów ze snem? Jedną z nich jest zbyt nagrzana sypialnia. Wysoka temperatura panująca w miejscu odpoczynku oraz niska wilgotność powietrza mogą powodować przebudzanie się w ciągu nocy. Na niewyspanie mogą także narzekać osoby, które śpią na niewygodnych, zużytych materacach, w nieprzepuszczającej powietrza pościeli, bądź w źle dopasowanej do warunków panujących w sypialni piżamie.

Za problemy ze snem może odpowiadać stres, trudna sytuacja materialna, osobista, zawodowa, rodzinna, silne przeżycie, itp.

Taki stan może się też pojawić jako jeden z symptomów chorób jak:

  • nadczynność tarczycy, 
  • niewydolność serca, 
  • astma, bądź inne przewlekłe choroby płuc, 
  • choroba psychiczna (np. nerwica, depresja, czy schizofrenia). 

Zgaga to kolejny czynnik, który może skutecznie utrudniać normalny sen. Silne pieczenie w okolicy nadbrzusza, mostka, czy przełyku z łatwością wybudzi niejedną osobę. Warto wyjaśnić u lekarza powód występowania zgagi. 

Kłopoty ze snem występują również u pań po przejściu menopauzy, ponieważ w tym okresie skróceniu ulega faza snu REM.

Nietrwały sen może być też wynikiem przyjmowania niektórych leków, takich jak antydepresanty, glikokortykosteroidy oraz doustne leki antykoncepcyjne albo używek wypijanych zbyt późno lub w za dużych ilościach, np. mocnej kawy, czarnej herbaty, czy alkoholu.

Problemy ze snem w ciąży 

Problem ze snem w ciąży to nagminnie pojawiająca się trudność u kobiet będących w ciąży, niezależnie od jej etapu. 

Burza hormonalna rozgrywająca się kobiecym organizmie, niepokój dotyczący nowej sytuacji życiowej, w której znalazła się ciężarna mogą wywołać problemy ze snem na początku ciąży. Przez zwiększenie poziomu estrogenów i progesteronu we krwi, w tym czasie dochodzi do huśtawki nastrojów oraz związanej z tym faz snu. W związku z tym wydłuża się sen płytki, a skraca sen głęboki. Taka sytuacja prowadzi do częstych pobudek.

W drugim trymestrze ciąży w spokojnym zasypianiu przeszkadza rosnący brzuch i obrzmiałe, tkliwe piersi, przez co trudno znaleźć wygodną dla ciała pozycję do spania. Ponadto do przytoczonych objawów mogą też dojść skurcze łydek i bóle kręgosłupa, które utrudniają beztroskie zasypianie. 

Trzeci trymestr ciąży wiąże się zaś z odczuwaniem intensywnych ruchów dziecka w brzuchu (dzieci zwykle uaktywniają się w momentach, kiedy przyszła mama jest spokojna), skurczami przepowiadającymi Braxtona-Hicksa oraz przymusem częstego oddawania moczu przez napierającą na pęcherz moczowy macicę. 

Pomocne w przywróceniu normalnego snu w tym czasie mogą być różne techniki relaksacyjne, jak np. joga, medytacja, odprężająca kąpiel, delikatne masaże, aromaterapia, spacer, słuchanie relaksacyjnej muzyki oraz delikatne ćwiczenia fizyczne dostosowane do możliwości konkretnej ciężarnej. 

Problemy ze snem u dziecka 

Kłopoty ze spaniem u noworodka może się to wiązać z podstawowymi potrzebami, które należy mu zapewnić, czyli przede wszystkim należy się upewnić czy ma suchą pieluchę, czy jest nakarmiony, czy nie jest mu za chłodno lub za zimno, itp. 

U niemowląt na kiepski sen może mieć wpływ zbyt duża ilość bodźców, jakim był poddany w ciągu dnia, brak rutyny, ale też kolka, ząbkowanie, lub inne problemy zdrowotne.

Kłopoty ze snem u rocznego dziecka zwykle dotyczą prób nakłonienia malucha do samodzielnego zasypiania oraz jego potrzebą bliskości mamy lub taty.

Sen u dwulatka może być zaburzony m.in. przez stres, niewłaściwe nawyki związane ze snem (np. oglądanie telewizji przed pójściem spać), zła dieta, brak lub odejście od znanych rytuałów, wykonywanych przed snem.

U młodszych i starszych dzieci mogą pojawić się jakieś schorzenia, które utrudniają lub uniemożliwiają zasypianie, bądź powodują bezsenność, np. infekcja górnych i/lub dolnych dróg oddechowych, choroby układu moczowego, pokarmowego, itd. 

Trudności ze snem u nastolatków pojawiają się w takich sytuacjach jak np. lęk przed trudną klasówką, stres przed egzaminem, nerwowa atmosfera w domu lub/i w szkole, częsta nauka w nocy, oglądanie telewizji do późna, granie na komputerze lub telefonie do późnych godzin nocnych, picie dużej ilości kawy i/lub napojów energetyzujących, ale też depresja i przewlekła choroba.               

Domowe sposoby na problemy ze snem  

Co pomaga na problemy ze snem? Domowe sposoby na tę przypadłość obejmują takie działania jak zażywanie przed położeniem się spać ziół (np. waleriany, melisy) oraz preparatów aptecznych z ziołami o działaniu uspokajającym i nasennym. 

Skutecznymi metodami w zwalczaniu bezsenności mogą okazać się m.in.: 

  • spacerowanie po dworze przed snem, 
  • średnio zaawansowany trening ruchowy, 
  • joga, 
  • medytacja, 
  • ćwiczenia oddechowe. 

By sen wrócił do normalności, dobrze jest zapewnić organizmowi przed nocnym odpoczynkiem relaks, czyli np. poczytać książkę, posłuchać kojącej muzyki, wziąć odprężającą kąpiel z olejkiem lawendowym, itp. 

 

Należy natomiast wyeliminować bodźce, które zamiast wyciszać, pobudzają, a zatem odstawić telefon na noc, nie słuchać i nie oglądać wiadomości, a najlepiej w ogóle wyłączyć telewizor przed snem.

Żeby nie było kłopotu z zasypianiem, należy również zadbać o higienę snu, czyli położyć się spać między 22 a 23 oraz przesypiać od 6 do 8 godzin. Przed snem powinno się przewietrzyć sypialnię, w okresie grzewczym ustawić kaloryfer na temperaturę między 18 a 21 stopni Celsjusza oraz zapewnić odpowiednią wilgotność w pomieszczeniu. 

Co więcej, dobrze jest przygotować łóżko, by sen był jak najbardziej komfortowy, czyli zapewnić wygodny materac, anatomiczną poduszkę, czystą pościel oraz wygodną, wykonaną z naturalnego materiału piżamę.

Warto sobie uzmysłowić, że jeśli problem nie mija, należy skorzystać z pomocy specjalisty i podjąć leczenie farmakologiczne. Na kłopoty ze snem niejednokrotnie może pomóc wyłącznie lekarz, zwłaszcza jeśli bezsenność jest spowodowana jakąś chorobą. 

Leki na sen nie powinny być przyjmowane bez nadzoru lekarza, a wyłącznie po jego rekomendacji.

Czytaj również

Bibliografia

  • Winter Chris, Dlaczego jeszcze nie śpisz? Wszystko, czego potrzebujesz, żeby się w końcu wyspać, Wydawnictwo Laurum, 2018, ISBN 26600895.
  • Moshfegh Nicole, Księga dobrego snu, Vital, 2021, I, ISBN 9788381688550.
  • Ivanenko Anna, Rozpoznawanie i leczenie zaburzeń snu u dzieci, Psychiatria po dyplomie, 2009, 6 (4): 67 – 74.
Artykuł napisany przez
Olga Tomaszewska
Dyplom dziennikarza zdobyła w 2009 roku, a od 2005 r. nieprzerwanie pisze i redaguje. Pracowała dla „Mojego Miasta Pabianice”, jako dziennikarz, redaktor, zastępca redaktora naczelnego i PR-owiec, współpracowała z „Nowym Życiem Pabianic" i licznymi portalami o tematyce zdrowotnej, tworząc dla tych podmiotów artykuły. Jej konikiem jest tworzenie treści z zakresu profilaktyki zdrowia, szeroko pojętej psychologii oraz pediatrii. Jeśli nie pisze, wygina się na macie ćwicząc hatha jogę jako nauczyciel i dozgonny uczeń.
Więcej z kateogrii: Zdrowie
Przeczytaj artykuł
Zbyt długi sen – spanie w dzień, po jedzeniu. Ile spać?
Przeczytaj artykuł
Ile można nie spać? Ile człowiek może wytrzymać bez snu?
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!
Podobne artykuły
Zbyt długi sen – spanie w dzień, po jedzeniu. Ile spać?
Ile można nie spać? Ile człowiek może wytrzymać bez snu?
Wstawanie z łóżka wcześnie rano - jak wstać rano?
Niespokojny sen niemowlaka - przyczyny. Jak sobie radzić?

Przychodnia online dla Ciebie

Szybka konsultacja lekarska online przez telefon.

Zacznij leczenie, przedłuż receptę na przyjmowane leki - szybko i bez kolejek.

Wybierz konsultację

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Ból owulacyjny - ile trwa i jak go załagodzić?
Dieta ketogeniczna – na czym polega? Zasady i jadłospis
Kiszone buraki - właściwości i zastosowanie. Jak je kisić?
RDW CV - co znaczy wysokie lub niskie?
D-dimery: norma, badanie i wyniki. Przyczyny podwyższonych?

Reklama