Masz tatuaż? Sprawdź, czy to bezpieczne dla Twojego zdrowia. 😯 Najnowsze wyniki badań zaskakują❗
Masz tatuaż? Sprawdź, czy to bezpieczne dla Twojego zdrowia. 😯 Najnowsze wyniki badań zaskakują❗
Masz tatuaż? Sprawdź, czy to bezpieczne dla Twojego zdrowia. 😯 Najnowsze wyniki badań zaskakują❗

Ciągłe zmęczenie i senność: u mężczyzn i kobiet. Przyczyny

Ciągłe zmęczenie i senność stały się nieodłącznym elementem codziennej egzystencji wielu osób, zarówno kobiet, jak i mężczyzn, a nawet dzieci. Zmagamy się z nadmiarem obowiązków, narażamy na nieustanny stres, a porządny odpoczynek, chwilę relaksu, czy zdrowy sen odkładamy w nieskończoność. Przez to każdego dnia czujemy się wyczerpani już po przebudzeniu. Czy jednak chroniczne zmęczenie i wzmożona senność są jedynie wynikiem przepracowania? Sprawdź, jakie mogą być przyczyny permanentnego braku energii i jak sobie z tym poradzić.
Kobieta cierpiąca na chroniczne zmęczenie
Źródło: 123RF
Spis treści

Reklama

Czym jest ciągłe zmęczenie i senność u mężczyzn i kobiet?

Zmęczenie może towarzyszyć nam niemalże każdego dnia, przyjmować różne formy i objawiać się z mniej lub bardziej intensywnym natężeniem. Z natury nie oznacza niczego złego, gdyż jest podstawową reakcją fizjologiczną na nadmierny bodziec fizyczny lub psychiczny, który prowadzi do obniżenia aktywności i zdolności do działania.

To stan przejściowy, który ma chronić organizm przed dalszym wysiłkiem, a tym samym przed zbyt dużą utratą energii i wyczerpaniem. 

Podobnie jest w przypadku senności, która niejednokrotnie towarzyszy zmęczeniu. Kiedy dopada nas nagłe znużenie to sygnał, że ciało i umysł domagają się wytchnienia. Senność po jedzeniu też jest całkiem naturalnym zjawiskiem, o ile nie zaczyna nad nami panować.

To wszystko oznacza, że krótkotrwały spadek formy nie szkodzi zdrowiu, gdyż po odpowiedniej dawce odpoczynku i snu organizm jest w stanie zregenerować siły i być w gotowości do pracy. Ale co w przypadku, gdy mamy do czynienia z ciągłym zmęczeniem i sennością?

Chronicznego zmęczenia i nadmiernej senności nie należy lekceważyć, gdyż nie tylko wpływają one negatywnie na jakość życia, zaburzają codzienne funkcjonowanie, zarówno na polu zawodowym, społecznym, jak i prywatnym, ale mogą również oznaczać chorobę samą w sobie lub być symptomem innego schorzenia.

Ciągłe zmęczenie i senność mogą w równym stopniu dotyczyć kobiet, jak i mężczyzn. Stan ten najczęściej dotyka osoby dorosłe, ale również starsze, a coraz częściej spotykany jest u dzieci i młodzieży. W większości przypadków jest kwestią indywidualną, jednak z roku na rok wzrasta liczba osób uskarżających się na stale nawracające przemęczenie i niewyspanie.

Reklama

Przyczyny ciągłego zmęczenia i senności

U podstaw przewlekłego zmęczenia i wzmożonej senności może leżeć wiele zróżnicowanych przyczyn. Najczęściej za stan ciągłego wycieńczenia i ospałości odpowiada zaburzony tryb życia, a w tym:

  • zbyt wiele obowiązków,
  • nadmiar stresu,
  • nieodpowiednia higiena snu,
  • przepracowanie,
  • brak aktywności fizycznej,
  • przeciążenia kondycyjne,
  • źle skomponowana dieta.

Niekiedy za ciągły brak energii obwiniamy również niekorzystną aurę za oknem, czy zmiany pór roku, w tym przesilenie jesienne, czy wiosenne.

W większości wymienionych punktów jest sporo racji, ale warto to zweryfikować i dać organizmowi szansę na odbudowę i przysłowiowe naładowanie baterii. Jeżeli odpoczynek i relaks zniwelują zmęczenie i przywrócą siły, to ze zdrowiem zapewne wszystko jest w porządku i wystarczy zadbać o równowagę energetyczną.

Jeśli jednak permanentne zmęczenie i senność utrzymują się pomimo zrównoważonego stylu życia, należy bardziej wnikliwie przeanalizować sytuację, a najlepiej udać się po poradę do specjalisty. To niezwykle istotne, gdyż nieprzemijający stan wyczerpania może zagrażać zdrowiu, a nawet życiu. Może również świadczyć o istnieniu różnych chorób.

Z jednej strony możemy mieć do czynienia z zespołem chronicznego zmęczenia (CFS, ME), czyli schorzeniem charakteryzującym się ciągłym, długotrwałym lub nawracającym zmęczeniem, nie będącym objawem toczącej się choroby organicznej. Syndrom ten najczęściej rozwija się u aktywnych zawodowo kobiet, między 30. a 50. rokiem życia. Trwa minimum pół roku i towarzyszą mu inne dolegliwości, które w znacznym stopniu utrudniają codzienne aktywności.

Z drugiej strony, uczucie ciągłego zmęczenia i senności może być jednym z objawów:

  • niedokrwistości, czyli anemii,
  • problemów z tarczycą, zarówno niedoczynności, jak i nadczynności tarczycy,
  • niewydolności nerek,
  • zaburzeń snu,
  • stanów lękowych i depresyjnych,
  • schorzeń wątroby, w tym wirusowego zapalenia wątroby typu C (WZW C),
  • spadku odporności,
  • infekcji o różnej etiologii,
  • cukrzycy typu 2, czy insulinooporności,
  • bezdechu sennego,
  • dolegliwości układu sercowo-naczyniowego,
  • alergii o różnym podłożu, w tym nietolerancji pokarmowej,
  • chorób płuc,
  • niedoborów witamin i minerałów,
  • schorzeń autoimmunologicznych,
  • chorób nowotworowych, na przykład białaczki.

Jeśli zatem ciągłe zmęczenie i senność obniżają komfort życia i nie ustępują nawet po wypoczynku, warto zdiagnozować problem. Powód permanentnego braku sił może okazać się błahy, ale nigdy nie należy go bagatelizować.

Źródło: Opracowanie własne

Objawy chronicznego zmęczenia i senności

Nieustanny brak energii i senność w ciągu dnia to dość oczywiste objawy notorycznego zmęczenia, ale nie jedyne. Aby móc prześledzić inne oznaki wyczerpania organizmu, warto zacząć od rozróżnienia zmęczenia:

  • fizycznego – związanego z długotrwałym i intensywnym wysiłkiem fizycznym lub obciążeniem statycznym;
  • umysłowego – będącego skutkiem nadmiernego obciążenia informacjami, przeciążenia umysłu lub monotonią;
  • sensorycznego – ujawniającego się w wyniku długofalowej ekspozycji na niektóre bodźce zewnętrzne takie jak hałas, wysoka temperatura, czy ostre światło;
  • emocjonalnego – powstającego pod wpływem intensywnego lub długotrwałego stresu.

Chroniczne zmęczenie może być zatem wywołane zarówno przez wytężoną pracę fizyczną, jak i umysłową, przetrenowanie, nieustające wpatrywanie się w monitor komputera, czy nagminną presję psychiczną. W związku z tym mogą mu towarzyszyć:

  • brak koncentracji i problemy z pamięcią,
  • rozdrażnienie i wahania nastrojów,
  • trudności z zasypianiem, a nawet bezsenność,
  • nadwrażliwość lub zaburzone reakcje narządów zmysłów, np. wzroku lub słuchu,
  • obniżone funkcje poznawcze,
  • napięcie, drżenie, bóle czy skurcze mięśni,
  • ogólne uczucie osłabienia.

W przypadku rozpoznanego syndromu chronicznego zmęczenia, często obserwuje się również:

  • podwyższoną temperaturę ciała,
  • nieuzasadnione bóle mięśniowe,
  • obniżenie nastroju,
  • zaburzenia snu,
  • bóle głowy,
  • bóle gardła,
  • chrypkę,
  • zaburzenia widzenia,
  • lęki,
  • osłabienia mięśniowe,
  • mdłości,
  • zawroty głowy,
  • bóle w obrębie stawów,
  • pocenie nocne,
  • osłabienie łaknienia,
  • tkliwość węzłów chłonnych.

Reklama

Jak zwalczyć senność w ciągu dnia i pokonać zmęczenie?

Aby móc skutecznie radzić sobie z bezustannym zmęczeniem i sennością w pierwszej kolejności należy ustalić ich przyczynę. Jeśli źródłem jest konkretna choroba, to sposób leczenia powinien być ustalony z lekarzem.

Warto również obserwować potrzeby swojego organizmu, przeanalizować styl życia i samodzielnie podjąć kroki w celu wyeliminowania zarówno przemęczenia fizycznego, jak psychicznego oraz notorycznej senności. Niektóre sposoby mogą okazać się banalne i oczywiste, ale często o nich zapominamy, doprowadzając organizm do skrajnego wyczerpania. Wśród kluczowych metod walki z ciągłym zmęczeniem można wymienić:

  • odpoczynek – podczas, którego naprawdę odłączamy się od pracy, czy rutynowych obowiązków;
  • sen – z odpowiednią liczbą godzin, bez wybudzania się, aby pozwolić ciału na regenerację;
  • relaks – wygospodarowanie czasu na to co sprawia nam przyjemność i prowadzi do rozluźnienia napięć;
  • uodpornienie na stres – praca nad technikami, które pozwalają na niwelowanie wpływu sytuacji stresowych na organizm;
  • odpowiednio zbilansowana i regularna dieta, bogata w szereg witamin i mikroelementów oraz właściwe nawadnianie organizmu;
  • aktywność fizyczna – od dłuższych spacerów po uprawianie ulubionego sportu, tak aby połączyć przyjemne z pożytecznym, dotlenić się i pobudzić produkcję endorfin, które dodają energii i poprawiają nastrój;
  • zrezygnowanie z używek, w tym z palenia tytoniu oraz ograniczenie spożycia alkoholu;
  • odstawienie napojów energetycznych i kontrolowanie liczby wypijanych filiżanek kawy na dobę.

Po konsultacji ze specjalistą można również wprowadzić konkretne zioła, witaminy na zmęczenie lub suplementy diety na zmęczenie i senność, odpowiednio pobudzające, dodające energii lub wyciszające, wspomagające odprężenie i wypoczynek.

Czytaj również

Bibliografia

  • Ewa Bałkowiec-Iskra ,Maciej Niewada: Zespół przewlekłego zmęczenia – postępy leczenia, Przewodnik Lekarza, 7/2002, vol. 5, [dostęp online: 27.01.2021]
  • Teresa Makowiec-Dąbrowska, Wiesława Koszada-Włodarczyk, Alicja Bortkiewicz, Elżbieta Gadzicka, Jadwiga Siedlecka: Czy ciężkość pracy dla kobiet może być taka sama jak dla mężczyzn?, Medycyna Pracy 2009; 60 (6): 469–482, [dostęp online: 27.01.2021]
  • John H. Holbrook: Weakness and Fatigue from Clinical Methods: The History, Physical, and Laboratory Examinations. 3 rd edition, editors: H. Kenneth Walker, W. Dallas Hall, J. Willis Hurst, Boston Butterworths; 1990, ISBN-10: 0-409-90077-X
Marta  Roszkowska
Artykuł napisany przez
Marta Roszkowska
Skonstruowana z zamiłowania do poznawania ludzi i świata. Z wykształcenia dziennikarka, specjalistka PR, trenerka i projektantka graficzna. Od ponad 20 lat spaja obszary mediów tradycyjnych z nowymi, współpracując po drodze z redakcjami, pisząc, fotografując, redagując, wydając gazety i serwisy internetowe. Na przestrzeni lat związana m.in. z Dziennikiem Łódzkim, serwisami Nasze Miasto i Moje Miasto. Swoje pasje i doświadczenie wykorzystuje w pracy zawodowej.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Zdrowie
Ciśnienie atmosferyczne – jak wpływa na samopoczucie?
Wpływ ciśnienia atmosferycznego na samopoczucie
Gorączka bez innych objawów - co oznacza u dziecka i u dorosłego?
Termometr wskazujący gorączkę bez innych objawów
Dopuszczalne promile - ile można mieć we krwi i w wydychanym powietrzu?
Ile promili po piwie?
Podobne artykuły
Pszczoła atakująca człowieka
Użądlenie pszczoły - jak długo opuchlizna? Kiedy do lekarza?
Osa w czasie żądlenia
Co robić w przypadku użądlenia przez osę? Poznaj domowe sposoby na opuchliznę
Kobieta trzymająca dłonie na skroniach
Ból głowy z prawej strony - przyczyny dolegliwości. Z jakich powodów może boleć głowa z prawej strony?
Kubeczek menstruacyjny i tampon
Długość pochwy - ile wynosi? Jak wpływa na życie kobiety?
Ból karku i szyi - przyczyny, objawy i domowe sposoby na sztywność karku

Reklama


Sonda
Sonda redakcyjna
Czego używasz do pielęgnacji skóry twarzy?
Opakowanie produktu Merz Spezial