Witaminy na zmęczenie i brak energii - jakie wybrać?

Witaminy na zmęczenie i brak energii mogą wesprzeć organizm w walce ze znużeniem i sennością, w tym nie tylko z chwilowym, ale i chronicznym spadkiem formy. Odzyskiwanie sił witalnych i psychofizycznej kondycji należy zacząć od weryfikacji swojego trybu życia i w razie konieczności wprowadzić stopniowe modyfikacje. Warto zwrócić uwagę m.in. na dietę, jakość snu, czy aktywność fizyczną, a przy tym uzupełnić ewentualne niedobory składników odżywczych. Sprawdź, jakie witaminy dodają energii i pomagają zregenerować ciało i umysł.
Kobieta suplementująca witaminy w kapsułkach
Źródło: 123RF

Spis treści

Witaminy a zmęczenie i brak energii

Życie w ciągłym pośpiechu, permanentne narażenie na stres, nieustająca ekspozycja na mnóstwo bodźców zewnętrznych, nadmiar obowiązków, który przekracza granice naszej wydolności, nieodpowiednia dieta, czy zaburzenia snu, to tylko część przyczyn, które prowadzą do zmęczenia i braku energii.

Co więcej, znużenie i wyczerpanie organizmu często przechodzą w stan przewlekły. Znane są już nawet jednostki chorobowe, takie jak zespół chronicznego zmęczenia, które nie mają podłoża w toczących się schorzeniach organicznych.

Ciągłe uczucie wycieńczenia może być również jednym z objawów konkretnej choroby, dlatego pod żadnym pozorem nie należy lekceważyć takiego stanu i jak najszybciej rozpoznać źródło problemu.

Warto w pierwszej kolejności przeanalizować swój rytm dobowy i sprawdzić ile czasu poświęcamy na:

  • pracę, czy naukę,
  • rutynowe obowiązki,
  • odpoczynek i sen,
  • relaks i przyjemności,
  • oglądanie telewizji,
  • korzystanie z komputera i telefonu,
  • aktywność fizyczną,
  • jedzenie posiłków i ich skład.

Jeśli okaże się, że nasz tryb życia jest zrównoważony, dieta odpowiednio zbilansowana, a mimo tego uczucie zmęczenia nas nie opuszcza, to warto skonsultować się z lekarzem. W innym wypadku należy wprowadzić odpowiednie zmiany, zacząć od zdrowego snu i wypoczynku oraz zmodyfikować jadłospis.

To właśnie jakość spożywanego jedzenia ma kluczowy wpływ na dostarczenie organizmowi niezbędnych witamin i mikroelementów. Co należy jeść, aby zniwelować przemęczenie, a kiedy sięgnąć po witaminy na wzmocnienie i energię w postaci leków, czy suplementów diety?

Jakie witaminy na zmęczenie i brak energii?

Szukając witamin na zmęczenie w swojej codziennej diecie dobrze jest przyjrzeć się temu:

  • co jemy, a czego brakuje,
  • ile posiłków spożywamy i jak często,
  • jak duże porcje przyjmujemy.

Jeśli nasze menu opiera się głównie na ciężkostrawnych i tłustych potrawach, słodkich i słonych przekąskach, gazowanych napojach, czy fast foodach, to nasz organizm z pewnością nie dostaje odpowiedniej i zdrowej dawki energii. Jedzenie w biegu, nieregularnie, od czasu do czasu, z przewagą dużych porcji wieczorem, również nie wspiera sił witalnych, a raczej je odbiera.

Czarna herbata, czy kawa mogą działać pobudzająco, ale spożywanie ich w nadmiarze także prowadzi do znużenia.

Gdzie zatem znaleźć witaminy dodające energii? Przede wszystkim w:

  • warzywach i owocach,
  • rybach i owocach morza,
  • zdrowych tłuszczach,
  • orzechach i ziarnach,
  • grubych kaszach,
  • roślinach strączkowych,
  • produktach z pełnoziarnistego zboża.

Nie należy również zapominać o odpowiedniej dawce nawodnienia. W tym przypadku najlepiej sprawdzi się woda niegazowana, na przykład z dodatkiem cytryny, czy imbiru.

Zalecane pierwiastki, minerały i witaminy dla osób zmęczonych to przede wszystkim:

  • Witamina C – jeden z najlepszych antyoksydantów, który w prawidłowym stężeniu zmniejsza senność i uczucie zmęczenia. Można ją odnaleźć m.in. w czarnej porzeczce, owocach cytrusowych, kiwi, aceroli, jabłkach, kapuście, pomidorach, papryce, natce z pietruszki, ziemniakach, brukselce, czy szpinaku.
     
  • Witaminy z grupy B, w tym witamina B1, B2, B3, B5, B6, B12 i kwas foliowy - ich niedobór może prowadzić do chronicznego zmęczenia, rozdrażnienia, osłabienia, spadku koncentracji i wahania nastroju. Znajdziemy je m.in. w nasionach roślin strączkowych, produktach pełnoziarnistych, orzechach, otrębach pszennych, pomarańczach i innych owocach cytrusowych, warzywach liściastych, drożdżach, jajach, rybach morskich, tłustym mleku, produktach mięsnych, np. w wątróbce, czy mięsie z indyka.
     
  • Żelazo – które dzięki funkcji natleniania tkanek może neutralizować ospałość i znużenie. Źródłem tego pierwiastka są przede wszystkim produkty zwierzęce, w tym czerwone mięso, np. wątroba, ale również ryby, pełne ziarna zbóż, suszone owoce, jak morele i śliwki, czarna porzeczka, płatki owsiane, nasiona, pestki, orzechy, kakao, buraki, zielone warzywa, w tym natka pietruszki, szpinak, czy brokuł.
     
  • Magnez – którego w większych dawkach mogą potrzebować sportowcy, osoby narażone na ciągły stres, spożywające dużo kawy, herbaty, czy alkoholu. W celu uzupełnienia tego pierwiastka warto sięgnąć po pestki dyni, otręby pszenne, kakao, nasiona roślin strączkowych, orzechy, kaszę jęczmienną i gryczaną, groch, brązowy ryż, banany, czy szpinak.
     
  • Witamina D – wpływająca m.in. na efektywność funkcjonowania mięśni, odporność, ale również zwiększanie zasobów energetycznych. Jej głównym źródłem jest światło słoneczne, ale można ją również znaleźć w tłustych rybach, tranie, czy żółtkach jaj.

Co brać na ciągłe zmęczenie i brak energii?

Nawet dobrze skomponowany jadłospis nie zawsze jest w stanie uzupełnić niedobory witamin, soli mineralnych i składników odżywczych. Można wówczas zdecydować się na sprawdzone i zalecane suplementy diety na brak energii, czy leki na zmęczenie.

Większość takich preparatów to kompozycje wymienionych wcześniej witamin i pierwiastków, czyli witaminy C, witamin z grupy B, witaminy D, żelaza, magnezu, ale również cynku, czy różnorodnych wyciągów roślinnych.

W celu pobudzenia organizmu do działania w preparatach na zmęczenie wykorzystuje się również właściwości:

  • żeń-szenia,
  • guarany,
  • miłorzębu japońskiego,
  • głogu.

Ekstrakty z wymienionych roślin nie tylko zwalczają zmęczenie i senność, ale również poprawiają koncentrację, pamięć, sprawność umysłową, czy pomagają zniwelować stres.

Witaminy na senność i brak energii dostępne są nie tylko w różnorodnych formułach, ale także w odmiennych postaciach, czy dawkach. Wśród najpopularniejszych można wymienić tabletki na zmęczenie i brak energii, ale również:

  • kapsułki,
  • płyny do picia,
  • proszki do przyrządzania zawiesiny,
  • syropy,
  • tabletki musujące,
  • tabletki do ssania,
  • herbatki i zioła energetyzujące.

Jednym ze sposobów na wzmocnienie organizmu jest stosowanie colostrum. To siara, powstająca w gruczołach mlekowych ssaków krótko przed porodem i do około 72 godzin po nim. Młodziwo jest naturalnym produktem, który zawiera ponad 250 bioaktywnych czynników, m.in. albuminy, wspierające odpowiednie działanie układu odpornościowego.

Największą skuteczność ma colostrum pobierane do 2 godzin od porodu, gdyż z czasem zmniejsza się stężenie białek albuminowych, kluczowego składnika aktywnego. Colostrum bydlęce pod względem zawartości czynników aktywnych jest najbardziej zbliżone do ludzkiego, a co za tym idzie skuteczne i bezpieczne.

Dla kogo witaminy na zmęczenie i brak energii?

Wybór witaminy na zmęczenie i brak energii powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb każdej osoby. Odmienne zapotrzebowanie energetyczne mogą mieć:

  • kobiety,
  • mężczyźni,
  • dzieci,
  • młodzież,
  • seniorzy.

Dlatego też na rynku nie brakuje produktów dedykowanych konkretnym grupom docelowym. Bez problemu znajdziemy zarówno witaminy dla mężczyzn na zmęczenie, jak i środki przeznaczone dla pań w różnym wieku, osób starszych, uczniów i studentów, czy dla najmłodszych.

Poza płcią i wiekiem, poziom zmęczenia uzależniony jest również od wspominanego już trybu życia, w tym od aktywności fizycznej, rodzaju wykonywanej pracy, narażenia na czynniki zewnętrzne i rzecz jasna diety, z którą najczęściej związane są niedobory witamin, czy składników odżywczych.

Innej kompozycji i dawki witamin na energię może więc potrzebować sportowiec, a innej osoba prowadząca siedzący tryb życia.

Zmiana jadłospisu na zdrowszy nie powinna nam zaszkodzić, ale zanim sięgniemy po konkretne witaminy dodające energii to warto skontrolować ich poziom w organizmie. Szczególną ostrożność w doborze preparatów należy zachować w przypadku dzieci i kobiet w ciąży. Warto wówczas zasięgnąć porady specjalisty.

Artykuł zawiera lokowanie produktu.

Czytaj też: 

Colostrum: saszetki, płyn czy kapsułki? Co wybrać?[/link

Bibliografia

  • Helena Ciborowska, Anna Rudnicka: Dietetyka, Żywienie zdrowego i chorego człowieka, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, wyd. 4, Warszawa 2019.
  • Wanda Pilch, Renata Janiszewska, Robert Makuch, Dariusz Mucha, Tomasz Pałka: Racjonalne odżywianie i jego wpływ na zdrowie, Hygeia Public Health 2011, 46(2): 244-248, [dostęp online: 28.01.2021].
  • Ewa Bałkowiec-Iskra ,Maciej Niewada: Zespół przewlekłego zmęczenia – postępy leczenia, Przewodnik Lekarza, 7/2002, vol. 5, [dostęp online: 27.01.2021].

Oceń artykuł

(liczba ocen 1)

17484
Pytanie: Jak budujesz odporność swojego organizmu?

  Pamiętam o aktywności fizycznej

  Stosuje suplementy diety

  Dbam o pełnowartościową dietę

  Nie robię nic

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

Powyższy artykuł prezentuje treści informacyjne i został opracowany wyłącznie przez redakcję serwisu. Artykuł zawiera informacje o wybranych produktach dostępnych w internetowym Sklepie Medme.pl i ma charakter autopromocyjny Sklepu Medme.pl Wybór prezentowanych produktów lub kategorii produktów został dokonany w sposób rzetelny, wyłącznie przez redakcję serwisu.