Zmęczenie

Zmęczenie, ciągła senność, brak koncentracji, bóle głowy - to mogą być objawy zespołu chronicznego zmęczenia. Jak sobie z nim radzić? Jakie są najlepsze sposoby na osłabienie organizmu? W dziale Zmęczenie odnajdziesz informacje na temat przemęczenia, ciągłej senności, a także dowiesz się co powoduje zmęczenie w ciąży.

Zmęczenie i ciągła senność – poznaj przyczyny, objawy i sposoby na osłabienie organizmu

Zmęczenie jest obniżoną zdolnością do aktywności przez wyczerpanie rezerw energetycznych. Pojawia się na skutek wzmożonego wysiłku fizycznego, psychicznego oraz nadmiernego stresu. Zmęczenie często jest symptomem wielu schorzeń, dlatego nie należy go lekceważyć.

Chroniczne zmęczenie

Zespół chronicznego zmęczenia to jedna z wielu chorób cywilizacyjnych spowodowanym ówczesnym trybem życia. Ciągły pośpiech, pogoń za karierą, pieniędzmi, a także coraz wyższe wymagania są niezwykle wyczerpujące dla organizmu O chronicznym zmęczeniu można mówić jeśli zmęczenie nie ustępuje przez około 6 miesięcy mimo wypoczynku.

Poza nieodpowiednim trybem życia przyczynami zespołu chronicznego zmęczenia mogą być:

  • Infekcje wirusowe, które powodują uszkodzenia w układzie odpornościowym
  • Niedobory witamin i substancji odżywczych
  • Zaburzenie przemiany kwasu mlekowego w mięśniach oraz występowanie RNA enterowirusa w mięśniach

Chroniczne zmęczenie może objawiać się:

  • Bóle mięśni i stawów
  • Zaostrzona alergia
  • Podwyższona temperatura ciała
  • Zaburzenie koncentracji
  • Problemy ze snem
  • Częste bóle głowy
  • Częste przeziębienia
  • Powiększenie węzłów chłonnych
  • Zaburzenia miesiączkowania
  • Utrata masy ciała

W diagnostyce chronicznego zmęczenia należy wykluczyć inne choroby, które mogą mieć podobne objawy np. cukrzyca, niedoczynność tarczycy, nowotwory i choroby psychiczne.

Leczenie polega na zmianie trybu życia. Należy zapewnić organizmowi wszystkie składniki odżywcze poprzez zbilansowaną dietę oraz suplementy. Niezbędna jest również odpowiednia ilość snu. Ponadto warto spędzać wolny czas na świeżym powietrzu lub uprawiać sport, który dodaje energii.

Ciągła senność

Ciągła senność i przemęczenie może świadczyć o zaburzeniach snu, które określane są jako hipersomnia. Stwierdzana jest u osób, które mimo dostatecznej ilości snu w nocy (7-8 godzin) odczuwają potrzebę snu w dzień. Ważne jest, aby ten objaw powtarzał się przez okres minimum kilku tygodni, gdyż zmęczenie po nieprzespanej jednej lub dwóch nocach nie jest oznaką schorzenia.

Oprócz niekontrolowanego zasypiania hipersomnię można rozpoznać poprzez następujące objawy:

  • Problemy z koncentracją
  • Spowolnienie mowy
  • Senność po posiłku
  • Rozdrażnienie
  • Uczucie lęku i niepokoju

Należy pamiętać, że ciągła senność może być oznaką chorób takich jak:

Jeśli ciągłe zmęczenie i senność nie ustępuje po kilku tygodniach należy skonsultować się z lekarzem w celu diagnostyki i wprowadzenia odpowiedniego leczenia.

Zmęczenie w ciąży

Zmęczenie w ciąży jest dość powszechna dolegliwością – szczególnie w pierwszym i trzecim  trymestrze.

Na początku ciąży za spadek formy odpowiedzialna jest burza hormonalna, a przede wszystkim gwałtowny wzrost progesteronu. Kolejną przyczyną zmęczenia są mdłości i wymioty, które douczają zazwyczaj do 3 miesiąca. Ponadto jakość snu obniżają także częste pobudki związane ze wzmożonym oddawaniem moczu.

Pod koniec ciąży zmęczenie związane jest ze zwiększeniem ciężaru ciała, utrudnionym zasypianiem przez zgagę, bóle pleców oraz coraz większy brzuch.

Na zmęczenie w ciąży można stosować następujące sposoby:

  • Odpowiednia dieta
  • Relaks
  • Długie spacery
  • Wietrzenie mieszkania
  • Gorzka czekolada
  • Chłodny prysznic
  • Aktywność fizyczna

Przewlekłe zmęczenie – skutki

Przewlekłe zmęczenie może mieć bardzo niebezpieczne skutki. Osłabienie organizmu trwające dłużej niż pół roku może prowadzić do:

  • Depresji – brak sił fizycznych i obciążenie organizmu może skutkować rozwinięciem się chorób psychicznych
  • Niewydolności serca – chroniczne zmęczenie i brak energii osłabia serce
  • Samobójstwa – to rzadki, jednak występujący skutek. Wynika on z niemożności poradzenia sobie z presją otoczenia i brakiem chęci do życia.
  • Otyłości bądź drastycznej utraty wagi – osoby, które nie wykonują żadnych aktywności fizycznych oraz niezdrowo się odżywiają często borykają się z nadwagą. Inni natomiast przez przemęczenie nie mają apetytu przez co chudną.
  • Problemów rodzinnych – chorzy często izolują się, co osłabia więzy rodzinne
  • Problemów zawodowych – osoby cierpiące na chroniczne zmęczenie nie są efektywne w pracy, co wpływa na ich pozycję zawodową

Zmęczenie – jak sobie z nim radzić?

Zmęczenie niezwykle utrudnia codzienne funkcjonowanie. Jak zatem sobie z nim radzić?

  • Odpowiednia dieta – musi być odpowiednio kaloryczna by zapewnić energię organizmowi na cały dzień. Ponadto powinna być bogata w witaminy, minerały i błonnik.
  • Aktywność fizyczna – najlepiej na świeżym powietrzu  aby odpowiednio dotlenić mózg. Ważne by nie decydować się na zbyt ciężki trening, który dodatkowo obciąży organizm.
  • Higiena snu – należy zapewnić sobie wygodne łóżko, przed snem wziąć ciepłą kąpiel, wywietrzyć pokój i położyć się odpowiednio wcześnie.
  • Ograniczenie nadgodzin – jeśli jest to tylko możliwe nie należy pracować zbyt wiele, gdyż przepracowanie jest główną przyczyną zmęczenia

Należy jednak pamiętać, że jeśli zmęczenie utrzymuje się przez dłuższy czas należy skonsultować to z lekarzem.