Biologiczne znaczenie snu. Jaką rolę pełni sen dla organizmu człowieka?

Czy można żyć nie śpiąc, a czas „tracony” na sen spożytkować w inny sposób? Czy możliwe jest skrócenie snu i do jakich wartości jest to osiągalne? Ile tak naprawdę powinniśmy spać? Skąd bierze się sen i po co nam on? W nowym cyklu próbujmy zrozumieć istotę procesu, któremu w czasie trwania naszego życia poświęcamy około… 25 lat! Dziś odpowiadamy na pytanie, jakie jest znaczenie snu dla organizmu człowieka.

Znaczenie snu dla człowieka można by podsumować jednym, krótkim stwierdzeniem: nie da się bez niego żyć, jest niezbędny. Pochylmy się jednak dokładniej nad tym, w czym sen pomaga i co dzięki niemu mamy, bo przecież angażujemy w niego niemal jedną trzecią naszego życia.

Jeżeli chodzi o naszą psychikę, to sen pozwala nam na redukcję napięcia, stresu. Dzięki snu zmniejsza się nasza apatia i przygnębienie, a więc doskonale wpływa na lepsze samopoczucie. Następuje „wyłączenie” aktywności centralnego układu nerwowego oraz jego regeneracja. Duże znaczenie snu przypisuje się także utrwalaniu świeżo nabytych informacji, nie na darmo mówimy: „muszę się z tym przespać” – właśnie w czasie snu następuje analiza i odpowiednie „pogrupowanie” informacji nabytych za dnia.

To, że śpimy, nie znaczy, że w naszym organizmie nic się nie dzieje. Stare powiedzenie mówi, że właśnie w czasie snu rośniemy i nie sposób odmówić mu prawdy, gdyż właśnie gdy jesteśmy w objęciach Morfeusza, wydzielane są największe ilości somatotropiny, hormonu mającego bezpośredni wpływ na wzrost.

Sen to także odpoczynek i czas na regenerację zmęczonych całodzienną pracą komórek i tkanek naszego organizmu. Dochodzi także do „odświeżenia” funkcji receptorowych, a nawet powstają nowe połączenia w centralnym układzie nerwowym.

Sen to także czas na „wielkie sprzątanie”, usuwane są zbędne, nieprzydatne informacje gromadzone w czasie dnia. Reasumując: sen po prostu nas odświeża, czyni rześkimi i daje siłę na zmagania z nowym, ciężkim dniem.

Czytaj też:

Czytaj również
Więcej z kateogrii: Zdrowie
Przeczytaj artykuł
Zbyt długi sen – spanie w dzień, po jedzeniu. Ile spać?
Przeczytaj artykuł
Ile można nie spać? Ile człowiek może wytrzymać bez snu?
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!
Podobne artykuły
Zbyt długi sen – spanie w dzień, po jedzeniu. Ile spać?
Ile można nie spać? Ile człowiek może wytrzymać bez snu?
Wstawanie z łóżka wcześnie rano - jak wstać rano?
Badanie słuchu u dzieci i noworodków - na czym polega?

Przychodnia online dla Ciebie

Szybka konsultacja lekarska online przez telefon.

Zacznij leczenie, przedłuż receptę na przyjmowane leki - szybko i bez kolejek.

Wybierz konsultację

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Ból owulacyjny - ile trwa i jak go załagodzić?
Dieta ketogeniczna – na czym polega? Zasady i jadłospis
Kiszone buraki - właściwości i zastosowanie. Jak je kisić?
RDW CV - co znaczy wysokie lub niskie?
D-dimery: norma, badanie i wyniki. Przyczyny podwyższonych?

Reklama